Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 47 záznamů.  předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.07 vteřin. 
Problematika vyjmenovaných slov ve výuce českého jazyka
Tesařová, Petra ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce je zaměřena na problematiku vyučování vyjmenovaných slov v hodinách českého jazyka. Hlavním cílem práce bylo najít co nejefektivnější metodu výuky vyjmenovaných slov ve 3. ročníku základní školy. Teoretická část popisuje postavení vyjmenovaných slov v českém jazyce a zkoumá úskalí při jejich vyučování. Součástí teoretické části je také analýza učebnic českého jazyka pro třetí ročník základní školy. V závěru teoretické části vyhledávám jiné vyučovací metody vyjmenovaných slov, které by se daly ve výuce použít. V praktické části vytvářím materiály pro výuku vyjmenovaných slov zvolenou výukovou metodou (metoda slovotvorných hnízd) a následně tuto metodu ověřuji v praxi. Pro výzkumné šetření jsem zvolila kvalitativní metodu, a to akční učitelský výzkum. Se skupinou 6 žáků jsem se věnovala výuce vyjmenovaných slov metodou slovotvorných hnízd a následně porovnala svou výzkumnou skupinu se zbytkem třídy, který se učil tradiční metodou. Na závěr jsem obě skupiny otestovala. Ze závěrečného testu vyplynulo, že metoda slovotvorných hnízd je účinnější než metoda tradiční. Klíčová slova Vyjmenovaná slova, výukové metody, pravopis, třetí ročník základní školy, analýza učebnic, metoda slovotvorných hnízd
Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce
Suchánková, Markéta ; Hájková, Eva (vedoucí práce) ; Doležalová, Eliška (oponent)
Diplomová práce na téma Problematika pravopisně měkkých a tvrdých souhlásek ve výuce se zabývá danou problematikou v rámci učiva druhého ročníku základní školy. Hlavním cílem práce bylo naučit žáka ortografickým pravidlům se vztahem k dané problematice a jejich aplikaci. Teoretická část popisuje postavení souhlásek v českém jazyce, postavení problematiky ve výuce a úskalí terminologie. Dále popisuje psychomotorický vývoj dítěte. Součástí teoretické části je také analýza výkladu a procvičování v učebnicích českého jazyka pro druhý ročník základní školy. Předmětem praktické části bylo vytvořit a aplikovat alternativní výukovou metodu a naučit žáka používání měkkých a tvrdých i/y po pravopisně měkkých a tvrdých souhláskách. Šetření probíhalo se žáky druhého ročníku základní školy formou aplikace alternativní učební metody vytvořené na základě syntézy poznatků z teoretické části. Zúčastnilo se ho 21 žáků po dobu 22 vyučovacích hodin. Na začátku a na konci bylo provedeno testování, průběžné testování probíhalo po úsecích probrané látky. Součástí šetření bylo i testování žáků pátého a sedmého ročníku s cílem zmapovat současný stav znalostí dané problematiky. Hlavní předpoklad, že lze žáky naučit touto alternativní metodou dané problematice, se naplnil. KLÍČOVÁ SLOVA Pravopisně měkké a tvrdé souhlásky,...
Lingvistická analýza historického textu Augustina Mitise Kázání o povětří
Voráčková, Hana ; Šmejkalová, Martina (vedoucí práce) ; Palkosková, Olga (oponent)
Předmětem práce Lingvistická analýza historického textu Augustina Mitise Kázání o povětří je jazykový rozbor tisku Kázanj O Powětřj, který pochází z roku 1620 a jehož autorem je utrakvistický kněz Augustin Mitis. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části je popsán pravopis a jazyk doby humanismu. V teoretické části jsou představeny výsledky analýzy jazykových rovin: ortografické, fonetické, morfologické, lexikální a syntaktické. Při tvorbě práce byla využita kvalitativní analýza textu, která je doplněna kvantitativní analýzou. Pro potřeby práce byla vytvořena transliterace celé památky, která je přiložena jako příloha práce. Jako doplňkový výzkum byly analyzovány dvě stránky tisku Wýklad Modlitby Boží, který pochází ze stejné tiskárny jako zkoumaný tisk. V kapitole o pravopisu je popsán použitý bratrský pravopis. Větší odchylky od tohoto úzu nalezneme jen u tisku dvojího l, záznamu hlásky j a označování kvantity. Analýza hláskových změn ukázala, že sledované změny se v tisku projevují velmi málo. Kapitola o tvarosloví se zabývá zastoupením jednotlivých slovních druhů a gramatickými kategoriemi jmen a sloves. V kapitole o slovotvorbě jsou popsány způsoby tvoření slov. Syntaktická analýza se zaměřila jak na analýzu souřadného a podřadného souvětí, tak i na analýzu větných...
