Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 265 záznamů.  začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.02 vteřin. 
Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu
Houdek, Zdeněk ; Patěk, Daniel (vedoucí práce) ; Liška, Petr (oponent)
Specifika uzavírání spotřebitelské kupní smlouvy na internetu Abstrakt Tématem této diplomové práce jsou specifika uzavírání kupní smlouvy se spotřebitelem na internetu, tedy taková specifika, která se objevují v průběhu procesu uzavírání smlouvy. Za cíl si klade popsat zvláštnosti, které se pojí s aspekty uzavírání tohoto typu smluv, a to ať už jako důsledky spotřebitelské ochrany, úpravy distančního charakteru smluv, nebo zvláštností internetového prostředí. Dále má za cíl najít způsoby, jakými lze tato specifika překonat, aby došlo k platnému uzavření kupní smlouvy. Za tímto účelem rozebírá platnou právní úpravu, kterou se pokouší implementovat na situace, které se s internetovým nakupováním pravidelně pojí, přitom poukazuje na možné odchylky v zahraničních úpravách, konkrétně v právních řádech Německa, Rakouska a Slovenska, v omezené míře také v právních řádech Maďarska a Francie. V závěru práce nabízí autorovy úvahy de lege ferenda. Práce vychází z teoretického vymezení smlouvy, z náležitostí procesu jejího uzavírání, ale i z náležitostí samotného právního jednání. Podrobně pracuje s úpravou kontraktačního procesu, která dostatečně nereflektuje typické způsoby vzniku smlouvy na internetu, a proto prochází jednotlivé fáze nakupování a snaží se určit, který úkon je nabídkou, který jejím přijetím a kdy...
Evropská regulace pojišťovnictví
Bodiš, Michal ; Kunertová, Tereza (vedoucí práce) ; Exner, Jan (oponent)
Tématem této práce je ochrana spotřebitele v evropské regulaci pojišťovnictví. Blíže zkoumá zejména dohled nad produktem a jeho řízení. První část se věnuje definici pojmu spotřebitel, protože se jedná o klíčový pojem této práce. Také obsahuje definici ochrany spotřebitele. Druhá část práce se zabývá historickým vývojem ochrany spotřebitele v Evropské unii. Pozornost je věnována zejména posunu od praktické neexistence až po zařazení ochrany spotřebitele do Charty základních práv Evropské unie. Dále zkoumá současnou politiku ochrany spotřebitele. Na ni navazuje vývojem regulace pojišťovnictví v evropských předpisech. Zde je ukázán postupný trend sbližování a vytváření skutečného vnitřního trhu, který neklade zbytečné překážky jeho soutěžitelům. Na tuto část dále navazuje rozborem důsledků finanční krize 2008 pro pojišťovnický sektor z pohledu institucionálního zajištění dohledu nad sektorem. Tato část je zakončena rozborem směrnice Solvency II a jejího vlivu na ochranu spotřebitelů. Práce se dále soustředí na ochranu spotřebitelů při distribuci pojištění. Porovnává dvě poslední směrnice, které tuto oblast pokrývaly. Zdůrazněny jsou novinky, které přinesla směrnice o distribuci pojištění. Ta položila základ i dohledu nad produktem a jeho řízení. Tomuto institutu se věnuje závěrečná část práce....
