Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 162 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Téma atmosféry ve výuce zeměpisu na gymnáziích (na příkladu všeobecné cirkulace atmosféry)
Dudařová, Anna ; Jelen, Jakub (vedoucí práce) ; Navrátilová, Denisa (oponent)
Bakalářská práce se věnuje tématu všeobecné cirkulace atmosféry a jeho výuce na gymnáziích. Cílem práce je výzkum přístupu učitelů k výuce tohoto tématu a analýza učebnic a atlasů, které mohou vyučující při výuce využít. Dalším cílem je vytvoření výukového materiálu, který může pedagogům usnadnit přípravu na hodiny, věnující se zmiňovanému tématu. V první části práce je čtenáři představeno samotné téma všeobecné cirkulace atmosféry, shrnutí předchozích výzkumů a představení pohledu na téma z hlediska českých vzdělávacích dokumentů. V druhé části jsou představeny oba výzkumy a jejich výsledky, tedy obsahová analýza učebnic a atlasů a dotazníkové šetření, kterého se zúčastnilo 63 učitelů gymnázií. Na základě těchto výzkumů byl vytvořen výukový materiál, kterému se věnuje poslední část práce.
Miskoncepty ve výuce zeměpisu v tématu planetární geografie
Kalicherová, Tereza ; Šobr, Miroslav (vedoucí práce) ; Cimová, Tereza (oponent)
Bakalářská práce se věnuje devíti nejčastějším miskonceptům v planetární geografii, které byly odhaleny na základě analýzy předchozích výzkumů na toto téma a následně ověřeny na studentech 2. stupně základních škol. Teoretická část se zaměřuje na důvody vzniku miskonceptů obecně i v planetární geografii a následně na detailnější rozbor vybraných nejčastějších miskonceptů. U každého z nich je popsáno, jak daný nepochopený jev funguje ve skutečnosti, a poté, jak nejpravděpodobněji vzniká ona mylná představa o něm a proč. Praktickou část tvoří tvorba didaktického testu a vyhodnocení dat, které byly nasbírány od 292 studentů druhého stupně čtyř základních škol. Hlavním cílem bakalářské práce bylo ověřit, zda se nejčastější miskoncepty v planetární geografii vyskytují i u žáků na českých školách a v jaké míře. Dílčím cílem bylo zjistit, jak se miskoncepty liší v jednotlivých ročnících, a zda míra miskonceptu závisí na uplynulé době, před kterou byla látka probírána. Výsledky ukázaly, že i studenti českých základních škol mají mnoho mylných představ ohledně planetárních jevů. Ve většině případů si však vedli lépe než respondenti v předchozích výzkumech, které byly pro tuto práci analyzovány. Výsledky dále nenaznačovaly, že by se míra miskonceptu příliš lišila u jednotlivých ročníků. Na základě těchto...
Vstupní znalosti a představy o krajích a krajských městech Česka u žáků 6. a 7. tříd základních škol.
OLIVA, Petr
Práce se zabývá vstupními znalostmi a představami žáků 6. a 7. tříd základních škol, které mají o krajích a krajských městech Česka. Hlavní cíl práce představuje zmapování a odhalení reálné úrovně znalostí a představ žáků za pomoci výzkumného dotazníku, jenž byl zaměřen zejména na orientaci žáků ve slepé mapě, znalostní test a sebehodnocení žáků na základě osobních sympatií či nesympatií k jednotlivým krajům a krajským městům Česka. Do výzkumu se celkem zapojilo 356 žáků. Veškerá získaná výsledná data z dotazníků byla dále hodnocena a diskutována v analytické části práce. Dále byly zkoumány rozdíly ve výsledcích na základě sledovaných parametrů práce. Ty představovaly znalostní rozdíly mezi třídami, pohlavím jedinců a typem škol, podle jejich umístění. Z analytické části následně vychází část praktická, jenž přináší skrze vytvořené výukové materiály konkrétní návrhy a náměty do výuky, které lze využít v praxi při hodinách zeměpisu. Výukové materiály, které obsahuje praktická část práce, jsou vytvořeny na základě výsledků výzkumu a jsou zaměřeny na ukotvení a rozvoj znalostí a povědomí žáků o jednotlivých krajích a krajských městech Česka.
Sada weboých nástrojů pro vizualizaci výsledků geolokalizačního systému
Hodoval, Pavel ; Pavelková, Alena (oponent) ; Brejcha, Jan (vedoucí práce)
Cílem této práce je vytvořit sadu flexibilních webových nástrojů a webové rozhraní pro vizualizaci výsledků geolokalizačního systému. Práce zahrnuje úvod do problematiky vizualizace dat v kartografii a základů zpracování obrazu. Dále obsahuje rešerši existujícíchřešení v podobě různých webových aplikací či nástrojů a shrnuje dostupné technologie. Byla navržena a implementována knihovna pro zpracování a vizualizaci geografických dat a jejívýsledky jsou zobrazovány v podobě webové mapy prezentující geografická a statistická data. Kvalita implementace byla otestována jak uživatelským tak strojovým testem, jejichž výsledky byly z větší části pozitivní.
