Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hodnotová orientace, materialismus a kvalita života českých studentů v závislosti na socioekonomickém statusu rodiny
Bariekzahyová, Tereza ; Hnilica, Karel (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Ve své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Socioekonomický status rodiny určuje do značné míry typ studované střední školy - studenti gymnázií pocházejí z rodin s nejvyšším socioekonomickým statusem, žáci SOU z rodin se statusem nejnižím. S tím následně souvisí další proměnné, které jsem ve své práci zkoumala. Čím vyšší je socioekonomický status rodiny studenta, tím méně je on sám materialistický, tedy, nejvíce materialističtí jsou žáci SOU, nejméně studenti gymnázií. Materialismus je přitom v záporném vztahu se spokojeností se životem. A čím vyšší je socioekonomický status rodiny, tím jsou studenti středních škol spokojenější se svými životy, tedy, nejspokojenější jsou se svými životy studenti gymnázií, nejméně spokojeni jsou žáci SOU. Zajímavým zjištěním výzkumu je, že více než socioekonomický status rodiny má na spokojenost se životem vliv materialistická hodnotová orientace jedince. Lze tedy říci, že žáci a studenti středních škol jsou tím méně spokojeni se svými životy, čím více jsou materialističtí. Z výsledků výzkumu rovněž vyplynulo, že typ školy má i samostatné vlivy utváření materialismu studentů a zprostředkovaně tak také ovlivňuje i jejich spokojenost životem. Co se týče genderových rozdílů, výsledky ukázaly, že o něco více jsou materialističtí muži a o něco více jsou se svými životy...
Osobnost jedince v procesu dosahování sociálního statusu - směrem od sociální reprodukce k hledání zdrojů mezigenerační vzestupné sociální mobility.
Bariekzahyová, Tereza ; Hnilica, Karel (vedoucí práce) ; Rabušicová, Milada (oponent) ; Koťa, Jaroslav (oponent)
NÁZEV: Osobnost jedince v procesu dosahování sociálního statusu - směrem od sociální reprodukce k hledání zdrojů mezigenerační vzestupné sociální mobility. AUTOR: Tereza Bariekzahyová KATEDRA: Katedra psychologie ŠKOLITEL: Doc. PhDr. Karel Hnilica, CSc. ABSTRAKT: Práce propojující sociologické prizma s psychologickým teoreticky i empiricky prozkoumává nekognitivní vlastnosti a rysy osobnosti (Big Five, Sebeúcta, Locus of Control, Vůle) ve vztahu k sociálně psychologickým aspektům procesu dosahování sociálního statusu (vlivy primární rodiny, vlivy školy, jiných osob aj.), přičemž se specificky zaměřuje na mezigenerační vzestupnou sociální mobilitu a hledání jejích zdrojů. V práci byl zvolen kombinovaný výzkumný design sestávající převážně z reprezentativních dotazníkových šetření dospělé populace v České republice a kvalitativních rozhovorů s vybranými mezigeneračně vzestupně sociálně mobilními jedinci. Výsledky ukazují, že kromě kognitivních schopností hrají v procesu dosahování sociálního statusu roli i statisticky méně významné a dosud poněkud opomíjené nekognitivní vlastnosti a rysy jedince. Empiricky byly identifikovány některé zdroje mezigenerační vzestupné sociální mobility (jako klíčové se ukázaly být především mimorodinné zdroje), které mohou přispět v praktické rovině při řešení otázek a problémů...
Hodnotová orientace, materialismus a kvalita života českých studentů v závislosti na socioekonomickém statusu rodiny
Bariekzahyová, Tereza ; Hnilica, Karel (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Ve své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Socioekonomický status rodiny určuje do značné míry typ studované střední školy - studenti gymnázií pocházejí z rodin s nejvyšším socioekonomickým statusem, žáci SOU z rodin se statusem nejnižím. S tím následně souvisí další proměnné, které jsem ve své práci zkoumala. Čím vyšší je socioekonomický status rodiny studenta, tím méně je on sám materialistický, tedy, nejvíce materialističtí jsou žáci SOU, nejméně studenti gymnázií. Materialismus je přitom v záporném vztahu se spokojeností se životem. A čím vyšší je socioekonomický status rodiny, tím jsou studenti středních škol spokojenější se svými životy, tedy, nejspokojenější jsou se svými životy studenti gymnázií, nejméně spokojeni jsou žáci SOU. Zajímavým zjištěním výzkumu je, že více než socioekonomický status rodiny má na spokojenost se životem vliv materialistická hodnotová orientace jedince. Lze tedy říci, že žáci a studenti středních škol jsou tím méně spokojeni se svými životy, čím více jsou materialističtí. Z výsledků výzkumu rovněž vyplynulo, že typ školy má i samostatné vlivy utváření materialismu studentů a zprostředkovaně tak také ovlivňuje i jejich spokojenost životem. Co se týče genderových rozdílů, výsledky ukázaly, že o něco více jsou materialističtí muži a o něco více jsou se svými životy...
Personality traits, socialization agents in family of origin and stratification process: Self-esteem and parenting styles
Šafr, Jiří ; Bariekzahyová, Tereza
The paper focuses on personality traits, socialization in family and stratification process. Using data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30–34 along with their parents, first we identify parenting styles among families from different social classes. Second we analyze determinants of self-esteem: the strongest positive factor is parental self-esteem and democratic/authoritative parenting style, reading books during childhood and participation in extracurricular activities; while permissive/laissez-faire parenting style and poor intra-family relations limit self-esteem. Also white collars witness higher level self-confidence. What’s more, self-esteem – apart from dominant effect of parental educational aspiration and active "firm hand" parenting style – independently affects (at least in case of women) intergenerational upward mobility from working class origin.
Osobnostní charakteristiky a sociální mobilita
Bariekzahyová, Tereza ; Šafr, Jiří
Zkoumáme rozdíly v osobnostních rysech (extroverze, neuroticismus, odpovědnost), sebeúctě a těžiště kontroly (locus of control) z hlediska odlišných mezigeneračních mobilitních trajektorií. Dále sledujeme efekt vůle v období základní školy, souběžně s vlivem socioekonomického statusu a kulturního kapitálu rodiny původu, na status a specifické mobilitní vzorce: reprodukce – "setrvání dole" a vzestup z dělnické třídy. Analyzována jsou data ze dvou reprezentativních sociologických výzkumů české populace: Distinkce a hodnoty 2008 (30-34 let) a ISSP 2009 (18-87 let).
Policy Paper: doporučení pro decizivní sféru v oblasti vzdělávání a výchovy
Šafr, Jiří ; Vojtíšková, Kateřina ; Bariekzahyová, Tereza
Policy paper přináší soubor doporučení k využití výsledků projektu "Sdílení hodnot" (MŠMT) v oblasti vzdělávací politiky se zaměřením na podporu organizovaných mimoškolních aktivit a komunikace mezi školou a rodinou.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.