Název:
Řešení konstrukčních úloh žáky 4. a 5. ročníku ZŠ
Překlad názvu:
Solving constructions in geometry in 4th and 5th grade of primary school
Autoři:
Fidrmucová, Adéla ; Slezáková, Jana (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Má diplomová práce je zaměřena na řešení konstrukčních úloh žáky 4. a 5. ročníku základní školy. Jejím cílem je prozkoumat myšlenkové procesy žáků při řešení vybraných konstrukčních úloh Teoretické části myšlenky poznávací u od Víta a Milana Hejných, Petra Vopěnky a manželů van Hiele ále věnuji náročnosti vyučování geometrie očekávané výstup Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, které se týkají konstrukčních úloh. Poslední kapitola Teoretické části se věnuje konstrukčním úlohám učebnicích pro stupeň základní školy Praktické části se věnuji samotnému výzkumu. Ten probíhal metodou pozorování během kterého byl pořizován videozáznam ideozáznamy poté analyz žáků 4. a 5. ročníku při řešení zadaných konstrukčních úloh Na základě těchto postupů je dělím do skupin každé skupiny se zamýšlím nad myšlenkovými procesy žáků úrovní rámci poznávacích procesů popsaných v Teoretické části evidovaných žáky dále pracovat. závěru práce každého žáka řadím do jedné ze tří úrovní po umístění ách v rámci jednotlivých pozorovaných oblastí Díky tomu obecněji charakteriz úroveň žáků. základě výzkumu jsem zjistila, že pozorovaných žáků a 5. ročníku umí velká část vyřešit úlohy manipulativní geometrie mají obtíže při rýsování základní ých útvarů čtverc , obdélník kružnic KLÍČOVÁ SLOVA konstrukční úloha, manipula ,...My diploma thesis is focused on the solution of construction tasks by pupils in the 4th and 5th year of elementary school. Its goal is to investigate the thought processes of pupils when solving selected construction tasks in mathematics. In the Theoretical part, I describe ideas about the cognitiv , and Mr. and Mrs. van Hiele. I also focus on the difficulty of teaching geometry and the description of the expected outputs from geometry in the Framework Educational Program for basic education, which relate to construction tasks. The last chapter of the Theoretical part is devoted to construction tasks in textbooks for the 1st grade of elementary school. In the Practical part, I focus on the research itself. It was made using the method of observation, during which a video recording was taken. Then I analyze these video recordings and describe the procedures of the 4th and 5th grade students when solving the assigned construction tasks. Based on these procedures, I divide them into groups. For each group, I think about the students' thought processes and their level within the cognitive processes described in the Theoretical part. Finally, I suggest re-education on recorded errors and how to continue working with students. At the end of the work, I place each student in one of three levels according...
Klíčová slova:
konstrukční úloha; manipulace; poznávací proces v geometrii; cognitive process in geometry; constructions; manipulation