Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 25 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
A lexical analysis of the American adaptation of Harry Potter
DEMJANIČOVÁ, Tereza
Cílem této práce je analyzovat rozdíly v lexikální rovině americké adaptace knihy Harry Potter a kámen mudrců. Teoretická část představuje pojmy a koncepty klíčové pro vypracování analýzy prvky americké angličtiny, základy teorie překladu a otázky významu a konceptů. Analytická část pak využívá tyto poznatky k definování důvodů pro překlad a postupů, které byly při překladu použity.
Žánr fantasy a jeho využití při práci s dětmi a mládeží ve volném čase
SMRČKOVÁ, Barbara
Tato bakalářská práce se zabývá žánrem fantasy a jeho využitím při práci s dětmi a mládeží ve volném čase. Na základě výzkumu oblíbenosti žánru mezi dětmi a mládeží jsem pro svůj projekt zvolila jako inspirační zdroj románový cyklus o H. Potterovi. Teoretická část zahrnuje popis čtenářské preference žánru v rámci výzkumu českého dětského čtenářství z let 2013 - 2014, který realizoval Knihovnický institut Národní knihovny České republiky. Práce obsahuje také zjištění preference žánru, které předkladatelka práce ověřila v Jihočeské vědecké knihovně v Českých Budějovicích. Teoretická část obsahuje také definici žánru fantasy, stručné představení autorky a série děl. Praktická část spočívá ve vytvoření a ověření konkrétního projektu, který byl inspirován tvorbou o H. Potterovi. Projekt, určený pro věkovou kategorii dětí od 8-11 let, proběhl na ZŠ Trhové Sviny. Následuje závěrečná reflexe a ověření.
Spor o Pottera: Dílo Harry Potter na pozadí sporu mezi křesťanskými zastánci a odpůrci příběhů o mladém čaroději
KULHANOVÁ, Zuzana
Práce se zabývá spory mezi křesťanskými odpůrci a zastánci. V kapitole jedna dochází k vymezení pojmu magie, definici okultismu, přírodní magie a k popisu forem a cílů magie. Kapitola dvě vypovídá ohledně charakteristiky a vývoje křesťanské víry, přičemž v závěru této kapitoly lze nalézt porovnání magické a křesťanské zkušenosti. Kapitole třetí přísluší Harry Potter jako takový, děj příběhů, základní charakteristika postav a zda se dílo o mladém čaroději ztotožňuje se spiritualitou. Kapitola 4. křesťanské symboly vyobrazuje definici symbolu, jaké jsou symboly křesťanství a křesťanskou symboliku v díle samotném. 5. HP a křesťanské hledisko zde nalézáme spory křesťanských odpůrců a zastánců ohledně Potterovské série.
Fenomén fanfiction - literatura na internetu
Bradáčová, Barbora ; Klumparová, Štěpánka (vedoucí práce) ; Kubíček, Tomáš (oponent)
Bakalářská práce se věnuje fenoménu fanfikce - internetové literární tvorbě, která se vyznačuje návazností na jiné (literární, filmové) dílo a je tvořena jeho fanoušky. V teoretické části nejprve představuje pojmy fanfikce a fandom a jejich historii v zahraničí (především v USA) i v Čechách. Další kapitola má čtenáři pomoci v orientaci ve fanfikci - věnuje se třídění fanfikce - žánrům a typům fanfikcí a dalším pojmům, které jsou s tímto fenoménem spjaty. Poslední teoretická část zařazuje pojem fanfikce do literární teorie. V praktické části je porovnána zvolená fanfikce fandomu Harry Potter s originálním dílem. Cílem komparativní analýzy bylo hledat návaznost fanfikce na originál v různých teoreticky- literárních oblastech a dojít k závěru, jestli má tvorba fanfikcí potenciál nést uměleckou hodnotu. Závěrem této práce je, že fafikce je součástí plnohodnotné literatury a i ve fanfikci se dají nalézt texty s uměleckým potenciálem.
Harry Potter: A Social critique
Nováková, Petra ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Clark, Colin Steele (oponent)
Harry Potter: Sociální Kritika Cílem této práce je předložit analýzu řady fantasy románů Harry Potter od autorky J.K. Rowlingové jako díla sociální kritiky. Výrazný rozdíl mezi dvěma diametrálně odlišnými fiktivními světy, kouzelnickým světem, v němž je řídícím principem magie, a jeho mudlovským protějšekem (termín označující ne-kouzelnický status) definovaný především nepřítomností magie, umožňuje Rowlingové ukázat a prozkoumat rozličné sociální otázky: rasové předsudky, sociální stratifikace, korupce, sociální zabezpečení dítěte, morální otázky, zneužívání moci, občanské konflikty, národní podjatost, otroctví, terorismus a genderová problematika. Tyto dvě souběžně existující kultury, jsou v jejích románech reflektovány v jazyce, tradicích a hodnotách. Komplexnost jejího díla dovoluje Rowlingové se postupně přesunout od jednodušších ke složitějším sociálním problémům. Zpočátku se autorka soustředí na záležitosti týkající se hlavního hrdiny příběhu, Harryho Pottera, a později se zabývá kouzelnickým a mudlovským světem jako celkem. Jinými slovy, to, co začíná jako dětský příběh, se záhy změní v kritiku sociálních nespravedlností, a s tím, jak postavy dospívají, v tzv. bildungsroman (vývojový román), díky čemuž lze rozvíjet, kromě základního motivu souboje dobra a zla, i další náměty. Pozornost bude věnována...
