Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 34 záznamů.  začátekpředchozí25 - 34  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Proces vytváření sociálního statusu při změně školní třídy
Brožová, Martina ; Horáková Hoskovcová, Simona (vedoucí práce) ; Čáp, David (oponent)
Předmětem této diplomové práce je proces utváření sociálního statusu při přechodu ze základní školy na střední. V teoretické části se zaměřuji na školní třídu jako sociální skupinu a postavení žáka ve třídě, věnuji se struktuře školní třídy, statusovému systému rolí a nejčastějším sociometrickým pozicím, které se ve školní třídě vyskytují. Dále uvádím poznatky o období adolescence, které se vztahují k tomuto tématu a prezentuji základní informace o identitě adolescentů a sociálních dovednostech. Jako poslední se zabývám tématem, jak zkoumat školní třídu. V empirické části prezentuji kvalitativní výzkum, ve kterém bylo zapojeno 5 středních škol z Prahy a okolí, celkem 104 studentů. Cílem výzkumu bylo popsat a porozumět procesu utváření sociálního statusu v nové třídě. K tomuto účelu byly použity dvě dotazníkové metody - sociometrický ratingový dotazník SORAD a dotazník mapující zkušenost jedince v interpersonálních vztazích a jeho spokojenost se změnou školního kolektivu. Na základě analýzy dat a interpretativních metod jsme došli k závěru, že sociální status je utvářen již v prvních interakcích mezi členy a je málo proměnlivý. Sociální status je tvořen dvěma rovinami - vztahovou, která je vyjádřena oblibou a sociální sílou, která je vyjádřena poměrem moci ve skupině. Tyto roviny doplňuje...
Problematika sociální stratifikace v soudobých spoolečnostech
POUZAR, Tomáš
Práce se zabývá problematikou sociálního rozvrstvení v soudobých společnostech. Objasňuje historický kontext třídního uskupení v moderních západních kapitalistických společnostech, determinanty sociálního rozvrstvení a přibližuje základní teoretické přístupy k problematice sociální stratifikace. Stěžejní část práce je věnována proměnám sociálního uskupení s příchodem postindustriální doby, a to je následně kontrastováno s moderním výzkumem BBC.
The Influence of Social Class on Perception of Sport Activities among Czech Consumers
Fišera, Marek ; Chytková, Zuzana (vedoucí práce) ; Pešek, Ondřej (oponent)
Bakalářská práce se zabývá analýzou vlivu sociální třídy na výběr a frekvenci sportovních aktivit v kontextu českého spotřebitele. Teoretická část vymezuje základní pojmy jako spotřební chování, modely chování spotřebitele a uvádí nejvýznamnější stratifikační teorie společně se socioekonomickými klasifikačními schématy. V analytické části, prostřednictvím kvalitativního výzkumu, definuje vybrané sociálně podmíněné aspekty ovlivňující výběr a intenzitu sportovních aktivit. Výsledkem je analýza těchto aspektů využitelná pro marketingové účely a zkoumání spotřebního chování.
How to Get Ahead in the Czech Republic? The Importance of Social Capital in Job Attainment After 1989
Häuberer, J. ; Šafr, Jiří
The paper focuses on the role of social networks in status attainment. Using data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30–34 authors focus on the role of parental status/class, mobilized social capital and education on achieved first job socioeconomic status (ISEI). The effect of the "strength of weak ties" failed to be proven when operationalised as the mobilization of distant and wider contacts exclusively only among members of the higher classes. Social capital was also operationalised as ISEI of the person from the circle of acquaintances (weak ties), that supplied information on first-time employment. This form of social capital contributes significantly to the attained status, namely in offspring with the middle class origin. Authors conclude that the influence of individual social capital has not vanished from the society after 1989.
Reading climate within family of origin and educational results
Gorčíková, Magdaléna ; Šafr, Jiří
This study examines the extent to which reading socialization (pro-reading climate in family) and reading in childhood account for performance differences between low-status and high-status children to educational results. We employ data from the survey “Distinction and Values” (2008) which surveyed cohorts ages 30–34 along with their parents. The findings of our analysis have shown that reading climate in family – especially if the child reads himself – plays a significant role in promoting elementary school success, graduation at the university and intergenerational educational mobility. In sum, parental reading socialization increases the likelihood of shaping children’s education attainment and even expands advantage in parent-child relations.
