| |
| |
|
Nářky proroka Jeremiáše pro bas od Jana Dismase Zelenky
Nosek, Jaromír ; JANÁL, Roman (vedoucí práce) ; BÁRTA, Martin (oponent)
Bakalářská práce Nářky proroka Jeremiáše pro bas od Jana Dismase Zelenky zpracovává podrobný interpretační rozbor vybraných zvukových záznamů tohoto díla.Hledá rozdíly i společné znaky, kterými se jednotlivé nahrávky vyznačují a zamýšlí se nad důvody, které za vznikem těchto interpretačních specifik stály. Tuto studii dále doplňují informace, které se týkají nejen okolnostmi vzniku nahrávek, ale i skladeb samotných. Práce rovněž zprostředkovává vhled do života Jana Dismase Zelenky a do obecných historických souvislostí.Jejím úkolem je přinést svým čtenářům nejen komplexní materiál k hlubšímu porozumnění Nářkům i jejich autorovi Janu Dismasi Zelenkovi, ale také inspiraci k zamyšlení nad obecnými principy interpretace,a to nejen pěvecké, ale i hudební.
|
|
Duchovní tvorba brněnského skladatele Františka Fialy (1966)
Laubová, Lucie ; HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna (vedoucí práce) ; KUSNJER, Ivan (oponent)
Moje diplomová práce pojednává o jednom ze soudobých českých skladatelů - Františku Fialovi. Jedná se o skladatele s velkým talentem a nadáním, které provází jeho početnou rodinu. Měla jsem možnost s ním spolupracovat na řadě koncertů a také interpretovat jeho skladby. Při prostudování jeho další tvorby mě tento kompoziční styl zaujal natolik, že jsem se rozhodla pro jeho blizší analýzu. V mé práci bych ráda představila skladatelovo dílo i jeho osobnost.
|
| |
|
Mariánské texty v barokní duchovní tvorbě pro sólový soprán
Rosypalová, Jitka ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (vedoucí práce) ; VOTAVOVÁ, Yvona (oponent)
Tato práce se zabývá mariánskými texty v souvislosti s jejich užitím v barokní duchovní tvorbě. Jejím cílem je zmapovat tuto oblast se zaměřením na obsazení sólového sopránu.
Nejprve je představeno hudební baroko a jeho vztah k duchovním hodnotám. Následuje hlubší exkurz do mariologie ? postavení Panny Marie v církvi, významné mariánské svátky, projevy mariánské úcty.
Poslední kapitola je věnována jednotlivým mariánským textům, které byly nejčastěji zhudebňované. Každý zahrnuje údaje o vzniku, původu i obsahu. Jsou zde uvedeni významnější barokní skladatelé, kteří konkrétní text zhudebnili a v jejichž dílech je zároveň obsazen sólový soprán. Každou podkapitolu uzavírá uvedení celého textu s vyznačenými přízvuky a oficiální liturgický překlad.
|
|
Teologie hudby
NOSKOVÁ, Blanka
Práce se zabývá vztahem teologie a hudby. Vychází z dějin vývoje filosofického úsudku o obsahu pojmu ?musica? ve starověku a ze současného pojetí a definic hudby. Následně přechází k presentaci vybraných spisů historických i současných teologů na téma hudební umění. Na základě jejich rozboru dochází práce k závěru, že vztah mezi teologií a hudbou skutečně existuje a jejich dialog obě disciplíny vzájemně obohacuje. Hudba překračuje omezené možnosti řeči a prostředky sobě vlastními se vyjadřuje o nekonečném Bohu. Tato hlavní myšlenka, ke které práce dospívá, je konkrétně doložena v hudebním působení a dílech vybraných skladatelů klasické hudby.
|