| |
|
České roráty a jejich místo v liturgii adventu
Benda, Václav ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Tichý, Radek (oponent)
Bakalářská práce se zabývá fenoménem českých rorátů a jejich místa v liturgii adventu. Představuje vzájemné propojení hudby a liturgie od počátku přes gregoriánský chorál, polyfonní hudbu, lidovou a duchovní píseň až ke vzniku votivní mše k Panně Marii, při které byly roráty zpívány. U rorátů si bakalářská práce všímá jejich vývoje od vzniku až po dnešní podobu a umístění v dnes běžně používaných kancionálech. Jsou zaznamenána města, kde se roráty nejvíce zpívaly a kde jsou nejčastěji umístěny archiválie svědčící o jejich původní podobě. Tyto archiválie, tedy různé rorátní knihy a kancionály jsou též ve stručnosti zmíněny. Je věnována pozornost i nejčastějším interpretům rorátů, kterými jsou literátská bratrstva. Práce také zmiňuje význam rorátů pro český jazyk a ukazuje na roráty jako přirozený projev hluboké mariánské úcty v českých zemích. Klíčová slova Zpěv, píseň, advent, liturgie, hudba, roráty, literátská bratrstva, kancionál, mariánská úcta
|
|
Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff-Schulwerku
Nováková, Monika ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Kopřivová, Jitka (oponent)
Diplomová práce Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff- Schulwerku se skládá z teoretické části a praktické části. Teoretická část se snaží popsat základní východiska Orff-Schulwerku pro práci s dětmi v hodinách hudební výchovy na základní škole a v přípravných odděleních dětských pěveckých sborů. Autorka představuje osobnost Carla Orffa, okolnosti vzniku Orff-Schulwerku a jeho charakteristiku, kterou dává do souvislosti s psychologickými teoriemi, zejména s fenoménem psychického stavu toku. Práce pokrývá i problematiku rámcového vzdělávacího programu, resp. estetické výchovy, a zkoumá, zda je Orff-Shulwerk ve shodě s tímto závazným dokumentem. Autorka současně porovnala několik studií, které zkoumaly, zda výsledky žáků vedených svými učiteli v duchu Orff- Schulwerku jsou lepší než v případě užití jiné metodiky. Výzkum sekundárních dat tuto tezi jednoznačně nepotvrdil, nicméně bylo by vhodné doplnit zdroj dat v českém prostředí. Zahraniční studie ovšem potvrzují, že Orff-Schulwerk je vhodný pro práci se žáky se zvláštními vzdělávacími potřebami. Na základě prostudovaného materiálu lze však předpokládat, že výuka hudební výchovy dle principů Schulwerku může vést k většímu zájmu o hudbu - či kulturu jako takovou, chceme-li - neboť je založený na principech spojujících...
|
| |
|
Možnosti využití sborového zpěvu jako metodiky respirační fyzioterapie
BICKOVÁ, Marie
Bakalářská práce Možnosti využití sborového zpěvu jako metodiky respirační fyzioterapie se zabývá rozdíly funkce respiračního aparátu u zpěváků a nezpěváků. Jako cíle práce jsem si stanovila porovnat funkci respiračního aparátu u sborových zpěváků a kontrolní skupiny nezpěváků a sledovat, zda má funkce respiračního systému prokazatelný vliv na posturu probandů. Teoretická část shrnuje základní poznatky o anatomii a funkci respiračního aparátu, mechanice dýchání, návaznosti respiračního aparátu na opěrně pohybovou soustavu, postuře, respirační fyzioterapii, plicní rehabilitaci pomocí hry na dechový nástroj a sborovém zpěvu. Praktická část je koncipována jako kvalitativní výzkum. Vychází celkem z osmnácti kazuistik, devět z nich obsahuje údaje o sborových zpěvácích, devět z nich popisuje kontrolní skupinu. Každá kazuistika obsahuje anamnestické údaje, komplexní kineziologický rozbor zaměřený zejména na respirační aparát, jehož součástí je i vyšetření provokované posturální aktivity.
|
|
Hudební činnosti podporující logopedickou prevenci dětí předškolního věku
HOLEJŠOVSKÁ, Ludmila
Bakalářská práce je zaměřena na logopedickou prevenci a rozvoj komunikačních dovedností dětí předškolního věku. K výběru tématu "Hudební činnosti podporující logopedickou prevenci dětí předškolního věku" mě motivovala nejen má velká záliba v hudbě a zpěvu, ale i nepřehlédnutelný nárůst logopedických vad. V dnešní uspěchané době nemá hudba a zpěv v životě tak velký prostor, jako dříve. Domácí zpívání už se stává pouhou výjimkou i přesto, že pro správný vývoj řečových schopností dítěte je činností nenahraditelnou. V teoretické části se zaměřuji na charakteristiku řeči předškolních dětí. Popisuji nejvyskytovanější logopedické vady, jejich prevenci i možnosti jejich prevence pomocí hudebních činností. Praktickou část bakalářské práce tvoří metodický sborník s názvem "S písničkou od podzimu do léta" zaměřený na hudební činnosti a logopedickou prevenci, který jsem sestavila a vyzkoušela v praxi. Součástí je reflexe.