Personality traits, socialization agents in family of origin and stratification process: Self-esteem and parenting styles
Šafr, Jiří ; Bariekzahyová, Tereza
The paper focuses on personality traits, socialization in family and stratification process. Using data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30–34 along with their parents, first we identify parenting styles among families from different social classes. Second we analyze determinants of self-esteem: the strongest positive factor is parental self-esteem and democratic/authoritative parenting style, reading books during childhood and participation in extracurricular activities; while permissive/laissez-faire parenting style and poor intra-family relations limit self-esteem. Also white collars witness higher level self-confidence. What’s more, self-esteem – apart from dominant effect of parental educational aspiration and active "firm hand" parenting style – independently affects (at least in case of women) intergenerational upward mobility from working class origin.
Is there only one Cultural Capital? Cultural Resources in Class Reproduction and Identity
Šafr, Jiří
The author discusses typology distinguishing highbrow/distinctive and cognitive type of cultural capital. The two orientations are empirically demonstrated on formation of symbolic cultural boundaries (class identity) and intergenerational status/cultural capital reproduction using data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30–34. First, the results confirm hypothesis of class homology (distinct social space) regarding leisure activities, media consumption and value of conspicuous consumption. Second, occupational status attainment (ISEI) is influenced, besides education attainment and parental education, by participation in extracurricular activities and partly by cognitive cultural capital (early acquisition of reading habits). As regards cultural capital formation (highbrow taste and cultural knowledge), it is partly inherited but still, it can be accumulated by individuals own effort and sense of natural aesthetics taste.
Volný čas a kulturní participace v letech 1984–2011
Šafr, Jiří
Kapitola nejprve nastiňuje krátký přehled vývoje vybraných indikátorů trávení volného času v české společnosti od pol. 80 let. Dále sleduje hlavní faktory ovlivňující životní styl ve sféře konzumace vysoké kultury. Podmíněnost kulturní participace dle sociodemografických charakteristik se celkově snižuje, nicméně děje se tak velmi pomalu. Výsledky analýzy za období 1984 až 2011 ukazují, že třídně kulturní homologie – souvislost třídy (a také vzdělání) s kulturně náročnějšími aktivitami volného času – je v české společnosti stále přítomná. Rovněž pokračuje přibližování kulturního života na vesnici a ve městě.
Vztah spotřebního chování a sociální třídy
Le Phan, Hai Anh ; Surynek, Alois (vedoucí práce) ; Kašparová, Eva (oponent)
Práce se zabývá tématem sociální stratifikace a spotřebního chování. Konkrétně se věnuje vlivu sociální třídy na chování spotřebitele. Učebnice marketingu již poukázaly na některé příklady ovlivňování spotřebního chování sociální třídou. Hlavním cílem práce je ukázat toto ovlivňování nejen z teoretického pohledu, ale především za pomoci sesbíraných dat prokázat vliv sociální třídy v reálném životě. Práce při prezentování na konkrétních reálných příkladech přejímá data z výsledků z různých studií a průzkumů. Za jejich pomoci jsou také osvětleny možné důvody odlišné spotřeby. Odlišný způsob spotřebního chování jednotlivých sociálních tříd je demonstrován na stravování. Tato oblast spotřeby byla vybrána, neboť stravování je součástí života příslušníků všech tříd.
Rodiče a výchova 2010. Závěrečná zpráva z výzkumu
Špaček, Ondřej ; Šafr, Jiří ; Vojtíšková, Kateřina
Závěrečná zpráva z výzkumu Rodiče a výchova 2010 přináší základní výsledky dotazníkového šetření zaměřeného na rozdíly v hodnotách, vzdělanostních aspiracích, kulturním kapitálu rodičů a v trávení volného času dětí (kroužky, čtení knih a dal.) u dvou typů rodin: "vysokoškolských" a "dělnických". Dále je zde podrobněji rozpracována typologie dělnických rodin z hlediska vzdělanostních aspirací na rodiny "ambiciózní" a "statické".

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 34 záznamů.   začátekpředchozí25 - 34  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.