Kritická analýza logistických a průmyslových center a predikce jejich vývoje
Krejcar, Miloš ; Fajkus, Jiří (oponent) ; Škapa, Stanislav (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá predikcí a budoucím vývojem tržních charakteristik logistiky, S využitím statistických metod bude moci odhadnout budoucí trendy logistické sítě. Její teoretická část se zabývá poznatky z fungování tvorby nabídky a poptávky na realitním trhu. Na základě kritické analýzy tržních statistik (nabídky, poptávky, nájemného, výnosů, cen, obsazenosti, tržních podílů developerů a operátorů, struktury nájemců, spedice, skladování, logistiky) skladových nemovitostí stanovit podmínky optimalizace využití geografické polohy ČR v konkurenci střední a východní Evropy.
paper.dropbox.com/doc/Rethinking-Rethinking-Maps--BAOXySgVBU~pOeli7wIUnCo~Ag-X3LtGE1DXor1EjqbYNsvj
Škobrtal, Petr ; Leitgeb, Šimon (oponent) ; Kubíková, Zuzana (vedoucí práce)
Kniha Rethinking Maps shrnuje poznatky výzkumníků, podle nichž je mapa — její struktura a formální vzhled plný symbolů, kategorií a vysvětlivek opírajících se o obor kartografie — uměle vytvářený sociální konstrukt. Způsob, jímž mapy čteme, je určující pro vnímání prostoru, který nás obklopuje. Pokud se chceme geograficky vztáhnout k určitému místu, převádíme jeho lokalitu a trasu, kterou je k cíli potřeba urazit, do určitého měřítka. Když říkáme, že „něco je tam,“ popisujeme prostor, jehož identitu definuje pouze pečlivě strukturovaný grafický symbol v přesně specifikovaném gridu a měřítku. Denis Wood v této souvislosti podotýká, že mapy nefungují pouze jako odraz neutrální reality. Svět je na nich zaznamenáván z určitého úhlu pohledu a kromě toho, že jsou to nástroje komunikace, mohou sloužit také jako nástroje moci. V kontextu dnešní doby to znamená například to, že většinu lokálních služeb — jež mnoho aplikací pracující s mapovými podklady nabízí — definují zájmy jejich autorů, placená reklama daných podniků nebo zájmy korporací, jimž aplikace patří. Cílem bakalářské práce je tvorba mapové aplikace, jež se pokouší vyvíjet přístup, který by tyto principy mohl zčásti redefinovat. Formální zobrazování se od podobných aplikací, nabízejících internetové mapové služby, zásadně neliší, funguje ale jinak v přístupu k uživateli a pokouší se modifikovat službu navigace tak, aby v konečném stavu utvářeli obsah mapy a její charakter pouze samotní uživatelé. Snahou je tak proces mapování přeměnit v sociální aktivitu, u které user experience nekončí přímočarým sledováním zvýrazněné trajektorie, cestu neurčuje nejsnadnější a nejrychlejší překonání trasy od startu k cíli. Validace daných lokací je generována na základě poznatků uživatelů a aplikace propojuje trasy do okruhů, skrze něž se dá k daným místům vztahovat v jejich společném geografickém, historickém nebo společenském kontextu formujícím identitu jednotlivých lokalit — místa nedefinuje rudě zvýrazněná trasa, nýbrž různé formy obsahu, který generují samotní uživatelé. Cílem je vytvořit nástroj, jenž by v ideálním případě pomohl formovat komunitu, která svět jenom nekonzumuje, ale taky prožívá a pokouší se ho mapovat jinak, než počtem hvězdiček nebo mírou kyselosti kávy.
Tvorba map ve výuce zeměpisu z pohledu učitelů
Djadik, Martin ; Krajňáková, Lenka (vedoucí práce) ; Kuberská, Markéta (oponent)
Diplomová práce se zabývá tvorbou map ve vyučovacích hodinách, ke které dochází, dle předchozích výzkumů, jen zřídka, přestože může komplexně rozvíjet žáky. Hlavním cílem je proto podrobněji charakterizovat tvorbu map v hodinách zeměpisu na druhém stupni českých základních škol a nalézt faktory, kvůli kterým tuto aktivitu učitelé nezařazují do své výuky častěji. Teoretická část práce popisuje mapové dovednosti, mezi které se řadí i dovednost tvorby mapy, jež je následně detailněji charakterizována. Za stěžejní část lze považovat autorem sestavenou klasifikaci druhů map, které lze tvořit při výuce ve škole, vycházející z české i zahraniční literatury. Teoretická část dále shrnuje výskyt tvorby mapy v rámcových vzdělávacích programech, přínosy tvorby map, vztah učitelů k této aktivitě a úroveň dovednosti žáků vytvářet mapy z pohledu jejich učitelů. Data pro praktickou část práce byla získána pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 253 učitelů zeměpisu z druhého stupně základních škol, jež vyplnili dotazník obsahující uzavřené i otevřené položky, které byly sestaveny na základě odborné literatury. Výzkumná zjištění ukázala, že u největší části učitelů tvoří jejich žáci mapy na menší části vyučovacích hodin, zatímco už existující mapy, například atlasy, jsou, podle největší skupiny učitelů,...
