|
Vztah mezi rychlostí výchozího projevu a kvalitou výkonu simultánního tlumočníka
Moravcová, Dagmar ; Čeňková, Ivana (vedoucí práce) ; Sládková, Miroslava (oponent)
Tato diplomová práce zkoumá vztah mezi rychlostí výchozího projevu a kvalitou výkonu simultánního tlumočníka na francouzsko-českém materiálu, a to z pohledu francouzských posluchačů výchozích projevů ve francouzštině, dvou skupin tlumočníků (studentek a profesionálů) a posluchačů přetlumočených projevů v češtině. Práce sestává z teoretické a empirické části. V teoretické části je nejprve popsán Model úsilí Daniela Gila. Poté je pozornost věnována tempu výchozího projevu a odlišným teoretickým východiskům jednotlivých odborníků, chybám vzniklých v průběhu simultánního tlumočení, tlumočnickým strategiím a kvalitě simultánního tlumočení. V empirické části je popsána výzkumná metoda, průběh a vyhodnocení experimentu zaměřeného jednak na četnost jednotlivých strategií podle rychlosti výchozího projevu, jednak na vztah mezi rychlostí výchozího projevu a četností různých kategorií chyb v závislosti na tempu kvaziautentických výchozích projevů. Tato část diplomové práce rovněž zkoumá, zda jsou mezi výkony profesionálních tlumočníků a studentek rozdíly v kvalitě jejich výkonu, který je následně hodnocen českými posluchači. Klíčová slova simultánní tlumočení, tempo, rychlost, chyba, strategie, posluchač, výchozí projev, tlumočník, kvalita
|
|
Common mistakes Czech students make in English and their Remedial Treatment
Ganev, Ondřej ; Dvořák, Bohuslav (vedoucí práce) ; Hofmannová, Marie (oponent)
Nejčastější chyby, kterých se dopouštějí čeští studenti v anglickém jazyce, představuje hlavní téma diplomové práce. Teoretická část se zabývá především představením výukových metod TEFL (Metody pro výuku angličtiny jako cizího jazyka). Tyto metody jsou rozebírány z hledisek technik, strategií a základních principů každé metody. Důraz je kladen nejen na roli učitele a jeho vztah k studentům, ale především na postoji, jaký zaujímáme k určité metodě v oblasti hodnocení chyb. Představení jednotlivých metod má za cíl poukázat na vztah mezi chybami a metodami samotnými. Z hlediska problematiky chyb se práce zaměřuje také na jejich klasifikaci. Praktická část se skládá z příkladů chyb, kterých se studenti dopustili ve svých souvislých písemných projevech. Chyby jsou rozděleny do několika skupin, zahrnujících gramatiku, pravopis, problematiku chybného užití slova a také slovosledu. Diplomová práce dále navrhuje možnosti nápravy chyb a snížení jejich výskytu. Cílem práce je také porovnat úroveň znalosti anglického jazyka jednotlivých studentů na střední škole cestovního ruchu v Praze, kde autor práce působí jako profesor anglického jazyka.
|
|
Učebnice dějepisu pro gymnázia - kvantitativní analýza
Gliganičová, Jana ; Opatrný, Aleš (vedoucí práce) ; Kuźniar, Mariusz (oponent)
Bakalářská práce analyzuje ucelenou čtyřdílnou řadu učebnic "Dějepis pro gymnázia a střední školy", zabývající se paralelním výkladem světových a českých dějin, vydáno Státním pedagogickým nakladatelstvím v Praze 2001 - 2002, autorem jejíž koncepce je Petr Čornej. Bakalářská práce vyhodnocuje, jaký podíl celkového obsahu učebnic se týká křesťanství. V jednotlivých čtyřech dílech je to postupně 5,25%, 35,80%, 3,83% a 2,21%. Dále nalézá ty pasáže textu, tvořící 0,12% celkového obsahu řady učebnic, které jsou vůči křesťanství negativní anebo pozitivní a detailně je rozebírá. Dochází k závěru, že kvantitativní zastoupení křesťanství je adekvátní, vzhledem k tomu, že řada učebnic pojednává především o politických dějinách. Negativní a pozitivní pasáže nejsou záměrem autorů, nýbrž výsledkem jejich chyb, neobratnosti a bezděčného převzetí historických vzorců z učebnic předchozího režimu.
|
|
Problematika chyby v psaných projevech ruských mluvčích (na materiálu českého jazyka)
Khazarova, Ashkhen ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Ivanovová, Darina (oponent)
V naší diplomové práci pojednáváme o chybách v psaných projevech rusky hovořících. Snažíme se prozkoumat chyby rusky hovořících na materiálu českého jazyka a vytvořit několik lingvodidaktických doporučení, jak látku lépe vyložit a chybám předejít. Představujeme dnes hojně užívanou komunikační metodu pro výuku cizích jazyků a přibližujeme čtyři základní řečové dovednosti. Klíčová slova: komunikační metoda, řečové dovednosti, psaný projev, psaná komunikace, chyba, třídění chyb, příčiny vzniku chyb, hodnocení chyb.
