Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 204 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Laboratorní práce ve výuce biologie jako prostředek rozvoje vybraných klíčových kompetencí žáků
Nováková, Monika ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Pavlasová, Lenka (oponent)
Tématem diplomové práce je Laboratorní práce ve výuce biologie jako prostředek rozvoje vybraných klíčových kompetencí žáků. Práce je složena z teoretické a praktické části. Teoretická část je členěna na pět kapitol. První kapitola shrnuje problematiku kurikulárních dokumentů České republiky. Druhá kapitola je věnována výukovým metodám s podrobnějším popisem metod využitých v empirické části práce. Zbývající kapitoly jsou orientovány na téma pohybového aparátu a popisují jednotlivé typy jeho dysfunkcí. Hlavním cílem empirické části práce je vytvořit návrh laboratorního cvičení, s tématem: Dysfunkce pohybového aparátu. Tato laboratorní práce je navržena tak, aby rozvíjela vybrané klíčové kompetence žáků a zároveň umožnila zjistit, zda žáci zvolenými klíčovými kompetenci disponují. Přítomnost odpovídajících konkrétních dovedností žáků je zjišťována metodou dotazníkového šetření určeného pro učitele, účastnících se výzkumu. Druhá část empirické práce vyhodnocuje vlastní laboratorní měření 85 žáků a umožňuje orientační zjištění procentuálního zastoupení jednotlivých dysfunkcí pohybového aparátu u žáků středních škol. Výsledky práce ukazují nejnižší četnost osvojení dovedností odpovídajících kompetenci komunikační. Analýza naměřených dat pohybového aparátu pak zjistila fyziologický stav bez přítomnost...
Optimalizace spánku a cirkadiánních rytmů
Zídková, Tereza ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Nejedlý, Adam (oponent)
Optimalizace cirkadiánních rytmů a spánkového režimu Abstrakt k bakalářské práci Tato bakalářská práce shrnuje metodou rešerše dosavadní vědecké poznatky o souvislostech mezi cirkadiánními rytmy, spánkem a světlem a rozebírá jejich vzájemné působení ovlivňující zdraví organismů, ale především lidské společnosti. Spánek patří k nejstěžejnější determinantě obecného zdraví a právě působení přirozeného či umělého světla ho dokáže na jedné straně účinně optimalizovat, na druhé desynchronizovat v celkový neprospěch fungování organismu. Člověk dnešní doby je vystavován umělému osvětlení ve zvýšené míře, protože většinu času tráví v uzavřených budovách a na globální úrovni tak probíhá deficience přirozeného svitu. S tím se pojí četné problémy počínaje poruchami biologických rytmů přes mnohá další civilizační onemocnění. Shrnutím této problematiky jsou některá doporučení k optimalizaci a personalizaci jak umělého, tak přirozeného slunečního světla v rámci zlepšení spánku jako signifikantního biologického markeru pro co možná nejlepší zdraví.
Vizualizace DNA s ohledem na využití ve výuce biologie na SŠ
Špačková, Lucie ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Vojíř, Karel (oponent)
Tato práce podrobně zkoumá problematiku vizualizace DNA a jejího využití ve výuce biologie na středních školách. Vychází z popisu širokého spektra technologických metod určených k vizualizaci DNA, zahrnujících gelovou elektroforézu, polymerázovou řetězovou reakci (PCR), sekvenování DNA, fluorescenční mikroskopii a molekulární hybridizaci. Důraz je kladen na detailní zkoumání struktury a vlastností DNA, včetně procesu replikace DNA, který je klíčový pro porozumění její funkce. Kromě toho práce srovnává různé typy dostupných vizualizačních barviv, používaných k barvení DNA, s cílem poskytnout komplexní přehled o jejich vlastnostech a účinnosti. Zvláštní důraz je kladen na možné aplikace těchto metod a barviv v rámci výuky biologie na středních školách, s ohledem na zlepšení interaktivního vzdělávání studentů. Celkově se práce snaží přinést ucelený pohled na problematiku vizualizace DNA a její využití ve vzdělávání na středních školách.
Výuka novorozenecké a kojenecké fáze ontogeneze na 2. stupni základní školy
Netušilová, Nikola ; Vančata, Václav (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Hlavním cílem práce bylo navrhnout a realizovat výukový program pro 8. ročníky základní školy, který se zabývá tématem novorozeneckého a kojeneckého období. Teoretická část práce podává čtenáři ucelený přehled o jednotlivých obdobích, kterými prochází nově narozený jedinec během prvního roku věku. V úvodu je definováno novorozenecké období a poporodní adaptace nově narozeného jedince, následně je popsán postupný vývoj během prvního měsíce od narození. V souvislosti s poporodní adaptací je popsáno skórování jedince podle Apgarové, které probíhá v prvních minutách po porodu. Dále je charakterizováno kojenecké období a je popsán psychomotorický vývoj kojence s důrazem na vývoj v jednotlivých měsících prvního roku věku. V neposlední řadě je do teoretické části práce zahrnuta výživa novorozence i kojence s důrazem na kojení jakožto přirozený způsob výživy. Praktická část práce popisuje přípravu, realizaci a vyhodnocení výukového programu. Navrhovaný program zahrnuje škálu aktivit a studijních materiálů. Součástí je také analýza Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a školních vzdělávacích programů vybraných základních škol. V závěru praktické části práce je popsáno vyhodnocení výsledků a zpětná vazba od žáků, kteří se programu účastnili. Ta byla realizována pomocí pojmových map a...
