|
Ruská a česká specifika ochrany autorského práva v oblasti audiovize.
Podgornaia, Kseniia ; Boháček, Martin (vedoucí práce) ; Levý, Jan (oponent)
Podstatná část této práce se zaměrí na aspekty ochrany audiovizuálních děl proti jejich protiprávnímu zneužití na příkladě dvou zemí, tj. Česka a Ruska. Základní úlohou je zachytit sílné a slabé stránky autorskoprávní ochrany proti porušení práv k dílům, resp. pirátství. Pro hlůbší analýzu budou detailně rozebrány ruské a české právní předpisy ve vztahu k uplatňování ochrany k dílům. Dále budou porovnány způsoby postihování trestních činností v oblasti porušování autorského práva a zváženy výsledky protipirátských aktivit příslušných organizací těchto zemí. Teoretická část bude poté aplikována na konkterní případy z soudní praxe a následně proveden konečný závěr výzkumu. Přínosnost této práce spočívá v pokusu odpovědět na důvod přítomnosti pirátství ve vybraných zemích. K tomu se váže i téma boje proti pirátství a překážky s tím spojené.
|
|
Právo v oblasti multimédií
Lhotáková, Lucie ; Horný, Stanislav (vedoucí práce) ; Tomášková, Petra (oponent)
Tato bakalářská práce, zabývající se právní úpravou v oblasti multimédií, je rozdělena do čtyř částí. V první části se čtenář seznámí s právní úpravou, která se odráží v oblasti multimédií, a ze které jsem při vypracování této bakalářské práce vycházela. Druhá část se zabývá autorským zákonem České Republiky a jeho odrazem při tvorbě multimediálních děl. Tato část zasazuje zákon č. 121/2000 Sb., autorský zákon, do praktických souvislostí vycházejících z osobních zkušeností a analytického šetření. Ve třetí části bakalářské práce je popsán proces vzniku multimediálního díla a řešení právních problémů, které se při tvorbě multimediálních děl mohou objevit. Tato část je pomyslně rozdělena do částí, které reflektují produkční fáze vzniku díla. V poslední části se nachází popis bakalářského projektu, ve kterém byly použity znalosti nabyté v částech předešlých.
|
|
Uplatnění autora na hudebním trhu
Podhola, Adam ; Riedlbauch, Václav (vedoucí práce) ; Sanigová, Jana (oponent)
Cílem mé bakalářské práce bylo vytvořit praktickou příručku pro autory hudebních děl, která by byla návodem, jak se orientovat v autorském právu, ochraně hudebních děl a principech vybírání autorských poplatků, a která by dále analyzovala současný hudební trh a našla možnosti uplatnění. Výsledkem práce by mělo být doporučení nejenom autorům, ale i interpretům, jak svou práci ochránit a dostat za ni odpovídající finanční ohodnocení.
|
|
Dopad internetu na hudební průmysl ve vybraných zemích
Frídl, Adam ; Bolotov, Ilya (vedoucí práce) ; Čajka, Radek (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá vlivem internetu na obchod s hudbou. Porovnává zhoršující se stav v České republice se situací v Německu, kde je trend opačný. Součástí této práce je i analýza dotazníkového šetření pro zjištění příčin pro tyto trendy, z čehož plynou i následná doporučení. Vypracován je rovněž rozbor současných internetových obchodů v ČR a predikace nejúspěšnějších z nich na tuzemském trhu včetně odůvodnění.
|
|
Autorské právo ve školách
Koberová, Michaela ; Boháček, Martin (vedoucí práce) ; Patočka, Radim (oponent)
Diplomová práce na téma Autorské právo ve školách je přehledem využití autorského práva, zejména autorského zákona, v praxi žáků, studentů, učitelů a dalších pedagogických pracovníků. Snaží se podat ucelený přehled o základních pravidlech využitelných v pedagogickém procesu v oblasti vzniku autorského díla, licencí, mimosmluvního využití děl a odpovědnosti z porušení autorského zákona. Zabývá se jak situacemi, kdy žáci, studenti, učitelé a další pedagogičtí pracovníci vystupují jako tvůrci autorského díla, tak případy, ve kterých tito lidé chtějí užívat autorská díla jiných. Součástí práce jsou komentáře z praxe i zjištění založená na anketách, diskuzích a komentářích jak žáků, tak pedagogických pracovníků.
