Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 56 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.04 vteřin. 
Strategie tvorby genderové identity ve sportech: Komparativní studie jógy a MMA
Hoza, Matyáš ; Országhová, Kristína (vedoucí práce) ; Grygar, Jakub (oponent)
V mé práci zkoumám strategie tvorby genderových identit v prostředí MMA a jógy. V první části popisuji konstrukci maskulinity v józe. Nejvýraznějším zjištěním je koncept "druhého sportu", ve kterém maskulinní aktéři ponižují jógu, zároveň ji asociují s pasivitou. Strategie konstrukce feminity zkoumám také u zápasnic MMA. Zde je nejvýraznější koncept fragile sex a projev intimity, coby vymezení genderové identity. Zápasnice vykazují znaky odmítnutí násilí skrze pojem fragile sex. Budování maskulinity a feminity následně porovnávám. Porovnání je zavádějící, jelikož maskulinní aktéři v józe mají zájem pouze o praxi maskulinity, kdežto zápasnice v MMA musí praktikovat feminitu i maskulinitu. Přesto existují určité korelace, například vyjadřování genderové identity pomocí heteronormativity. V druhé části, určuji čtyři modely maskulinity, kterými sleduji evoluci maskulinity skrze bojové sporty. Modely maskulinity úzce pracují s dominancí a jsou většinou neagresivní. Pro vytváření dat jsem využil techniku polostrukturovaného rozhovoru a zúčastněného pozorování.
Výzkum vnímání vlivu seriálu Srdcerváči na LGBTQ+ komunitu
Vlašicová, Dagmar ; Kruml, Milan (vedoucí práce) ; Štoll, Martin (oponent)
Britský seriál Srdcerváči byl poprvé dostupný online na platformě Netflix 22. dubna 2022, přestože grafický román, který se stal seriálu předlohou, byl vydán poprvé již v roce 2019. Nyní se jedná o jeden z nejúspěšnějších seriálů z produkce Netflixu, taktéž na sociální síti TikTok dosáhl hashtag #heartstopper biliony zhlédnutí. V současnosti se chystá již třetí pokračování seriálu a páté pokračování grafického románu. V této práci se chci zaměřit na výše zmíněný seriál, a především na způsob, jakým diváci LGBTQ+ komunity seriál vnímají. Hlavním cílem bude zjistit, jestli seriál nějakým způsobem ovlivnil jejich životy a pojetí vztahů a zdali měl vliv na jejich postoje vůči většinové společnosti posuzující menšinu LGBTQ+ a další hlediska. K tomuto zjištění použiji kvalitativní analýzu a formu hloubkových rozhovorů s diváky seriálu, kteří se identifikují jako queer. Hlavní okruhy, na které bych se chtěla zaměřit, jsou a) vztah diváka či divačky k individualismu, b) vztah k LGBTQ+ komunitě, c) vnímání sebe sama jako queer ve většinové společnosti.
Body shaming ve sportu na území České republiky
Šafářová, Adéla ; Numerato, Dino (vedoucí práce) ; Hasmanová Marhánková, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou body shamingu ve vrcholovém sportovním prostředí na území České republiky a jeho dopady na sportovce a sportovkyně. Cílem práce je prostřednictvím kvalitativního výzkumu zjistit osobní zkušenosti sportovců a sportovkyň s negativními komentáři ohledně jejich tělesného vzhledu a zda se tyto zkušenosti liší v závislosti na jejich genderových identitách. Teoretická část práce vymezuje základní koncepty spojené s danou problematikou, jako je tělo, stud a ideál krásy ve sportovním kontextu, které jsou v rámci analytické části aplikovány na získané data skrze polostrukturované hloubkové rozhovory s respondenty a respondentkami, kteří se pohybují nebo pohybovali v českém vrcholovém sportu. Analytická část odhaluje základní aktéry a aktérky body shamingu, kteří se podílejí na odlišném vnímání body shamingu v závislosti na genderové identitě. Základním zjištěním tohoto kvalitativního výzkumu je, že muži vnímají tuto formu zneužívání jako motivační faktor pro získaní lepších sportovních výsledků, zatímco ženy ji hodnotí velmi negativně a ovlivňuje nejen jejich sportovní kariéru, ale i osobní životy.