Širým světem Stanislava Nikolaua. Zeměpisný magazín 1924 - 1944
Ulipová, Jana ; Bednařík, Petr (vedoucí práce) ; Köpplová, Barbara (oponent)
Diplomová práce se zabývá časopisem Širým světem, který řídil Stanislav Nikolau (1878- 1950), výrazná osobnost našeho veřejného života za první republiky. Na základě historické analýzy primárních zdrojů, které byly zařazeny do kontextu studiem sekundární literatury, práce doplňuje charakteristiku Nikolauovy osobnosti. Pozornost je věnována jeho názorové orientaci, jež vychází z myšlenek nacionální pravice, se silným protikomunistickým směřováním. Dále si všímá Nikolauovy role ve vedení českého fašistického hnutí Vlajka i antisemitské rétoriky. Práce představuje jeho bohatou činnost na poli pedagogickém, publicistickém i editorském a neopomíjí ani jeho odborné působení, vždy úzce provázané s geografií. Jádro práce představuje rozbor populárně-naučného periodika Širým světem, zeměpisného magazínu, který Nikolau založil v roce 1924 pro čtenáře z řad mládeže. Tomu odpovídal i obsah, přinášející dobrodružné příběhy, povídky i původní cestopisné reportáže, ve kterých se mimo houževnatosti lidského ducha odráží i různorodost geografických podmínek přítomných zejména na mimoevropských kontinentech. Obsah časopisu se tematicky dále rozvíjel a měnil v rámci preferencí Nikolaua, který reflektoval vzrůstající zájem čtenářské obce i rychle se měnící atmosféru na evropském kontinentě. Opomenut není ani...
Hodnocení výkonu žáků v hodinách zeměpisu na čtyřletých gymnáziích
Weiner, Adam ; Řezníčková, Dana (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Diplomová práce se zabývá hlubším porozuměním profesního přesvědčení učitelů zeměpisu v oblasti hodnocení výkonů žáků ve výuce zeměpisu. Na základě kvalitativního šetření byly hledány odpovědi na dvě výzkumné otázky: (1) Jak gymnaziální učitelé zeměpisu mají osvojenou způsobilost hodnotit žáky ve své výuce? (2) Které faktory ovlivňují učitelův způsob hodnocení žáků? Struktura práce má tradiční uspořádání. První část rámuje vybranou problematiku a následný výzkum do obecnějších souvislostí. Kromě vysvětlení podstaty výchozí teorie, tj. teorie šíření informací jsou zde obsahově vymezeny klíčové koncepty-profesní přesvědčení a samotná způsobilost (kompetence) hodnocení. V praktické části se práce zaměřuje na výsledky polostrukturovaných rozhovorů s 10 učiteli vyučujícími geografii na čtyřletých gymnáziích. Odpovědi respondentů byly analyzovány (kódovány a kategorizovány) za účelem zodpovězení výzkumných otázek. Za bod zlomu v teorii šíření inovací byly považovány dovednosti v oblasti hodnocení požadované u absolventů vysokoškolského učitelského studia v Kompetenčním rámci absolventa učitelství (MŠMT 2023). Z provedené obsahové analýzy rozhovorů vyplývá, že učitelé bodu zlomu v obecné teorii šíření inovací z hlediska oblasti hodnocení nedosáhli. Pro učitele je stále těžce uchopitelná práce s popisnými...
Použitelnost didaktické hry pro výuku kartografie na základních školách
Zýma, Marek ; Krajňáková, Lenka (vedoucí práce) ; Matějček, Tomáš (oponent)
Předkládaná práce se zabývá uživatelským testováním použitelnosti didaktické hry Mapa ideálního ostrova pro výuku kartografie, která byla vytvořena stejným autorem v roce 2020 s tím, že je v práci i stručně představen herní koncept včetně popisu jednotlivých komponentů a jejich funkcí. Pro lepší přehlednost je práce uvedena skrze rešerši odborné literatury zabývající se aktivizujícími výukovými metodami, a to především didaktickými hrami, a společně s tím je představena problematika použitelnosti, její význam a aplikace na testování produktů. Výzkumná část si poté klade za cíl podrobit didaktickou hru testování použitelnosti, čímž zkoumá pohled žáků a učitelů na její užívání, a zároveň tak odhalit a následně odstranit nejzásadnější nedostatky hry. Výzkum probíhal skrze dvě nejběžnější metody, které se užívají v obecném produktovém testování výrobků, jimiž je dotazníkové šetření a interview s uživateli. Výsledky výzkumu ukázaly, že je hra vítaným doplňkem výuky, který je svými pravidly pro žáky i učitele srozumitelný a vzbuzuje v nich příjemné pocity a přes svůj herní charakter si zachovává patrný didaktický cíl. V některých případech se ale ukázal problém především s řešením různých úkolů, které žáci vzhledem k jejich věku nebyli schopni správně dokončit. Jak ale bylo uvedeno, v práci je samostatná...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 162 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.