Analýza jádrového učiva tématu biologie člověka v učebnicích pro základní školy
Dvořáková, Barbora ; Vojíř, Karel (vedoucí práce) ; Ehler, Edvard (oponent)
Tato diplomová práce se zaměřovala na analýzu jádrového učiva v oblasti biologie člověka prezentovaného v učebnicích určených pro 8. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletý gymnázií. Jejím hlavním cílem bylo provést empirickou analýzu obsahu učebnic různých českých nakladatelství s cílem identifikovat jádrové učivo nebo jeho klíčové koncepty, které tyto učebnice prezentují. Byla provedena mikroanalýza obsahu učebnic a analýza jádrových konceptů prezentovaných učebnicemi jednotlivých českých nakladatelství. Analýza jádrového učiva byla provedena na základě identifikace důležitých odborných termínů v textu učebnic, odstranění duplicit v rámci jednotlivých učebních textů, dále na sjednocení pojmů na základě jejich shrnujících konceptů a v závěru na identifikaci odborných pojmů, jež se vyskytovaly ve více než polovině předkládaných učebnic. Výsledky ukázaly, že z celkového množství klíčových odborných termínů obsažených v současných českých učebnicích přírodopisu, pouze 426 termínů, což představuje méně než 17 %, bylo identifikováno jako jádrové učivo. KLÍČOVÁ SLOVA: učebnice, přírodopis, biologie člověka, klíčové termíny, jádrové učivo, analýza
Historie Yersinia pestis v Evropě z hlediska starodávné DNA
Nováková, Veronika ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Vojíř, Karel (oponent)
je gramnegativní bakterie, která byla na konci devatenáctého století odhalena jako původce moru. je blízce příbuzná , od níž se liší přítomností určitých virulentních faktorů. Právě virulentní faktory umožňují efektivní přežití hmyzích vektoru, kterým je blecha. Blecha poté zajišťuje úspěšný přenos bakterie na obratlovce, což je nejčastěji hlodavec, případně člověk. Bakterie je geneticky vybavena tak, aby unikla imunitnímu systému. Během lidské historie proběhly tři morové pandemie, Justiniánský mor, Černá smrt a moderní pandemie, u všech z nich byla pomocí aDNA z kosterních pozůstatků potvrzena přítomnost . Mor způ době bronzové. Sekvenace aDNA a zdokonalování molekulárních metod při studiu historických pandemií se jeví jako vhodná strategie pro pochopení možných budoucích pandemií. Pomocí aDNA lze zjistit nejen fylogenezi patogenů, ale je možné i sledovat změny genofondu populace napříč historií a jak v migracemi, tak i možnými změnami způsobenými samotným KLÍČOVÁ SLOVA mor, bakterie, migrace, populace, mikrobiologie, starodávná DNA
Vliv životosprávy na imunitní systém
Kotrč, Jan ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Janoušková, Svatava (oponent)
Diplomová práce se zabývá vlivem životosprávy na imunitní systém a projektovou výukou imunitního systému v Přírodopise. Teoretická část je věnována zakotvení Přírodopisu a témat pokrývajících učivo imunitního systému v kurikulárních dokumentech a literární rešerši imunitního systému a souvisejících témat s ohledem na životosprávu a vymezení projektové výuky. Cílem praktické části bylo navrhnout, realizovat a vyhodnotit projektovou výuku imunitního systému, určenou pro 8. ročník základní školy. Vyhodnocení výuky bylo realizováno ve dvou paralelních třídách 8. ročníku na vybrané základní škole na vzorku 41 žáků. Cílem vyhodnocení bylo s odstupem dvou týdnů ověřit znalosti o imunitním systému a zjistit subjektivní hodnocení realizované výuky u žáků dvou osmých tříd na vybrané základní škole. Data byla získávána pomocí pretestu a posttestu a dotazníku zjišťující subjektivní hodnocení projektového dne žáky. Cílem realizovaného projektu bylo získání znalostí imunitního systému a jejich propojení s již získanými znalostmi praktických zásad životosprávy a rozvoj kompetencí, jako je práce s informacemi, zodpovědnost za společný úkol a spolupráce v týmu na společném produktu. Závěrečným produktem projektu jsou žákovské výukové prezentace a informační plakáty. Cílem výzkumu bylo s odstupem dvou týdnů ověřit...
Výuka genetiky se zaměřením na fenotypické znaky člověka
Heidelberg, Jiří ; Ehler, Edvard (vedoucí práce) ; Vančata, Václav (oponent)
1 ABSTRAKT Tato práce se zaměřuje na dědičnost lidských fenotypických znaků v rámci výuky genetiky na českých gymnáziích. Nastiňuje informace, které jsou důležité pro pochopení dědičnosti lidských fenotypických znaků. Všechny základy genetiky budou popsány, včetně příkladu z lidské genetiky a příkladů z přírody. Zároveň se věnuje výzkumnému šetření na vybraných českých gymnáziích, kdy se pokusíme zjistit míru znalostí genetiky, jakou žáci disponují. Pozornost je věnována i vlivu klimatu ve třídě na znalosti žáků, což je důležitým aspektem při získávání vědomostí. S tím souvisí i vliv osobnosti učitele na klima ve třídě. výsledky výzkumného šetření z dat získaných pomocí online dotazníku ukazují míru znalostí respondentů a případné mezery, na kterých je třeba pracovat. KLÍČOVÁ SLOVA Fenotyp, dědičnost, výuka, lidská genetika, pedagogika

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 204 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.