Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 60 záznamů.  začátekpředchozí41 - 50další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
České roráty a jejich místo v liturgii adventu
Benda, Václav ; Kotas, Jan (vedoucí práce) ; Tichý, Radek (oponent)
Bakalářská práce se zabývá fenoménem českých rorátů a jejich místa v liturgii adventu. Představuje vzájemné propojení hudby a liturgie od počátku přes gregoriánský chorál, polyfonní hudbu, lidovou a duchovní píseň až ke vzniku votivní mše k Panně Marii, při které byly roráty zpívány. U rorátů si bakalářská práce všímá jejich vývoje od vzniku až po dnešní podobu a umístění v dnes běžně používaných kancionálech. Jsou zaznamenána města, kde se roráty nejvíce zpívaly a kde jsou nejčastěji umístěny archiválie svědčící o jejich původní podobě. Tyto archiválie, tedy různé rorátní knihy a kancionály jsou též ve stručnosti zmíněny. Je věnována pozornost i nejčastějším interpretům rorátů, kterými jsou literátská bratrstva. Práce také zmiňuje význam rorátů pro český jazyk a ukazuje na roráty jako přirozený projev hluboké mariánské úcty v českých zemích. Klíčová slova Zpěv, píseň, advent, liturgie, hudba, roráty, literátská bratrstva, kancionál, mariánská úcta
Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff-Schulwerku
Nováková, Monika ; Bělohlávková, Petra (vedoucí práce) ; Kopřivová, Jitka (oponent)
Diplomová práce Metodika práce s lidovou písní na 1. a 2. stupni ZŠ v duchu Orff- Schulwerku se skládá z teoretické části a praktické části. Teoretická část se snaží popsat základní východiska Orff-Schulwerku pro práci s dětmi v hodinách hudební výchovy na základní škole a v přípravných odděleních dětských pěveckých sborů. Autorka představuje osobnost Carla Orffa, okolnosti vzniku Orff-Schulwerku a jeho charakteristiku, kterou dává do souvislosti s psychologickými teoriemi, zejména s fenoménem psychického stavu toku. Práce pokrývá i problematiku rámcového vzdělávacího programu, resp. estetické výchovy, a zkoumá, zda je Orff-Shulwerk ve shodě s tímto závazným dokumentem. Autorka současně porovnala několik studií, které zkoumaly, zda výsledky žáků vedených svými učiteli v duchu Orff- Schulwerku jsou lepší než v případě užití jiné metodiky. Výzkum sekundárních dat tuto tezi jednoznačně nepotvrdil, nicméně bylo by vhodné doplnit zdroj dat v českém prostředí. Zahraniční studie ovšem potvrzují, že Orff-Schulwerk je vhodný pro práci se žáky se zvláštními vzdělávacími potřebami. Na základě prostudovaného materiálu lze však předpokládat, že výuka hudební výchovy dle principů Schulwerku může vést k většímu zájmu o hudbu - či kulturu jako takovou, chceme-li - neboť je založený na principech spojujících...
Možnosti využití sborového zpěvu jako metodiky respirační fyzioterapie
BICKOVÁ, Marie
Bakalářská práce Možnosti využití sborového zpěvu jako metodiky respirační fyzioterapie se zabývá rozdíly funkce respiračního aparátu u zpěváků a nezpěváků. Jako cíle práce jsem si stanovila porovnat funkci respiračního aparátu u sborových zpěváků a kontrolní skupiny nezpěváků a sledovat, zda má funkce respiračního systému prokazatelný vliv na posturu probandů. Teoretická část shrnuje základní poznatky o anatomii a funkci respiračního aparátu, mechanice dýchání, návaznosti respiračního aparátu na opěrně pohybovou soustavu, postuře, respirační fyzioterapii, plicní rehabilitaci pomocí hry na dechový nástroj a sborovém zpěvu. Praktická část je koncipována jako kvalitativní výzkum. Vychází celkem z osmnácti kazuistik, devět z nich obsahuje údaje o sborových zpěvácích, devět z nich popisuje kontrolní skupinu. Každá kazuistika obsahuje anamnestické údaje, komplexní kineziologický rozbor zaměřený zejména na respirační aparát, jehož součástí je i vyšetření provokované posturální aktivity.
Hudební činnosti podporující logopedickou prevenci dětí předškolního věku
HOLEJŠOVSKÁ, Ludmila
Bakalářská práce je zaměřena na logopedickou prevenci a rozvoj komunikačních dovedností dětí předškolního věku. K výběru tématu "Hudební činnosti podporující logopedickou prevenci dětí předškolního věku" mě motivovala nejen má velká záliba v hudbě a zpěvu, ale i nepřehlédnutelný nárůst logopedických vad. V dnešní uspěchané době nemá hudba a zpěv v životě tak velký prostor, jako dříve. Domácí zpívání už se stává pouhou výjimkou i přesto, že pro správný vývoj řečových schopností dítěte je činností nenahraditelnou. V teoretické části se zaměřuji na charakteristiku řeči předškolních dětí. Popisuji nejvyskytovanější logopedické vady, jejich prevenci i možnosti jejich prevence pomocí hudebních činností. Praktickou část bakalářské práce tvoří metodický sborník s názvem "S písničkou od podzimu do léta" zaměřený na hudební činnosti a logopedickou prevenci, který jsem sestavila a vyzkoušela v praxi. Součástí je reflexe.