|
|
Chyba a její využití ve výuce češtiny neslyšících
Poštová, Barbora ; Kosinová, Barbora (vedoucí práce) ; Petráňová, Romana (oponent)
anotace: Tato práce vymezuje chybu a její typy, popisuje práci s chybou z pohledu učitele na základě informací z odborné literatury. Součástí práce je dotazníkové šetření, kdy se autorka ptala na dílčí otázky práce s chybou, a také pozorování hodin českého jazyka na základních školách pro sluchově postižné. Dotazníkové šetření proběhlo v období únor - začátek května 2011 a pozorování v období květen - červen 2012. Informace získané z odborné literatury a z odpovědí oslovených učitelů vyúsťují v navržený postup práce s chybou ve výuce českého jazyka pro neslyšící. Součástí práce je také přehled odborné literatury k tématu český jazyka pro neslyšící.
|
|
Čeština španělských mluvčích (případová studie)
Petrželová, Ivana ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Rejzek, Jiří (oponent)
Bakalářská práce Čeština španělských mluvčích je rozdělena na dvě části. První z nich je teoretická, zaměřená především na problematiku jazykového transferu. Druhá část se zabývá analýzou chyb dvou konkrétních textů poskytnutých rodilou španělskou mluvčí. Jedná se o autentické přepisy psaného a mluveného projevu. Chyby jsou analyzovány zvlášť na fonetické, pravopisné, morfologické, syntaktické a lexikologické rovině. Práce je zaměřena na interferenční chyby. V závěru práce jsou oba texty shrnuty a porovnány.
|
|
Chyba a její využití ve výuce češtiny neslyšících
Poštová, Barbora ; Kosinová, Barbora (vedoucí práce) ; Petráňová, Romana (oponent)
anotace: Tato práce vymezuje chybu a její typy, popisuje práci s chybou z pohledu učitele na základě informací z odborné literatury. Součástí práce je dotazníkové šetření, kdy se autorka ptala na dílčí otázky práce s chybou. Toto šetření proběhlo v období únor - začátek května 2011. Informace získané z odborné literatury a z odpovědí oslovených učitelů vyúsťují v navržený postup práce s chybou ve výuce českého jazyka pro neslyšící. Součástí práce je také přehled odborné literatury k tématu český jazyk pro neslyšící.
|
|
Čeština slovenských mluvčích
Halušková, Dana ; Šebesta, Karel (vedoucí práce) ; Rejzek, Jiří (oponent)
Bakalářská práce Čeština slovenských mluvčích analyzuje psané jazykové projevy v českém jazyce dvou mluvčích slovenského původu na základě poznatků o jazykovém transferu, semikomunikaci a typologii jazykových chyb. První část práce je věnována teoretickému vymezení problému, druhá část práce obsahuje stručné jazykové biografie obou mluvčích, zahrnující způsob osvojení češtiny a její užívání, a přináší výsledky chybové analýzy textů. Na základě prostudované literatury a získaných dat jsou vytvořeny kategorie chyb vyskytujících se v češtině slovenských mluvčích. Práce přináší přehled předpokládaných a jiných chyb v textech obou mluvčích, srovnání jejich výskytu a popis vybraných problematických jevů.
|
|
Návrh strategie testování SW
Hrnčíř, Lukáš ; Brožek, Jiří (vedoucí práce) ; Ladislav, Ladislav (oponent)
Práce je zaměřena na problematiku návrhu strategie testování ve formě test plánu. V teoretické části práce jsou popsány vybrané modely životního cyklus vývoje softwaru a metodiky vývoje softwaru a testování, přičemž hlavní pozornost je věnována významu testování a jeho pozici v rámci jednotlivých modelů a metodik. Praktická část práce je věnována samotné tvorbě návrhu strategie testování vybraného softwaru, včetně následného návrhu a provedení testovacích případů. Na závěr je uvedeno zhodnocení dosažených výsledků, které jsou doplněny diskuzí k možnosti volby jiného způsobu či přístupu testování.
|
|
Zamrznutí
Ševčík, Andrej ; Chrobák, Ondřej (oponent) ; Kvíčala, Petr (vedoucí práce)
Předmětem diplomové práce je cyklus obrazů, animace a videa. Vycházím z chyby operačního systému, zaměřuji se na známý jev zamrznutí počítače a následného vrstvení systémových okének přes sebe. Díky chybě vznikají estetické obrazce, které mohou odkazovat ke geometrické abstrakci. Na tomto jevu mě zajímají především elementární aspekty malby, budování prostoru v ploše, geometrie, pohyb, tvar.
|