Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 9 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Pragmatic analysis of humorous air traffic control conversation exchanges
Doležal, Jakub ; Zmrzlá, Petra (oponent) ; Sučková, Magda (vedoucí práce)
The thesis studies the occurrence of humour in air traffic control (ATC) conversation exchanges and aims at answering the questions of its occurrence in such strictly professional discourse and finding patterns in it. This is done though pragmatic analysis for which theoretical background is provided in the first part of the thesis. Phenomenon of humour is discussed according to Attardo (1994), and its three main theories are presented: incongruity, superiority, and release (Raskin 1985). Division is established between different instances of humour: canned and conversational jokes (Attardo, 1994) and externally humorous situations. Grice’s (1975) Cooperative Principle (CP) and its Maxims is described in detail and is related to humour. Focus is on the transgressions of the CP: mainly violation, flouting and infringing. Attardo’s (1990) scheme of understanding a joke is adopted and modified for conversational humour. After introduction of ATC language, the analyses follow. Each consists of four parts: technical circumstances, humorous scheme, CP perspective, and theory of humour. The analysed conversations are divided into two groups: internally humorous and externally humorous. The first are further divided based on the use of a specific shared knowledge of the external world and the second based on the theory better explaining them: superiority or incongruity. With the focus on the internally humorous, the abilities and personality of the ‘humourist’ are proposed as crucial for the occurrence of humour with the main intention being to create more relaxed atmosphere (corresponding to the release theory of humour).
Analysis of humour in the TV series Friends
LITEROVÁ, Anežka
Tato bakalářská práce se zabývá problematikou humoru a jeho místa v lingvistice. Představuje základní teorie humoru a jeho vybrané klasifikace. Dále se zaměřuje na pragmatiku, zejména na Griceův kooperační princip a jak jeho porušením vzniká humor. Následně popisuje fenomén slovních hříček. Tyto teoretické předpoklady jsou pak využity k vytvoření klasifikace humoru určené pro kvalitativní analýzu humorných situací z amerického sitcomu Přátelé. Na kvalitativní analýzu navazuje analýza kvantitativní.
TV Sitcom Friends: Analysis of character humor strategies based on the violation of Grice's Conversational maxims
Šmilauerová, Anna ; Pípalová, Renata (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Anna Šmilauerová: TV Sitcom Přátelé: analýza způsobu tvoření humoru na základě porušování Griceových konverzačních maxim Abstrakt Smyslem této diplomové práce je analýza způsobu tvoření humoru u postav Phoebe a Chandlera v televizním sitkomu Přátelé (Friends). Zjištěné převládající způsoby byly poté porovnány s osobnostmi těchto tvou postav. Analyzovaná data tvořily přepisy dialogů u pěti vzorových dílů ze série 1, 3, 5, 7, a 9, které byly posouzeny podle Griceova kooperačního principu. Ze všech výroků byly brány v úvahu pouze ty, které u diváků vyvolaly smích a zároveň porušily jednu nebo více konverzačních maxim (kvality, kvantity, relevance a vhodného způsobu). Bylo zjištěno, že postava Phoebe porušuje nejčastěji maximu relevance, a že její nejzábavnější vlastností je její nekonvenční povaha a nevěcnost. Jak její osobnost dospívá a vyvíjí se, na číslech četnosti tohoto způsobu humoru zaznamenáváme pokles. Naproti tomu Chandler je většinu času ironický, čímž a porušuje maximu kvality. Jeho osobnost se také postupně mění, ale jak dokazuje stabilní frekvence takových případů, jeho smysl pro humor u něj zůstává nezměměný po celou dobu seriálu. Klíčová slova: humor, kooperační princip, konverzační maximy kvality, kvantity, relevance a vhodného způsobu, konverzační implikatura
Pragmatic analysis of humorous air traffic control conversation exchanges
Doležal, Jakub ; Zmrzlá, Petra (oponent) ; Sučková, Magda (vedoucí práce)
The thesis studies the occurrence of humour in air traffic control (ATC) conversation exchanges and aims at answering the questions of its occurrence in such strictly professional discourse and finding patterns in it. This is done though pragmatic analysis for which theoretical background is provided in the first part of the thesis. Phenomenon of humour is discussed according to Attardo (1994), and its three main theories are presented: incongruity, superiority, and release (Raskin 1985). Division is established between different instances of humour: canned and conversational jokes (Attardo, 1994) and externally humorous situations. Grice’s (1975) Cooperative Principle (CP) and its Maxims is described in detail and is related to humour. Focus is on the transgressions of the CP: mainly violation, flouting and infringing. Attardo’s (1990) scheme of understanding a joke is adopted and modified for conversational humour. After introduction of ATC language, the analyses follow. Each consists of four parts: technical circumstances, humorous scheme, CP perspective, and theory of humour. The analysed conversations are divided into two groups: internally humorous and externally humorous. The first are further divided based on the use of a specific shared knowledge of the external world and the second based on the theory better explaining them: superiority or incongruity. With the focus on the internally humorous, the abilities and personality of the ‘humourist’ are proposed as crucial for the occurrence of humour with the main intention being to create more relaxed atmosphere (corresponding to the release theory of humour).
