|
3D model
Sládeček, Martin ; Petyovský, Petr (oponent) ; Richter, Miloslav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou rekonstrukce trojrozměrné scény ze sekvence sníkmů záznamu z obyčejné kamery. První část práce popisuje principy vyžívané při řešení úlohy, druhá část popisuje algoritmus rekonstrukce a jeho implementaci v jazyce Python. Tento program je dále demonstrován na několika vybraných scénách. Závěr diskutuje o kvalitě vytvořených modelů, nedostatcích programu a možných vylepšeních.
|
|
Promítání kamerou typu "rybí oko"
Macík, Pavel ; Juránek, Roman (oponent) ; Seeman, Michal (vedoucí práce)
Práce popisuje teoretické základy optiky a problematiku vykreslování metodou sledování paprsku, jehož součástí je popsán problém výpočtu průsečíku paprsku s trojúhelníkem, výpočet osvětlení a optimalizační techniky pro urychlení výpočtu. V další části jsou charakterizovány návrhy tří různých matematických modelů kamery pro vykreslování trojrozměrné scény metodou sledování paprsku - plošná kamera, dírková kamera a sférická kamera (rybí oko). V práci jsou dále srovnány vlastnosti jednotlivých modelů kamery a jejich vliv na promítaný obraz scény. V rámci práce byl implementován program vykreslující scénu metodou sledování paprsku, jehož součástí je implementace popsaných modelů kamery.
|
|
Určení parametrů pohybu ze snímků kamery
Dušek, Stanislav ; Horák, Karel (oponent) ; Janáková, Ilona (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o parametrizování pohybu kamery v rovině. První část práce je věnována úvodu do problematiky trasování pohybu kamery, zejména se věnuje možnostem, jak nalézt vektor posunu mezi dvěma po sobě jdoucími obrázky. V práci je popsán algoritmus GoodFeatruresToTrack, který vyhledává význačné body v obraze. Cílem je najít v obraze vhodné body k trasování, zmenšit objem zpracovávaných dat a připravit data pro algoritmus optického toku, konkrétně metodu Lukas-Kanade. Dále se práce zabývá zpracováním získaných odhadů optických toků, od filtrace dat pomocí mediánu, až po výpočet transformací mezi snímky pomocí matice homogenní transformace, která zachycuje změny mezi snímky v afinním prostoru. Výsledkem zpracování jsou souřadnice popisující posun mezi snímky v osách X a Y a trajektorie pohybu. Správná funkčnost navrženého algoritmu byla ověřena pomocí programu CameraTracer, který je naprogramován v C++ a využívá knihovnu OpenCV. Program byl testován při snímání různých scén a pohybů kamery.
|
|
Česká ilustrovaná kniha pro děti
Nemergutová, Anna ; Francová, Sylva (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
Bakalářská práce se zabývá současnými přístupy ke knize jako takové a postupně se zaměřuje především na knižní tvorbu pro děti a mládež. Z této oblasti představuje české ilustrátory a tvůrce autorských knih. Stěžejním prvkem práce je provázání obsahu skrze ilustraci a fotografii. Tuto interakci v knihách určených primárně dětským čtenářům demonstruje výběr autorů z českého prostředí a jejich děl, ve kterých propojují text, ilustraci a fotografii. Z teoretických poznatků této práce vychází praktická část, jejíž cílem je zhotovení autorské knihy pro děti s využitím fotografie. Ta prostřednictvím ilustrovaného příběhu přibližuje princip camery obscury a předkládá návod na sestavení dírkové komory. Didaktická část pak představuje a realizuje náměty pro aplikaci fotografie do výtvarné výchovy skrze dva výtvarné úkoly. KLÍČOVÁ SLOVA dětská kniha, autorská kniha, ilustrace, pinhole camera, výtvarná výchova
|
|
Camera obscura jako jedinečný nástroj záznamu skutečnosti. Možnosti jejího využití v současné výtvarné edukaci
Nováčková, Marie ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
Marie Nováčková Bakalářská práce Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Camera obscura jako jedinečný nástroj záznamu skutečnosti. Možnosti jejího využití v současné edukaci. Práce sleduje cameru obscuru jako jedinečné médium pro uměleckou práci, popisuje její podoby v kulturně-historickém kontextu se zaměřením na současnou vizuální kulturu a pinhole fotografii. Dírková kamera je považována za nástroj pro uměleckou práci, který může podléhat tvůrci, spolupracovat s ním či být autorsky autonomní. Tyto teoretické poznatky jsou reflektovány v koncepci edukačního programu, který se zaměřuje na spojení poznávání vývoje fotografických zobrazení a vlastního vnímání jejich příběhů. Příběh a fotografování dírkovou kamerou je těžištěm i praktické části, kterou je komiks vytvořený pomocí fotografií z pinhole kamery, jehož děj je podpořen kresbou. Komiks se jmenuje Hráč na havrany a je členěn jako Bachova skladba Toccata a fuga d-moll. Klíčová slova: analogová fotografie, camera obscura, dírková kamera, výtvarná výchova, vizuální kultura, experiment, komiks