Vývoj nebinární genderové identity z hlediska socio-kognitivní teorie
Krovová, Anna ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Francová, Veronika (oponent)
Diplomová práce pojednává o vývoji nebinární genderové identity za použití rámce sociálně- kognitivní teorie. Práce si klade tři cíle. Zaprvé porozumět, co pro nebinární osoby znamená gender, genderová identita a binární pojetí genderu. Zadruhé zjistit, které významné aspekty vstupují do vývoje nebinární genderové identity a zatřetí prozkoumat, jakým způsobem nahlížet na nebinární genderovou identitu prostřednictvím sociálně-kognitivní teorie. Teoretická část je zaměřena na téma genderové socializace, genderu a genderové identity a teoretických hledisek, která se vývojem genderové identity zabývají. Následně se zaměřuje na vývoj nebinární genderové identity a dílčí oblasti. Empirická část představuje vlastní výzkum. Byly provedeny polostrukturované rozhovory s devíti nebinárními osobami ve věku od 18-25 let tematicky orientované na jejich subjektivní prožitky vývoje genderové identity. Data byla analyzována prostřednictvím reflexivní tematické analýzy. Následně byla stanovena témata "Existovat mimo škatulky", "(Ne)viditelnost" a "Takové zvířátko". Na základě analýzy byly zodpovězeny výzkumné otázky. Práce ukázala, že nebinární osoby vnímají svou odlišnost již v dětství, ačkoliv až do adolescence nevědí, co tato odlišnost znamená. V adolescenci se prostřednictvím internetu a osob v jejich životě...
Transgender žák v prostředí české základní školy
Menšíková, Denisa ; Richterová, Magdalena (vedoucí práce) ; Linková, Marie (oponent)
Problematika genderové identity rychle prostupuje do školního prostředí. Je důležité, aby učitelé pokračovali ve svých snahách o zajištění bezpečného a respektujícího prostředí pro všechny žáky, a tedy i pro ty, kteří řeší svou genderovou identitu, případně se identifikují jako transgender. K tomu, aby učitelé a jiní pracovníci škol, plnili zásadu bezpečného a respektujícího prostředí, potřebují dostatečné informace a podporu. Otevírá se tak mnoho otázek o právech a potřebách nejen samotných transgender jedinců, ale i ostatních žáků a žákyň, jejich rodičů a učitelů, jelikož je důležité uznat, že situace spojená s problematikou transgenderu je velmi náročná i pro okolí žáka, který se tak identifikuje. Diplomová práce představuje na prvním místě teoretický rámec, ve kterém definuje základní pojmy související s transgender problematikou, popisuje vývoj genderové identity u dětí a dospívajících, vysvětluje proces změny pohlaví v České republice a ukazuje výsledky aktuálních výzkumů, ze kterých vyplývá, že situace pro transgender žactvo a studující není zatím ve školním prostředí příznivá. Na druhém místě pak diplomová práce analyzuje vybrané dokumenty po obsahové stránce s cílem zjistit a případně prozkoumat, jestli aktuálně existuje nějaká obecná metodická podpora pro školy řešící situaci tranzice...
Úloha občanské a osobnostně rozvojové výchovy v době experimentování s osobní a sexuální identitou
Honzáková, Lucie ; Syřiště, Ivo (vedoucí práce) ; Hanušová, Jaroslava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá problematikou sexuální a genderové identity dětí a dospívajících. Zkoumá výchovu dětí a dospívajících s odlišnou genderovou identitou z pohledu filozofického, psychologického a sociologického a dále úlohu učitelů, rodičů a celé společnosti. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje kapitoly věnující se vzdělávání, výchově dětí, dospívajících s odlišnou genderovou identitou, novému pohledu na genderovou identitu a podpoře individuálního trans. Praktická část se zaměřuje na studii, která zkoumá postoj především učitelů, rodičů a žáků na transgenderovou problematiku. Cílem praktické části je zmapování úrovně respektu k odlišnostem z pohledu učitelů, rodičů a žáků na jedné střední odborné škole v okresním městě ve Středočeském kraji a dále zmapovat pohledy ze zahraničí tří středních odborných škol. Výzkumné šetření je koncipováno jako kvantitativně- kvalitativní dotazníkové šetření na jedné střední odborné škole a jako polostrukturované rozhovory s učitelem, rodičem a žákem. Na zjištění pohledů ze zahraničí byly poslány jednotné otázky elektronickou poštou třem středním odborným školám. Výsledky této práce přinášejí informace o současné situaci s experimentováním s osobní a sexuální identitou. Závěry výzkumného šetření identifikují...