Ironie v TV talk show
Ježková, Klára ; Hirschová, Milada (vedoucí práce) ; Janovec, Ladislav (oponent)
Práce se zabývá ironií v populárním televizním žánru, zábavné talk show. První část definuje základní pojmy, se kterými pracujeme (veřejná komunikace, kooperační princip, zdvořilost, ironie). Ve druhé části je charakterizován mediální dialog, konkrétně talk show. Třetí část se zabývá konkrétní talk show veřejnoprávní televize, Všechnopárty. Na vybraných ukázkách zkoumá, jak ironie v pořadu funguje, jak se projevuje a jak je účastníky talk show využívána. Základním zjištěním práce je, že ironie se ve Všechnopárty využívá jako komunikační hra, z největší části jako specifická varianta ironie, tzv. škádlení (banter). Jde o komunikační jednání popsatelné jako předstírané ohrožování tváře komunikačního partnera nebo tváře vlastní, resp. o komunikaci záměrně a pro diváka průhledně porušující Leechovy zdvořilostní maximy (nejč. maximu taktu a maximu skromnosti). Ve Všechnopárty je škádlivá ironie využívána jako zábavný prvek zvyšující atraktivitu pořadu pro diváky a účastníci talk show se na ní obvykle vědomě podílejí. KLÍČOVÁ SLOVA komunikace, mediální dialog, talk show, kooperační princip, zdvořilost, ironie, škádlení
Zdvořilost v komunikaci žen a mužů
Kaushiková, Martina ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Vaňková, Irena (oponent)
Bakalářská práce se zabývá problematikou zdvořilosti v komunikaci žen a mužů. Zaměřuje se na tři typy komunikačních situací, které se liší pohlavím komunikantů: 1) komunikantkami jsou pouze ženy, 2) komunikanty jsou pouze muži, 3) komunikanty jsou ženy i muži. Teoretická část práce se zabývá vymezením komunikace, zdvořilostními koncepcemi a sociálními rolemi. Práce se vymezuje vůči Griceovu kooperačnímu principu a Leechovu konceptu zdvořilosti. Cílem bakalářské práce je porovnat teorie a přístupy jednotlivých lingvistů s reálnými projevy zdvořilosti v běžné komunikaci na základě dotazníkového šetření. Zvláštní pozornost je věnována charakteristice jazykových prostředků užívaných při zdvořilé komunikaci; porovnána je volba jazykových prostředků u mužů a žen. Nedílnou součástí práce je usouvztažnění rozdílů v pojetí i projevech zdvořilosti u mužů a žen s odlišnostmi v jazykovém obrazu světa žen a mužů.