|
|
Camera obscura jako jedinečný nástroj záznamu skutečnosti. Možnosti jejího využití v současné výtvarné edukaci
Nováčková, Marie ; Magidová, Markéta (vedoucí práce) ; Pfeiffer, Jan (oponent)
Marie Nováčková Bakalářská práce Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, Katedra výtvarné výchovy Camera obscura jako jedinečný nástroj záznamu skutečnosti. Možnosti jejího využití v současné edukaci. Práce sleduje cameru obscuru jako jedinečné médium pro uměleckou práci, popisuje její podoby v kulturně-historickém kontextu se zaměřením na současnou vizuální kulturu a pinhole fotografii. Dírková kamera je považována za nástroj pro uměleckou práci, který může podléhat tvůrci, spolupracovat s ním či být autorsky autonomní. Tyto teoretické poznatky jsou reflektovány v koncepci edukačního programu, který se zaměřuje na spojení poznávání vývoje fotografických zobrazení a vlastního vnímání jejich příběhů. Příběh a fotografování dírkovou kamerou je těžištěm i praktické části, kterou je komiks vytvořený pomocí fotografií z pinhole kamery, jehož děj je podpořen kresbou. Komiks se jmenuje Hráč na havrany a je členěn jako Bachova skladba Toccata a fuga d-moll. Klíčová slova: analogová fotografie, camera obscura, dírková kamera, výtvarná výchova, vizuální kultura, experiment, komiks
|
|
3D model
Sládeček, Martin ; Petyovský, Petr (oponent) ; Richter, Miloslav (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá problematikou rekonstrukce trojrozměrné scény ze sekvence sníkmů záznamu z obyčejné kamery. První část práce popisuje principy vyžívané při řešení úlohy, druhá část popisuje algoritmus rekonstrukce a jeho implementaci v jazyce Python. Tento program je dále demonstrován na několika vybraných scénách. Závěr diskutuje o kvalitě vytvořených modelů, nedostatcích programu a možných vylepšeních.
|
|
Promítání kamerou typu "rybí oko"
Macík, Pavel ; Juránek, Roman (oponent) ; Seeman, Michal (vedoucí práce)
Práce popisuje teoretické základy optiky a problematiku vykreslování metodou sledování paprsku, jehož součástí je popsán problém výpočtu průsečíku paprsku s trojúhelníkem, výpočet osvětlení a optimalizační techniky pro urychlení výpočtu. V další části jsou charakterizovány návrhy tří různých matematických modelů kamery pro vykreslování trojrozměrné scény metodou sledování paprsku - plošná kamera, dírková kamera a sférická kamera (rybí oko). V práci jsou dále srovnány vlastnosti jednotlivých modelů kamery a jejich vliv na promítaný obraz scény. V rámci práce byl implementován program vykreslující scénu metodou sledování paprsku, jehož součástí je implementace popsaných modelů kamery.
|
|
Určení parametrů pohybu ze snímků kamery
Dušek, Stanislav ; Horák, Karel (oponent) ; Janáková, Ilona (vedoucí práce)
Tato práce pojednává o parametrizování pohybu kamery v rovině. První část práce je věnována úvodu do problematiky trasování pohybu kamery, zejména se věnuje možnostem, jak nalézt vektor posunu mezi dvěma po sobě jdoucími obrázky. V práci je popsán algoritmus GoodFeatruresToTrack, který vyhledává význačné body v obraze. Cílem je najít v obraze vhodné body k trasování, zmenšit objem zpracovávaných dat a připravit data pro algoritmus optického toku, konkrétně metodu Lukas-Kanade. Dále se práce zabývá zpracováním získaných odhadů optických toků, od filtrace dat pomocí mediánu, až po výpočet transformací mezi snímky pomocí matice homogenní transformace, která zachycuje změny mezi snímky v afinním prostoru. Výsledkem zpracování jsou souřadnice popisující posun mezi snímky v osách X a Y a trajektorie pohybu. Správná funkčnost navrženého algoritmu byla ověřena pomocí programu CameraTracer, který je naprogramován v C++ a využívá knihovnu OpenCV. Program byl testován při snímání různých scén a pohybů kamery.
|
|
Jeden den. Soubor fotografií pořízených dírkovou komorou.
MALÁ, Petra
Tato teoreticko-praktická práce se zabývá technikou pinhole fotografie. Obecně popisuje princip dírkové komory a postupy při její tvorbě. Hlavně se ale soustředí na vývoj této techniky v historickém kontextu, a to od prvního zobrazovacího zařízení až po dírkovou komoru jako médium v současném umění. Odkazuje na významné osobnosti z této oblasti a také na důležité informační zdroje. Praktická část obsahuje osobní zkušenost s tvorbou dírkových komor, které vychází z poznatků získaných na základě vypracování teoretické části. Součástí praktické části je osm různých dírkových komor, soubor fotografií na téma "Jeden den" a brožura, která je shrnutím technických parametrů dírkových komor a fotografií, které jimi byly pořízeny.
|