LGBT+ studující: co si myslí a dělají učitelé/učitelky
Kameníková, Denisa ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Frombergerová, Anna (oponent)
Bakalářská práce se zabývá postoji vyučujících k školách. V teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy a jevy související s postoji a předsudky vůči LGBT+ studujícím. Hlavní pozornost je věnována prostředí školy. Cílem této práce bylo zjistit, jaké jsou postoje vyučujících středních škol k kvalitativní přístup a sběr dat probíhal prostřednictvím ind rozhovorů s předem nachystanými okruhy otázek. Rozhovory byly provedeny s erá jsou pro větší přehlednost spolu se vzájemnými možnými vztahy schematicky vyobrazena. Výsledky práce odkrývají, jakou komplexitu postoje vyučujících mohou mít a z jakých všech složek se vůči jednomu Představují navíc další témata jako například otvírání LGBT+ témat ve výuce, konkrétní činy vyučujících v podpoře LGBT+ studujících nebo návrhy vyučujících na zlepšení LGBT+ tematiky ve školství. KLÍČOVÁ SLOVA LGBT+, sexuální orientace, genderová identita, třídní klima, postoje, porozumění, homofobie,
Identita a sociální interakce mladých nebinárních lidí
Divišová, Nikola ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Taušová, Jitka (oponent)
Diplomová práce se zabývá identitou, prožíváním genderu a sociálními interakcemi mladých nonbinary lidí v ČR. Výzkumným záměrem je přispět k zaplnění mezery v české odborné literatuře a zlepšit porozumění nebinárním osobám, které se zdá pro psychologickou práci s nonbinary klientelou potřebné. V návaznosti na tento záměr si práce kladla tři cíle. Porozumět pojetí genderu a vlastní genderové identity u mladých nonbinary osob v ČR. Prozkoumat, jaké faktory hrají roli při volbě pojmenování pro svou genderovou identitu a jak nebinární osoby uvažují o různých identitách. Jako poslední cíl jsme si stanovili zjistit, jaký význam má zvolené pojmenování v interakcích s druhými lidmi. Teoretická část práce se věnuje problematice identity, nebinárního genderu, jazyka a sociálních zkušeností nonbinary lidí. Empirická část prezentuje vlastní výzkum. V rámci něj jsme realizovali jedenáct rozhovoru s nebinárními lidmi ve věku 18-23 let. Získaná data jsme analyzovali pomocí reflexivní tematické analýzy. Výsledkem byla čtyři témata: "Existuji tak, jak chci", "Ať je to jednodušší", "Je to možnost" a "Vztahování se k maskulinitě a feminitě." Na základě analýzy byly pak zodpovězeny výzkumné otázky. Práce ukázala, že nebinární respondenti chápou gender především skrze vnitřní prožívání a sebevyjádření a že je pro ně...
Mezinárodněprávní ochrana uprchlíků pronásledovaných z důvodu sexuální orientace a genderové identity
Bedaňová, Jana ; Lipovský, Milan (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá lidskoprávním přístupem k interpretaci definice uprchlíka na příkladu osob pronásledovaných z důvodu sexuální orientace a/či genderové identity (SOGI). Práce se zaměřuje především na evropský prostor a na to, jaký význam může lidskoprávní přístup k interpretaci "pronásledování" mít pro praxi států Evropské unie konkrétně ve vztahu k SOGI uprchlíkům. První část nastiňuje kontext pronásledování osob z důvodu jejich SOGI. Zkoumá kritéria, podle kterých je a případně může být SOGI subsumována pod relevantní důvody pronásledování za účelem získání statusu uprchlíka. Druhá část nastiňuje různé přístupy k interpretaci pojmu pronásledování a více přibližuje tzv. přístup "okolnostní", který ztělesňuje UNHCR. Třetí část je věnována osvětlení doktríny lidskoprávního přístupu, jehož průkopníkem je James Hathaway a jeho kniha The Law of Refugee Status. Čtvrtá část zkoumá přístup lidskoprávních kontrolních mechanismů k neúspěšným žadatelům o azyl obávajících pronásledování z důvodu SOGI. Analyzuje rozhodování Výboru proti mučení, Výboru pro lidská práva a Evropského soudu pro lidská práva v kontextu non-refoulement ve vztahu k SOGI stížnostem a ke kriminalizaci osob s netradiční SOGI. Pátá část se pak zabývá unijním právem a judikaturou Soudního dvora Evropské unie. Pozornost je...
Jak se "nosí" gender: Oděv a móda pohledem mužů
Hrušková, Zita ; Hrešanová, Ema (vedoucí práce) ; Benešovská, Barbora (oponent)
Předkládaná práce se zabývá mužskou perspektivou v módě a oblékání. Oděv pracuje s nejrůznějšími komunikačními prostředky, jež jsou užity s větším či menším vědomím jedince. Cílem této práce je zjistit, jakým způsobem se tato komunikace utváří, respektive co vstupuje do přemýšlení a rozhodování mužů v tématu odívání a jakou roli v tomto procesu sehrává jejich genderové vyjádření. Práce nejdříve představuje několik teoretických konceptů, které se s touto tématikou nevyhnutelně pojí. Dále je obohacena o kvalitativní výzkum, který prostřednictvím 11 rozhovorů s muži dvou věkových kategorií demonstruje zmíněná témata ve stínu českého kontextu. K následným zjištěním je přistupováno optikou metody zakotvené teorie. Stěžejním rozhodovacím elementem se ukázala být každodenní zkušenost, jež se projevuje v událostech, kterých se muži daný den účastní. Důležitým aspektem v životech mužů je také vnější vliv, který může přicházet z osobní roviny, kterou představují především jejich životní partnerky, či z roviny komunitní, kterou představují jejich zájmy a volnočasové aktivity. Tyto dva vlivné prameny zastřešuje celkový společenský kontext, který nastavuje obecná pravidla v tom, co je vhodné či očekávané. V případě vztahu k vlastnímu tělu se mužský postoj ukázal být neutrálním či přímo negativním, s potřebou...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 56 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.