Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 28 záznamů.  1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Opera a nová média.
Gattringerová, Eliška ; KUSNJER, Ivan (vedoucí práce) ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (oponent)
Autorka se ve své práci zaměřuje na problematiku opery v nových médiích. V úvodu práce definuje a charakterizuje pojem nová média. Dále se pak zaměřuje především na prezentaci oper prostřednictvím satelitních přenosů do kin v České republice, historií tohoto relativně mladého fenoménu a jeho postupným vývojem. Dalším tématem je pak možnost sledovat přímé přenosy či záznamy oper prostřednictvím internetu na stránkách jednotlivých divadel a jeho možnosti. V neposlední řadě se autorka zabývá také internetovými webovými stránkami, které se v České republice věnují operní problematice, jejich historii, obsahu i specifikům. Shrnuje i další možnosti prezentace opery. V závěru práce se autorka pokouší charakterizovat význam a přínos nových médií pro operu a operní publikum v současnosti.
Figarova svatba se zaměřením na roli hraběnky
Viskotová, Edita ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (vedoucí práce) ; HAJÓSSYOVÁ, Magdaléna (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem Mozartovy opery Figarova svatba se zaměřením na roli hraběnky a jejím zasazením do kontextu vrcholné tvorby W. A. Mozarta. Základním cílem je rozbor Mozartova díla v širších souvislostech skladatelova životního příběhu, děje samotné opery a interpretačního pojetí role hraběnky třemi vybranými protagonistkami. Druhotný cíl diplomové práce pak vyzdvihuje význam Mozartovy operní tvorby v hudební historii. Úvodní část mapuje život W. A. Mozarta, následuje přehled tvorby a rozbor jeho operních děl. Stěžejní částí je pak rozbor opery Figarova svatba a role hraběnky v různých pojetích. Závěr práce potvrzuje hypotézu o Mozartově zásadním významu pro klasicistní operní tvorbu.
Opereta v Hudebním divadle Karlín
Benešová, Zuzana ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (vedoucí práce) ; VOTAVOVÁ, Yvona (oponent)
Stěžejním tématem mé diplomové práce je opereta na půdě Hudebního divadla v Karlíně. V první části se zabývám vývojem samotného žánru. Další kapitola je věnována slavným českým i světovým autorům nejznámějších operetních děl. Zvláštní prostor jsem věnovala operetě Mam'zelle Nitouche, jakožto jedné z nejúspěšnějších zahraničních operet u nás. Následuje přehled operetních domů, převážně pražských, fungujících od 18. století. Zabývám se i vývoji samotného Hudebního divadla Karlín a jeho proměnám. Ve své práci jsem dala i podstatný prostor významným osobnostem jak ve vedení divadla Karlín, tak účinkujícím hvězdám. Stručně mapuji jejich umělecký život a přínos pro operetu v Hudebním divadle Karlín. Závěr je věnován rozhovorům s významnými osobnostmi, působícími na půdě HDK.
Antonín Dvořák - Rusalka- Pohled na post avu Rusalky
Hořejšová, Tereza ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (vedoucí práce) ; KAUPOVÁ, Helena (oponent)
Práce se zabývá seznámením s dílem Antonína Dvořáka Rusalka, pojednává o životě skladatele, jeho vokálních skladbách, především pak operách. Podrobně se zaměřuje na Rusalku, Kvapilovo libreto a první provedení opery vůbec. Hlavní součástí práce je subjektivní posouzení pěti světových pěvkyň v árii Měsíčku na nebi hlubokém.
Inspirační vlivy na písňové cykly Leoše Janáčka
Bařák, Lukáš ; KUSNJER, Ivan (vedoucí práce) ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá inspiuračními vlivy na písňové cykly Leoše Janáčka. Po přiblížení autorova života a díla se zaměřuje na jednotlivé inspirační složky a následně je popisuje. Získává vědomosti oředevším z Folkloristického díla, tedy publikace, která shromažďuje Janáčkovy studie psané do novin a jiných tiskovin či deníků. Tyto poznatky jsou doplněny o autorovy úvahy. V závěrečné kapitole je uveden chronologický výčet písňových cyklů.