TV Sitcom Friends: Analysis of character humor strategies based on the violation of Grice's Conversational maxims
Šmilauerová, Anna ; Pípalová, Renata (vedoucí práce) ; Ženíšek, Jakub (oponent)
Anna Šmilauerová: TV Sitcom Přátelé: analýza způsobu tvoření humoru na základě porušování Griceových konverzačních maxim Abstrakt Smyslem této diplomové práce je analýza způsobu tvoření humoru u postav Phoebe a Chandlera v televizním sitkomu Přátelé (Friends). Zjištěné převládající způsoby byly poté porovnány s osobnostmi těchto tvou postav. Analyzovaná data tvořily přepisy dialogů u pěti vzorových dílů ze série 1, 3, 5, 7, a 9, které byly posouzeny podle Griceova kooperačního principu. Ze všech výroků byly brány v úvahu pouze ty, které u diváků vyvolaly smích a zároveň porušily jednu nebo více konverzačních maxim (kvality, kvantity, relevance a vhodného způsobu). Bylo zjištěno, že postava Phoebe porušuje nejčastěji maximu relevance, a že její nejzábavnější vlastností je její nekonvenční povaha a nevěcnost. Jak její osobnost dospívá a vyvíjí se, na číslech četnosti tohoto způsobu humoru zaznamenáváme pokles. Naproti tomu Chandler je většinu času ironický, čímž a porušuje maximu kvality. Jeho osobnost se také postupně mění, ale jak dokazuje stabilní frekvence takových případů, jeho smysl pro humor u něj zůstává nezměměný po celou dobu seriálu. Klíčová slova: humor, kooperační princip, konverzační maximy kvality, kvantity, relevance a vhodného způsobu, konverzační implikatura
Porovnání Griceových a Leechových konverzačních principů
Marhanová, Kateřina ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Mareš, Petr (oponent)
Cílem této bakalářské práce je prozkoumat kooperační princip, který postuloval Herbert Paul Grice, a princip zdvořilostní, jehož autorem je Geoffrey Neil Leech, a na základě těchto poznatků pomocí ukázek konkrétních textů ilustrovat, jaký je vztah mezi kooperativní a zdvořilostní komunikací. Stěžejní součástí práce je část teoretická, jež je podrobně zaměřena na zásady kooperačního principu (maximy kvantity, kvality, relevance a způsobu), rysy kooperativního chování, problematiku konverzační implikatury a její příklady. Jedna z kapitol se dále zabývá vzájemným vztahem kooperačního a zdvořilostního principu. Součástí teoretické části jsou rovněž pravidla zdvořilostního principu (maximy taktu, velkorysosti, ocenění, skromnosti, souhlasu a účasti) a metajazykové aspekty zdvořilosti. V praktické části je prostřednictvím deseti přepsaných rozhovorů analyzováno verbální chování komunikačních partnerů z hlediska dodržování či porušování kooperačního a zdvořilostního principu. V závěru práce je zformulováno, jaké principy v ukázkách textů převládají a které jsou naopak upozaděny. KLÍČOVÁ SLOVA Kooperační princip Griceovy maximy Konverzační implikatura Zdvořilostní princip Maximy zdvořilosti
Griceův kooperační princip ve vztahu k Leechovu principu zdvořilosti
Belingerová, Tereza ; Pacovská, Jasňa (vedoucí práce) ; Adam, Robert (oponent)
Griceův kooperační princip ve vztahu k Leechovu principu zdvořilosti Abstrakt: Cílem bakalářské práce je konfrontovat teoretické poznatky o kooperačním principu H. P. Grice a zdvořilostního principu G. Leeche s praktickými ukázkami rozhovorů z různých komunikačních situací. Práce zahrnuje charakteristiku obou principů založenou na prostudované literatuře a je doplněn o odborné komentáře. Materiál pro praktickou část práce obsahuje úryvky z nahrávek rozhovorů v soukromých i veřejných komunikačních situacích. Následná analýza nahrávek ukazuje tendence, které se v akceptaci a neakceptaci kooperačního a zdvořilostního principu běžně objevují. Výsledky průzkumu ukázaly na vysokou míru porušování obou zmiňovaných principů. Klíčová slova: ilokuční akt, implikatura, kooperační princip, pragmatika, princip zdvořilosti, strategie verbální komunikace

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.