Informační povinnosti subjektů finančního trhu vůči ČNB
Havlovicová, Jaroslava ; Vybíral, Roman (vedoucí práce) ; Kotáb, Petr (oponent)
Informační povinnosti subjektů finančního trhu vůči ČNB Abstrakt Informační povinnosti ukládané osobám činným na finančních trzích jsou jedním z nejdůležitějších mechanismů, na základě kterých mohou dohledové orgány náležitě naplňovat své pravomoci. V případě, že by subjektům finančních trhů nebyla informační povinnost uložena, byla by regulace jejich činnosti "slepá". Rigorózní práce si klade za cíl důkladně předestřít teoretické základy, na nichž je informační povinnost postavena. Charakterizuje dohledové orgány na národní i unijní úrovni, vymezuje jejich pravomoci i nástroje používané při předkládání informací ze strany povinných subjektů. Na druhé straně jsou definovány znaky jednotlivých skupin povinných subjektů a právní rámec jejich činnosti. Zároveň práce neopomíjí s tématem blízce související problematiku ochrany spotřebitele, který je v prostředí finančních trhů výrazně slabší stranou zde vznikajících právních vztahů. Podrobně se rigorózní práce věnuje právním předpisům zakotvujícím informační povinnost do českého právního řádu, zejména zákonům upravujícím konkrétní sektory finančního trhu a podzákonným předpisům České národní banky, na jejichž základě povinné subjekty informační povinnosti plní. V této souvislosti nejsou zanedbány ani příslušné unijní legislativní akty, jež tvoří další z právních...
Ochrana spotřebitele v oblasti online plateb uskutečněných prostřednictvím platebních karet
Mikulka, Tomáš ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Pohl, Tomáš (oponent)
Tato rigorózní práce analyzuje právní úpravu týkající se ochrany spotřebitele v oblasti online plateb uskutečněných prostřednictvím debetních a kreditních karet v České republice, Velké Británii a USA, stejně jako relevantní právní předpisy Evropské Unie. Práce je rozdělena do tří kapitol. První kapitola se zabývá ochranou spotřebitele v oblasti online plateb realizovaných prostřednictvím debetních karet. Tato kapitola se soustředí na odpovědnost za neautorizované platební transakce uskutečněné prostřednictvím debetních karet a rozvádí případy žádné, omezené a neomezené odpovědnosti spotřebitele. Pozornost je věnována také autorizaci platebních transakcí realizovaných prostřednictvím debetních karet, omezením při používání debetních karet, specifickým povinnostem spotřebitele i poskytovatele plateb souvisejícím s debetními kartami, důkaznímu břemenu a oznamování neautorizovaných platebních transakcí uskutečněných prostřednictvím debetních karet. Právní úprava výše uvedených zemí týkající se ochrany spotřebitele v oblasti online plateb uskutečněných prostřednictvím debetních karet je následně vzájemně porovnána. Druhá kapitola se zaměřuje na stejná témata jako kapitola první z pohledu ochrany spotřebitele v oblasti online plateb realizovaných prostřednictvím kreditních karet. Zvláštní důraz je...
Regulace spotřebitelského úvěru
Janeček, Miroslav ; Kohajda, Michael (vedoucí práce) ; Vybíral, Roman (oponent)
Regulace spotřebitelského úvěru Abstrakt Spotřebitelský úvěr je právní institut a ekonomický nástroj umožňující spotřebiteli uhradit finančními prostředky, kterými v dané chvíli nedisponuje, nákup zboží nebo služeb. Jeho význam v konzumní společnosti je značný, tudíž je třeba jeho poskytování a distribuci regulovat. Současný zákon o spotřebitelském úvěru č. 257/2016 Sb., vymezuje v ustanovení § 2 spotřebitelský úvěr jako odloženou platbu, peněžitou zápůjčku, úvěr nebo obdobnou finanční službu poskytovanou nebo zprostředkovanou spotřebiteli. Předmětem této rigorózní práce je analýza současné regulace úvěrů pro spotřebitele v návaznosti na přijetí nového zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, který implementuje Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2014/17/ЕU ze dne 4. února 2014 o smlouvách o spotřebitelském úvěru na nemovitosti určené k bydlení. Zákonodárce se rozhodl sjednotit úpravu spotřebitelských úvěrů do jednoho právního předpisu, takže nový zákon provádí i Směrnici Evropského parlamentu a Rady 2008/48/ES ze dne 23. dubna 2008 o smlouvách o spotřebitelském úvěru. Nový zákon tak představuje komplexní úpravu zahrnující regulaci poskytování i zprostředkování spotřebitelského úvěru a práv a povinností vyplývajících ze smlouvy o spotřebitelském úvěru na bydlení i spotřebitelském úvěru jiném než...