Prsten Nibelungův v Národním divadle v Praze
Švingr, Pavel ; KUSNJER, Ivan (vedoucí práce) ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (oponent)
Tato práce se věnuje prvnímu kompletnímu uvedení Wagnerovy tetralogie Prsten Nibelungův V Národním divadle v Praze. V úvodu připomene autorův život a jeho vztah k Čechám a k české hudbě. Dále se zabývá mytologickou tématikou Prstenu a filozofickými náhledy na jeho závěr.Následuje rozbor jednotlivých částí tetralogie v jejím pražském provedení, zhodnocení inscenace a ocenění jejího velkého přínosu pro českou kulturu.
Vznik a vývoj českého muzikálu
Benešová, Zuzana ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (vedoucí práce) ; JONÁŠOVÁ, Jana (oponent)
Stěžejním tématem mé bakalářské práce je vznik a vývoj muzikálu v České republice. V první části se zabývám žánry, ze kterých se tato hudebně dramatická forma vyvinula. Další díl je věnován prvním muzikálovým kusům zahraničních autorů prezentovaných na našich jevištích a jejich rozboru. Dále zmiňuji význačné divadelní scény, které napomohly rozvoji tohoto fenoménu. Popisuji jejich historii a vůdčí osobnosti. Na závěr přibližuji muzikál současnosti, konkrétně díla uvedená po roce 1989 a uvádím nejmodernější inscenace, které se těší přízni publika dnes.
Mozartovy písně pohledem interpreta
Pavlovič, Lenka ; DOLEŽAL, Vladimír (vedoucí práce) ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (oponent)
Následující teoretická práce s názvem MOZARTOVY PÍSNĚ POHLEDEM INTERPRETA, byla napsána na základě osobní zkušenosti autorky s interpretací mistrova díla. Pojednává o historii vzniku devíti vybraných písních, které jsou analyzovány z vokálně - interpretačního hlediska, z hlediska tektonické struktury a hudební formy. Rozbor je především odborným pojednáním z oblasti vokální techniky, obohacené o prvky historicky poučené interpretace.
Čeští pěvci 19. a 20.století působící v zahraničí
Guth, Miloš ; MÁROVÁ, Libuše (vedoucí práce) ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (oponent)
Tato práce se zaobírá činností českých pěvců 19. a 20. století působících v zahraničních angažmá. Mnoho z nich mělo významný vliv na vývoj pěveckého umění. Někteří pěvci v zahraničí dokonce ovlivnili operní tvůrce k novým tvůrčím cílům. Vzhledem k tomu, že většinou tito pěvci nezanechali žádné zvukové nahrávky svých hlasů, je dnes většina z nich zapomenuta. Přesto, ale právě proto, je tato práce těmto našim předchůdcům věnována.
Mariánské texty v barokní duchovní tvorbě pro sólový soprán
Rosypalová, Jitka ; PŘÍVRATSKÁ, Jiřina (vedoucí práce) ; VOTAVOVÁ, Yvona (oponent)
Tato práce se zabývá mariánskými texty v souvislosti s jejich užitím v barokní duchovní tvorbě. Jejím cílem je zmapovat tuto oblast se zaměřením na obsazení sólového sopránu. Nejprve je představeno hudební baroko a jeho vztah k duchovním hodnotám. Následuje hlubší exkurz do mariologie ? postavení Panny Marie v církvi, významné mariánské svátky, projevy mariánské úcty. Poslední kapitola je věnována jednotlivým mariánským textům, které byly nejčastěji zhudebňované. Každý zahrnuje údaje o vzniku, původu i obsahu. Jsou zde uvedeni významnější barokní skladatelé, kteří konkrétní text zhudebnili a v jejichž dílech je zároveň obsazen sólový soprán. Každou podkapitolu uzavírá uvedení celého textu s vyznačenými přízvuky a oficiální liturgický překlad.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 28 záznamů.   1 - 10dalšíkonec  přejít na záznam:
Viz též: podobná jména autorů
1 Přívratská, Jana
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.