Keywords in J. K. Rowling's Harry Potter novels
Hošek, Karolina ; Malá, Markéta (vedoucí práce) ; Vašků, Kateřina (oponent)
Analýza klíčových slov je výzkumnou metodou korpusové lingvistiky, při které jsou z výchozího textu specializovaným software automaticky generována klíčová slova oproti srovnávacímu referenčnímu korpusu, která slouží jako výchozí bod pro další analýzu textu. Tato bakalářská práce se zabývá popisem klíčových slov jakožto stylisticky významných kompoment textu a jejich následným generováním z literárního textu a podrobnou klasifikací. Teoretická část práce se dále soustředí na obor korpusové stylistiky, význam klíčových slov pro tuto disciplínu a shrnutí dosavadních projektů v této oblasti, včetně lingvistických rozborů literárních textů. Tento oddíl je doplněný metodologickou částí, která popisuje užitý software a možnosti jeho využití. Metoda je ověřována na korpusu sestávajícím se ze sedmi dílů série knih o Harrym Potterovi, který je porovnávan s referenčním korpusem - subkorpusem Britského národního korpusu složeným z textů pro děti a mládež. Prvních sto klíčových slov získaných pomocí konkordančního programu AntConc je dále rozděleno na slova gramatická a stylistická a slova lexikální, kterým jsou přiřazena i vlastní jména. Analyzovaná klíčová slova dobře ukazují, čím se zkoumaný text liší od podobně orientované dětské literatury v oblasti lexika a gramatických konstrukcí. Na základě této...
Harry Potter v oficiálním a amatérském překladu
Ešnerová, Kateřina ; Jettmarová, Zuzana (vedoucí práce) ; Švelch, Jaroslav (oponent)
Předmětem této diplomové práce je amatérský překlad beletrie, který zatím stál na rozdíl od amatérského překladu anime a počítačových her poněkud stranou zájmu translatologického výzkumu. Detailně se přitom zaměříme na amatérské překlady románů o Harry Potterovi do češtiny. Cílem této práce je postihnout co nejširší škálu aspektů, kterými se amatérský překlad beletrie vyznačuje. V úvodních kapitolách nastíníme vývoj tohoto fenoménu a dosavadní stav jeho zkoumání. Na základě srovnání s amatérskými překlady anime a počítačových her vyvodíme, jakou funkci amatérské překlady beletrie zastávají vůči překladům oficiálním. Následně fenomén amatérského překladu zasadíme do širšího kontextu a pojednáme o jeho vztahu k fanouškovským komunitám a zodpovíme otázku legálnosti této činnosti. K poznání vlastností amatérského překladu beletrie přispěje také srovnání s překladem oficiálním, které provedeme na příkladu románů o Harry Potterovi. Nejprve porovnáme proces vzniku obou typů překladu a následně překlad úryvků z posledního dílu série, Harry Potter and the Deathly Hallows. Kromě porovnání s překladem oficiálním srovnáme amatérské překlady i mezi sebou, čímž odhalíme, jak se liší překlad kolektivní od překladu vytvořeného jednotlivcem. Na základě tohoto srovnání vyvodíme u všech zkoumaných překladů závěry...
Čtenářská popularita postav v Harry Potterovi u žáků 6. ročníků ZŠ a studentů 1. roč. SŠ
Gazdačková, Michala ; Hník, Ondřej (vedoucí práce) ; Hausenblas, Ondřej (oponent)
Diplomová práce se zabývá problematikou dětského čtenářství a problematikou vlivu populárního díla na interpretaci textu. Na základě výzkumného šetření se snaží odhalit, jaký vliv má popularita díla J. K. Rowlingové a jeho postav na vnímání konkrétního úryvku, a to u žáků 6. tříd základní školy a 1. ročníku střední školy. Definovaná problematika je sledována skrze vnímání literárních postav v úryvku; práce především zkoumá, jak dětští čtenáři vnímají hierarchii postav v úryvku, na základě čeho si vytvářejí vztahy k literárním postavám a jak vnímají postavu Harryho Pottera v úryvku. Na základě těchto zjištění pak vyvozuje, zda dětští čtenáři dokáží vnímat text nezávisle, či zda jsou při interpretaci ovlivněni celkovou popularitou díla a jeho postav. Výsledná zjištění jsou také výchozím bodem pro posuzování díla J. K. Rowlingové z hlediska jeho přínosu pro výuku českého jazyka a literární výchovy na základní a střední škole. Výzkumné šetření ukázalo, že dětští čtenáři jsou poměrně výrazně ovlivněni literárním dílem o Harry Potterovi a jeho popularitou, a to nejen při vnímání literárních postav, ale také při interpretaci konkrétního úryvku. Z těchto zjištění vyplývá, že by mohlo být přínosné jak pro vyučující, tak pro samotné žáky/studenty věnovat se tomuto dílu během výuky českého jazyka a literatury.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 25 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.