Finanční arbitr
Jendrulková, Anna ; Kotáb, Petr (vedoucí práce) ; Kohajda, Michael (oponent)
Finanční arbitr Právní úprava institutu finančního arbitra jako orgánu pro mimosoudní řešení sporů zavádí do českého právního řádu poměrně nový fenomén, který souvisí se zájmem Evropské unie o ochranu spotřebitele. Zájmem Evropské unie v této oblasti je zejména posílit důvěru spotřebitelů ve finanční trh. Vzhledem ke skutečnosti, že většina spotřebitelských sporů jsou spory takzvaně bagatelní, a řešení těchto sporů před vnitrostátními soudy je pro spotřebitele příliš zdlouhavé a finančně náročné, ukládá Evropská unie svým členským státům povinnost zavést ve vybraných oblastech finančního trhu možnost spotřebitelů obrátit se v případě možných sporů na mimosoudní orgán pro řešení sporů. Řízení před takovýmto orgánem je bezplatné a méně formalizované, umožňuje tedy spotřebitelům snadnější přístup k ochraně svých práv proti institucím operujícím na finančním trhu. První kapitola této práce popisuje důvody vzniku instituce finančního arbitra, právě za účelem ochrany spotřebitele, které mají vést ke zvýšení důvěry spotřebitelů ve finanční trh, a to možností snadnější vymahatelnosti práva ve vybraných oblastech finančního trhu. Druhá kapitola popisuje vývoj institutu finančního arbitra a jeho právní úpravy v českém právním řádu, kdy byla postupnou novelizací rozšiřována příslušnost finančního arbitra k...
Spotřebitelské smlouvy
Švihelová, Zuzana ; Švestka, Jiří (vedoucí práce) ; Salač, Josef (oponent)
Resumé Cílem této diplomové práce je analyzovat otázku práva spotřebitelských smluv v České republice v kontextu evropského práva. Práce je složena ze šesti kapitol, každá z nich se zabývá různými aspekty spotřebitelského práva. První kapitola je úvodní a nabízí obecný náhled na zkoumané téma a moji osobní motivaci pro výběr daného tématu. Druhá kapitola je rozdělena do dvou částí. První část rekapituluje velmi krátkou historii spotřebitelského práva. Druhá část se soustředí na evropské spotřebitelské právo a jeho přímý vliv na české zákonodárství. Třetí kapitola je stěžejní kapitolou diplomové práce, neboť definuje základní terminologii spotřebitelského práva: smlouvu, spotřebitele a dodavatele. Kapitola je rozdělena do tří částí: jedna část pro každý pojem. V první části je také pojednání o uzavírání smlouvy, e-shopech a zvláštních smluvních typech podle občanského zákoníku. O tématu je pojednáváno z hlediska českého i evropského práva s relevantní judikaturou. Čtvrtá kapitola je rozdělena do dvou částí a pojednává o ochraně spotřebitele. První část se věnuje té odnoži práva ochrany spotřebitele, které je upraveno právem veřejným (především pak správním a trestním právem). Druhá část je pro tuto diplomovou práci důležitější a definuje ochranu spotřebitele z hlediska soukromoprávního (především pak práva...