|
|
Rozvoj dětského hlasu a hudebnosti
Ponížilová, Veronika ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl popsat metody, jakými lze rozvíjet dětský hlas a hudebnost v rámci 1. st. ZŠ. Má sloužit jako inspirační didaktická pomůcka pro učitele. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vychází z odborné literatury a zabývá se hlasovou hygienou, správnou technikou zpěvu (dýchání, postoj, nepřetěžování hlasu). Okrajově se zmiňuje i o poruchách hlasu a správném rozezpívávání. Poznatky z teoretické části chci převést (uplatnit) do podrobně rozpracovaného tematického plánu v části praktické. Závěr teoretické části je věnován rozvoji dětské rytmické tvořivosti. Praktická část obsahuje sestavený tematický plán na jeden školní rok. Je řazena podle měsíců a obsahuje popis nejrůznějších aktivit, sloužících k naplnění každé vyučovací hodiny hudební výchovy v rámci jednoho školního roku.
|
|
Ověření účinnosti Překlenovací učebnice Ladislava Daniela v praxi
Herdegenová, Marta ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Veverková, Jana (oponent)
Autorský abstrakt Ve své diplomové práci jsem se věnovala experimentálnímu ověření účinnosti Danielovy Překlenovací učebnice, která má za úkol srovnat nedostatky a mezery v hudebních dovednostech žáků na druhém stupni způsobené hodinami hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Průzkum jsem realizovala v šestých třídách jedné pražské základní školy, kde jsem v tomto roce vyučovala hudební výchovu. Stav hudebních dovedností žáků mě přiměl vyzkoušet Danielovu Překlenovací učebnici a alespoň trochu vrátit hudební výchovu mezi "živé předměty". Před samotným průzkumem jsem provedla vstupní prověrku hudebnosti v experimentální i kontrolní skupině, prostudovala Danielovu metodiku hudební výchovy, učebnice včetně metodických příruček a analyzovala Překlenovací učebnicí a k ní náležící Metodickou příručku. Na základě poznatků z této četby jsem vypracovala plán učiva jednotlivých hodin včetně metodických postupů. Zpočátku kritické chování žáků při "nových" hodinách hudební výchovy se brzy změnilo ve velice aktivní. Žáky hodiny bavily a těšili se na ně. Po každé hodině odcházeli s nějakým novým poznatkem, dovedností, které si hned v následující hodině zopakovali a přidali nové. Dokázali se ztotožnit s učebnicí a pracovat s ní. Po pěti měsících výuky podle Danielovy Překlenovací učebnice mohu tvrdit, že...
|
| |
|
Hudba, zpěv a tanec v arabské muslimské společnosti: pohled náboženských autorit a současná praxe
Válková, Eva ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Ostřanský, Bronislav (oponent)
Hudba, zpěv a tanec v arabské muslimské společnosti: pohled náboženských autorit a současná praxe Předmětem práce je teoreticko-empirická analýza současného postoje arabských muslimů vůči otázce praktikování hudby, zpěvu a tance. Na tuto problematiku je nahlíženo z pohledu náboženských autorit v kontrastu s názorem obyčejných muslimů a každodenní realitou. První část zachycuje teoretický výklad širokého spektra názorů na to, zda islám hudbu, zpěv a tanec povoluje či zakazuje. Tyto názory jsou podpírány výňatky z tradičních islámských textů a právních dobrozdání. Druhá část se zaměřuje na to, zda lze nalézt prvky hudby, zpěvu a tance také v islámské náboženské praxi a jak velkou roli zde hrají. Třetí závěrečná kapitola se snaží postihnout, jaká je realita každodenního života v arabské muslimské společnosti a nakolik se liší od názorů představených v první kapitole této práce. Podkladem je zde empirický průzkum názorů vybrané skupiny arabských muslimů prostřednictvím dotazníku vytvořeného na základě metodologie sociologického výzkumu. Hlavním cílem je zjistit většinový postoj této skupiny k praktikování hudby, zpěvu a tance. Konečná syntéza teoretické a empirické části obsahuje analýzu výsledků vyplývajících z odpovědí respondentů, potřebné doplňující komentáře a zaměření se na to, zda negativní či...
|