Současné cvičebnice a příručky českého pravopisu a jejich didaktické využití
Urbanová, Lucie ; Adam, Robert (vedoucí práce) ; Šmejkalová, Martina (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi využití a kvalitou současných příruček a cvičebnic českého pravopisu a jejich postavením mezi ostatními materiálními didaktickými pomůckami. Stručně představuje pojem pravopisu z hlediska jazykovědného a vymezuje pravopisné učivo v pojetí didaktickém, uvádí základní typy pravopisných cvičení, jejich přednosti i rizika. Empirický výzkum byl realizován prostřednictvím pěti vybraných publikací. Ty byly detailně zkoumány a vybrané pasáže byly podrobeny vyjádření respondentů z řad učitelů základních škol. Vedle analýzy konkrétních vybraných knih si práce klade za cíl zhodnotit v obecné rovině možnosti a limity komerčních publikací určených k procvičování pravopisu. Jako významné faktory určující kvalitu knih daného typu se ukazuje volba typu zařazených cvičení, srozumitelnost zadání, obsahová atraktivita zařazených textů, grafické zpracování knihy a další.
Práce s přehledovými listy učiva českého jazyka pro 5. ročník ZŠ
AUSOBSKÁ, Martina
Diplomová práce se zabývá pravopisnou problematikou a využitím přehledových listů učiva českého jazyka pro 5. ročník ZŠ. Práce je rozdělena na tři části. Teoretická část práce obsahuje vymezení učiva v RVP ZV, vymezení pojmu pravopis, význam pravopisu, pravopisné funkce a principy, druhy pravopisných cvičení, jejich klasifikaci a opravy. Součástí teoretické části práce je i pojednání o nových změnách a přístupech v současném pravopisu. Výzkumná část práce obsahuje pilotní ověření přehledových listů učiva českého jazyka 5. ročníku ZŠ a výzkum, který si klade několik otázek. Cílem bylo zjistit postoj žáků k pravopisu, odhalit nejčastější pravopisné chyby u žáků a ověřit, zda nastalo zlepšení v oblasti pravopisu, pokud žák používá přehledové listy učiva českého jazyka pro 5. ročník ZŠ. Praktická část práce obsahuje vytvořené přehledové listy učiva 5. ročníku základní školy.
Žák s vývojovou dysfázií a specifickými poruchami učení
Jobánková, Tereza ; Klenková, Jiřina (vedoucí práce) ; Květoňová, Lea (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou a vzájemným vztahem vývojové dysfázie a specifických poruch učení, jakožto vývojových poruch zasahujících nejen do oblasti řeči a jazyka, ale i dalších oblastí ovlivňující vzdělávací proces a školní úspěšnost žáků. Úvodní kapitoly jsou věnovány teoretickému vymezení jednotlivých poruch se zaměřením na jejich terminologii, etiologii, symptomatologii, diagnostiku a terapii. Pozornost je také věnována vzájemných souvislostem vývojové dysfázie a obtížím ve čtení, psaní a pravopisu. Diplomová práce má charakter srovnávací případové studie, jejímž cílem je popsat a porovnat symptomy výše uvedených poruch u vybrané skupiny žáků mladšího školního věku tak, jak se promítají do základních školních dovedností, tj. čtení a psaní. Smyslem práce je poukázat na jejich vzájemnou provázanost a příbuznost v oblasti vzdělávání, ale rovněž na určitá specifika každé z poruch v závislosti na individuálních zvláštnostech každého žáka.
Jazykové chyby ve formální e-mailové komunikaci ve francouzštině a jejich dopad na dosažení komunikačního cíle
Baštová, Tereza ; Nádvorníková, Olga (vedoucí práce) ; Mudrochová, Radka (oponent)
v českém jazyce Cílem této práce je analýza jazykových problémů v nekorigovaném psaném projevu francouzských rodilých mluvčí. Zkoumané úryvky pochází z elektronické komunikace mezi klienty a firmou poskytující služby. Práce je rozdělena do dvou částí. První, teoretická část je zaměřena na vymezení pojmu "chyba", klasifikaci jazykových problémů dle rovin a pragmatickým aspektům e-mailové komunikace. Druhá část práce je rozdělena do dvou kapitol. První kapitola je věnována analýze jazykových problémů v kontextu jednotlivých textů a posouzení jejich závažnosti pro dosažení komunikačního cíle. Tato analýza je uskutečněna na základě kritérií vyplývajících z teoretické části. Druhá kapitola bude věnována dotazníku na tuto problematiku mezi rodilými mluvčími a jejich reakcím. V závěru práce uvedeme shrnutí výsledků. KLÍČOVÁ SLOVA: francouzština, chyba, pravopis, emailová komunikace, pragmatika

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 47 záznamů.   předchozí11 - 20dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.