Vývoj finanční gramotnosti
Stárková, Zuzana ; Krahulcová, Beáta (vedoucí práce) ; Zelinková, Olga (oponent)
STÁRKOVÁ, Zuzana, Vývoj finanční gramotnosti, Praha, 2012. (Diplomová práce). Zuzana Stárková - Univerzita Karlova v Praze - Husitská teologická fakulta. Vedoucí práce, Prof. PhDr. Beáta Krahulcová, CSc. Tématem této diplomové práce je finanční gramotnost a je zaměřena na problematiku a nebezpečí finanční negramotnosti. Úvodní část se zabývá objasněním pojmu finanční gramotnost, jejími příčinami a důsledky. V dalších kapitolách se věnuje gramotnosti peněžní, jejíž neznalost způsobuje časté problémy v oblasti využívání úvěrů a půjček a následně způsobuje komplikace zadluženosti. Vysvětluje důležité pojmy, jejichž znalost je nezbytná při využívání bankovních služeb a produktů. Poslední kapitoly teoretické části popisují zákon o ochraně spotřebitele a zmiňují také dva důležité pojmy, exekuce a insolvence. Výzkumná část diplomové práce se zabývá znalostmi a zkušenostmi z oblasti financí u vysokoškolských studentů.
Aktuální problémy v ochraně spotřebitele v elektronických komunikacích
Černá, Milena ; Svoboda, Pavel (vedoucí práce) ; Šmejkal, Václav (oponent)
Ochrana spotřebitele je tématem, které se dotýká velmi široké skupiny občanů Evropské unie a které Unie promítá do všech svých politik. Zaměření na oblast elektronických komunikací jsem zvolila proto, abych mohla využít své zkušenosti z praxe a porovnat je s platnou právní úpravou. Navíc služby elektronických komunikací využívají evropští spotřebitelé každodenně a jsou rozšířené napříč celou společností. Ve své diplomové práci sleduji vývoj právní úpravy odvětví elektronických komunikací se zaměřením na ochranu spotřebitele, s čímž úzce souvisí i regulace cen za poskytované služby a situace na trhu elektronických komunikací. Pokouším se definovat základní problémy právní úpravy s využitím judikatury a poznatků z praxe. Nejprve se zaměřuji na obecnou úpravu ochrany spotřebitele, která je aplikovatelná na veškeré smlouvy uzavírané se spotřebiteli - nepřiměřené podmínky ve spotřebitelských smlouvách, smlouvy uzavírané mimo prostory obvyklé k podnikání apod. Zároveň upozorňuji na problémy, se kterými jsem se setkala v praxi a porovnám provedení úpravy jednotlivými členskými státy. Další část své práce jsem věnovala předpisovému rámci EU pro oblast elektronických komunikací, který platil v letech 2003 - 2009. Zaměřila jsem se na úpravu, která má vztah k ochraně spotřebitele, byť zdánlivě jen okrajově....
Ochrana spotřebitele v rozhodčím řízení
Šimeček, Jan ; Zoulík, František (oponent) ; Pohl, Tomáš (oponent)
Rozhodčí řízení je všeobecně přijímáno jako velmi rychlý a efektivní prostředek pro mimosoudní řešení sporů. Mnozí odborníci jej ale nepovažují za vhodný ba dokonce ani zákonný způsob rozhodování sporů ze spotřebitelských závazkových vztahů. Proto ve své rigorózní práci analyzuji stávající právní úpravu rozhodčího řízení ve spotřebitelských věcech v České republice. Věnuji se především nejdiskutovanějším otázkám této úpravy a jejich zodpovězení odbornou naukou nebo výkladovou judikaturou Nejvyššího soudu. Následně poskytuji srovnání mnohdy velmi odlišných přístupů k jednotlivým aspektům úpravy rozhodčího řízení, které jsou obsaženy v zahraničních právních úpravách. Na základě takto zjištěných faktů pak kriticky posuzuji navrhované změny právních předpisů dopadajících na zkoumanou oblast. Tato rigorózní práce by tak měla obsahovat ucelený pohled na aktuální právní a faktický stav českého rozhodčího řízení ve sporech ze spotřebitelských smluv. Popis právní úpravy by ale nebyl kompletní bez úvah de lege ferenda a zhodnocení nejvýznamnějších směrů, kterými by se ochrana spotřebitele v rozhodčím řízení mohla vyvíjet v budoucnu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 265 záznamů.   začátekpředchozí21 - 30dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.