|
| |
|
Analýza činnosti GML ve vztahu k problematice autorského zákona
Danda, Jan ; Horný, Stanislav (vedoucí práce) ; Krsek, Libor (oponent)
Cílem této bakalářské práce je rozebrat činnost Grafické a multimediální laboratoře Vysoké školy ekonomické v Praze, identifikovat sporné body a problémy a situace, ve kterých se činnost laboratoře dotýká platného znění autorského zákona České republiky (Zákon č. 121/2000 Sb. Ze dne 7. dubna 2000, o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) ve znění zákonů č. 81/2005 Sb., č 61/2006 Sb., č. 186/2006 Sb., č. 216/2006 Sb. a č. 168/2008 Sb.) a tyto body následně rozebrat přímo ve vztahu s uplatněním autorského zákona a navrhnout řešení problémů nebo upravit a doplnit stávající postupy tak, aby byly v souladu se zákonem. Text je vypracován tak, aby čtenář nemusel být odborníkem na autorský zákon a porozuměl problematice. Práce popisuje činnost laboratoře od jejího vzniku až po dnešní stav, zaměřuje se na hlavně na část výukovou. Grafická a multimediální laboratoř ročně vyprodukuje, ať už prací vlastních pracovníků GML nebo zprostředkovaně prací studentů na zajišťovaných kurzech, stovky grafických, audiovizuálních a jiných výstupů (často hraničících či přímo zasahujících do sfér uměleckých) podléhajících autorským právům. Při vytváření těchto výstupů dochází k situacím dotýkajícím se působnosti platného znění autorského zákona. V této práci jsou následně vybrány nejčastější situace, kdy může dojít ke konfliktu s autorským zákonem. Tyto situace jsou popsány tak, jak běžně probíhají a následně jsou rozebrány z pohledu autorského zákona. Sporné body jsou vysvětleny a je navrženo řešení nebo upraveno a doplněno řešení stávající. Navrhovaná řešení budou v dané nebo upravené podobě následně aplikovaná pro bezproblémový chod GML.
|
|
Jak škola chrání před počítačovým pirátstvím
LHOTÁK, Jan
Práce se zabývá problematikou ochrany autorských práv, ochrany vlastních dat, SW pirátství, počítačových virů a útoků z internetu. Součástí práce je dotazník, který jsem aplikoval na čtyřech vybraných středních školách u čerstvých absolventů základních škol (žáků prvních ročníků SŠ). Dotazník byl složen z vědomostních a postojových otázek na téma ochrana vlastních dat, softwarové pirátství a hodnocení výuky informatiky na základní škole. Zjistil, zda a v jakém rozsahu se na základní škole těmito tématy zabývali, ověřil znalosti a orientaci v problematice, porovnal postoje žáků s jejich znalostmi. Součástí je také teoretická část o softwarovém pirátství, přehled a rozbor učebnic informatiky z pohledu výuky ochrany proti SW pirátství.
|
|
Autorské právo, jeho aplikace a dodržování v profesionální filmové tvorbě
Truhlář, Filip ; Krsek, Libor (vedoucí práce) ; Horný, Stanislav (oponent)
Práce je zaměřená na převedení složité právnické řeči autorského zákona na jazyk srozumitelný pro laika. Uvedení kolektivních správců autorského práva a jejich přiřazení k filmovým tvůrčím profesím. Definování náplně práce jednotlivých filmových profesí a uvedení znaků, které když jejich dílo naplňuje, je toto dílo autorské. Nutnost uzavírání smluv pro autorská díla a jejich možné užití. Zpřesnění informací, které je nutné u díla uvádět při jeho zveřejňování a distribuci. Práva, která náleží výrobci audiovizuálního díla a jak dílo může použít. Dále pak povinnosti, ze zákona vyplývající. Následky při porušení autorského práva.
|
| |