Název:
Pojmotvorný proces v geometrii prostřednictvím hry SOVA
Překlad názvu:
Concpet building process in geometry using the game OWL
Autoři:
Gandžalová, Tereza ; Jirotková, Darina (vedoucí práce) ; Kvaszová, Milena (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním tématem této práce je pojmotvorný proces v oblasti geometrie, konkrétněji proces poznávání žáků geometrických objektů během didaktické hry Sova. Výzkum práce je zaměřen na žáky mladšího školního věku 9-11 let. Cílem práce je zmapování představ žáků o geometrických objektech, jejich průvodních jevech a vztazích mezi nimi prostřednictvím experimentů, jejichž nástrojem je hra Sova a její modifikace. Didaktická hra Sova je podrobně popsána v teoretické části práce. Zde jsou rovněž uvedeny teoretická východiska pro koncepci experimentů a analýzu žákovských diskuzí a jsou vymezeny pojmy užívané v praktické části. Mezi tato východiska se řadí termíny a, etapy vývoje geometrického jazyka, teorie úrovní porozumění a teorie generického modelu, a v neposlední řadě také úrovně geometrického myšlení autora Van Hieleho. V praktické části se soustředím na popis metodologie a charakteristiku jak celkové skupiny, tak i jednotlivých žáků v ní. Mimoto je součástí práce rozpis plánu aktivit každého experimentu s jejich očekávanými výstupy každé ze skupin. Následují realizace experimentů, jejich evidence a analýza. V závěru práce se zaměřuji na shrnutí celé práce, hodnotím míru naplnění všech zvolených cílů, mým posunem, který byl naplněn splněním úkolu a návrhem možností pro další případný výzkum. KLÍČOVÁSLOVA...The main topic of this thesis is the conceptual process in the field of geometry, more specifically the process of pupils' cognition of geometric objects during the didactic game Owl. The research of the thesis is focused on pupils of younger school age 9-11 years old. The aim of the thesis is to map pupils' ideas about geometric objects, their accompanying phenomena and relations between them through experiments, the tool of which is the Owl game and its modifications. The didactic game Owl is described in detail in the theoretical part of the thesis. Here, the theoretical background for the design of the experiments and the analysis of the pupils' discussions are also presented and the terms used in the practical part are defined. These backgrounds include the terms concept and conceptual process, the stages of development of geometric language, the theory of levels of understanding and the theory of generic model, and last but not least the levels of geometric thinking of the author Van Hiele. In the practical part, I focus on the description of the methodology and the characteristics of both the overall group and the individual pupils in it. Besides, the paper includes a breakdown of the activity plan of each experiment with their expected outcomes for each group. This is followed by the...
Klíčová slova:
analýza učebnic; Didaktická hra; komunikace; pojmotvorný proces v geometrii; rozvoj geometrického jazyka; analysis of textbooks; communication; concept buidlding process in geometry; Didactical game; geomatrical language development