Rozvoj dětského hlasu a hudebnosti
Ponížilová, Veronika ; Veverková, Jana (vedoucí práce) ; Tichá, Alena (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl popsat metody, jakými lze rozvíjet dětský hlas a hudebnost v rámci 1. st. ZŠ. Má sloužit jako inspirační didaktická pomůcka pro učitele. Diplomová práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část vychází z odborné literatury a zabývá se hlasovou hygienou, správnou technikou zpěvu (dýchání, postoj, nepřetěžování hlasu). Okrajově se zmiňuje i o poruchách hlasu a správném rozezpívávání. Poznatky z teoretické části chci převést (uplatnit) do podrobně rozpracovaného tematického plánu v části praktické. Závěr teoretické části je věnován rozvoji dětské rytmické tvořivosti. Praktická část obsahuje sestavený tematický plán na jeden školní rok. Je řazena podle měsíců a obsahuje popis nejrůznějších aktivit, sloužících k naplnění každé vyučovací hodiny hudební výchovy v rámci jednoho školního roku.
Ověření účinnosti Překlenovací učebnice Ladislava Daniela v praxi
Herdegenová, Marta ; Váňová, Hana (vedoucí práce) ; Veverková, Jana (oponent)
Autorský abstrakt Ve své diplomové práci jsem se věnovala experimentálnímu ověření účinnosti Danielovy Překlenovací učebnice, která má za úkol srovnat nedostatky a mezery v hudebních dovednostech žáků na druhém stupni způsobené hodinami hudební výchovy na prvním stupni základní školy. Průzkum jsem realizovala v šestých třídách jedné pražské základní školy, kde jsem v tomto roce vyučovala hudební výchovu. Stav hudebních dovedností žáků mě přiměl vyzkoušet Danielovu Překlenovací učebnici a alespoň trochu vrátit hudební výchovu mezi "živé předměty". Před samotným průzkumem jsem provedla vstupní prověrku hudebnosti v experimentální i kontrolní skupině, prostudovala Danielovu metodiku hudební výchovy, učebnice včetně metodických příruček a analyzovala Překlenovací učebnicí a k ní náležící Metodickou příručku. Na základě poznatků z této četby jsem vypracovala plán učiva jednotlivých hodin včetně metodických postupů. Zpočátku kritické chování žáků při "nových" hodinách hudební výchovy se brzy změnilo ve velice aktivní. Žáky hodiny bavily a těšili se na ně. Po každé hodině odcházeli s nějakým novým poznatkem, dovedností, které si hned v následující hodině zopakovali a přidali nové. Dokázali se ztotožnit s učebnicí a pracovat s ní. Po pěti měsících výuky podle Danielovy Překlenovací učebnice mohu tvrdit, že...
Hudba, zpěv a tanec v arabské muslimské společnosti: pohled náboženských autorit a současná praxe
Válková, Eva ; Veselý, Rudolf (vedoucí práce) ; Ostřanský, Bronislav (oponent)
Hudba, zpěv a tanec v arabské muslimské společnosti: pohled náboženských autorit a současná praxe Předmětem práce je teoreticko-empirická analýza současného postoje arabských muslimů vůči otázce praktikování hudby, zpěvu a tance. Na tuto problematiku je nahlíženo z pohledu náboženských autorit v kontrastu s názorem obyčejných muslimů a každodenní realitou. První část zachycuje teoretický výklad širokého spektra názorů na to, zda islám hudbu, zpěv a tanec povoluje či zakazuje. Tyto názory jsou podpírány výňatky z tradičních islámských textů a právních dobrozdání. Druhá část se zaměřuje na to, zda lze nalézt prvky hudby, zpěvu a tance také v islámské náboženské praxi a jak velkou roli zde hrají. Třetí závěrečná kapitola se snaží postihnout, jaká je realita každodenního života v arabské muslimské společnosti a nakolik se liší od názorů představených v první kapitole této práce. Podkladem je zde empirický průzkum názorů vybrané skupiny arabských muslimů prostřednictvím dotazníku vytvořeného na základě metodologie sociologického výzkumu. Hlavním cílem je zjistit většinový postoj této skupiny k praktikování hudby, zpěvu a tance. Konečná syntéza teoretické a empirické části obsahuje analýzu výsledků vyplývajících z odpovědí respondentů, potřebné doplňující komentáře a zaměření se na to, zda negativní či...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 60 záznamů.   začátekpředchozí41 - 50další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.