National Repository of Grey Literature 128 records found  beginprevious104 - 113nextend  jump to record: Search took 0.01 seconds. 
Amendments to the Rules of Procedure in the national parliaments of the EU after the adoption of Lisbon Treaty: Study 1.212
Urbanová, Klára
Lisabonská smlouva, která vstoupila v účinnost dnem 1. prosince 2009, přinesla celou řadu nových mechanismů a postupů, které umožňují národním parlamentům aktivnější zapojení do legislativního procesu EU a evropských záležitostí obecně. Tato práce přináší přehled změn jednacích řádů některých zemí EU, které se týkají zapojení národních parlamentů do těchto procesů.
Fulltext: Download fulltextPDF
Registration of presence of MPs at a plenary meeting of the lower house of parliament: Study 1.213
Syllová, Jindřiška
Tato studie se zabývá tím, jakým způsobem se poslanci registrují jako přítomní na plenárním jednání dolních sněmoven vybraných parlamentů. Každý ve studii obsažený popis sněmovní praxe obsahuje i to, zda jednací řád popřípadě ve výjimečných případech ústava upravuje povinnost poslance být na plenárním jednání sněmovny přítomen. (Prezenční listiny, účast/neúčast na schůzi)
Fulltext: Download fulltextPDF
Reforms in the British political system after the 2010 elections: Study 1.214
Kuta, Martin
Volby v roce 2010 ve Spojeném království nevyprodukovaly jasnou parlamentní většinu. Ačkoli se takový výsledek ve společnosti i mezi politiky a politology předpokládal, situace způsobila značný rozruch. Především se jednalo o fakt, že britská politika není na neexistenci jasné parlamentní většiny jedné strany zvyklá (situace tzv. hung parliament, tedy parlamentu bez jasné většiny); za jeden z možných aspektů se dá považovat i jednokolový relativně většinový volební systém, který za běžných okolností produkuje vládní většinu. Tato práce popisuje právě v koaliční dohodě zmíněné snahy – reforma volebního systému a reforma parlamentu, včetně pevného funkčního období. Práce věnuje pozornost nejen vlastním reformám, ale předkládá nástin historického a politického pozadí jednotlivých reformních kroků.
Fulltext: Download fulltextPDF
The Role of Parliament in the political system of the Kyrgyz Republic: Study 1.215
Suchý, Štěpán
Kyrgyzstánu se v poslední době dostává velké pozornosti. Práce přináší přehled historického a funkčního vývoje parlamentu v Kyrgyzstánu. Kyrgyzstán je první zemí ve střední Asii, která přešla od prezidentského systému k parlamentní formě vlády.
Fulltext: Download fulltextPDF
Empirical study on the procedure for discussing European issues in national parliaments of the EU member states in 2010: Study 3.119
Urbanová, Klára
Cílem této práce je na vybraných ukazatelích zmapovat a komparativně zhodnotit aktivity vybraných národních parlamentů/parlamentních komor v rámci projednávání evropské agendy v roce 2010. Práce poskytuje jak statistický přehled činnosti vybraných národních parlamentů/ parlamentních komor, tak i základní přehled o odlišném přístupu k projednávání evropské agendy v národních parlamentech členských států EU v roce 2010.
Fulltext: Download fulltextPDF
Parliamentary oversight over the supreme audit institutions in selected EU countries: Study 1.202
Cupalová, Marcela ; Kavěna, Martin
Studie obsahuje srovnávací a ústavněprávní analýzu právní úpravy odpovědnosti nejvyšší kontrolní instituce vůči parlamentu. Materiál srovnává právní úpravu ve vybraných státech EU a v České republice nejen z hlediska uplatňovaných kontrolních mechanismů, ale i z hlediska základního principu konstitucionalismu a souvisejících zásad odpovědnosti a dobré správy. Práce dovozuje, že je-li zvažováno přijetí podrobnější zákonné úpravy v ČR, která by upravovala výkon kontroly NKÚ ze strany Poslanecké sněmovny, není nezbytné vycházet z toho, že tato kontrola musí být i v budoucnu pojata jako výkon veřejné správy v materiálním smyslu (tedy jako kontrola podle zákona č. 552/1991 Sb., o státní kontrole): kontrola NKÚ ze strany Poslanecké sněmovny implicitně plní i jiné neméně důležité cíle (kromě zajištění odborné kontroly hospodaření), které vycházejí ze zásad parlamentního práva a které mohou být lépe zajištěny při užití specifických parlamentních kontrolních mechanismů.
Fulltext: Download fulltextPDF
Time limits on parliamentary debates (a comparative survey): Study 1.221
Syllová, Jindřiška ; Malá, Ivana ; Scholzová, Markéta
Tato práce pojednává o délce rozpravy a způsobech omezení délky rozpravy v různých parlamentních komorách. Omezení délky rozpravy se v žádném z popsaných parlamentů bezprostředně nedotýká možnosti podávání pozměňovacích návrhů k zákonům, které je regulováno vždy jiným způsobem než časovým omezením rozpravy.
Fulltext: Download fulltextPDF
Parliamentary diplomacy as an element of multi-level diplomacy: foreign activities of the parliament as a supplement to foreign policy: Study 1.225
Kuta, Martin
Parliamentary diplomacy constitutes a supplement of the traditional state foreign policy. The paper deals with the historical background of parliamentary diplomacy (conference diplomacy), possible classification (relations based on particular parliamentarians and parliaments in general), and advantages and limits. The paper emphasizes international activities of the Czech Chamber of Deputies (approving the foreign policy conception, the role of the Chamber in European Politics). The paper also consists of characteristics of those international organizations’ parliamentary assemblies that the Chamber of Deputies and the Senate of the Parliament of the Czech Republic are part of.
Fulltext: Download fulltextPDF
The law applicable to the interception of communications of parliamentarians in selected European states (and the connection to the issue of parliamentary immunity): Study 1.227
Vlčková, Marie ; Havlenová, Jitka ; Syllová, Jindřiška
From the foregoing sources we may summarize that most of the analyzed countries allow wiretapping of MPs under the same conditions as other citizens (how the police intercepts so the intelligence ones). Only in limited number of countries the parliamentary immunity covers wiretapping. In that case there is necessary to obtain approval for wiretapping of an MP of some authority of Parliament. In a few countries, the interception of MPs has special regime. The permission must be approved by the specific body (court) other than the parliamentary chamber, however, different from the authority that permits the wiretapping of other citizens. Regarding the supervisory authority of wiretapping, most states have no such parliamentary body. Mostly post-socialist states have some parliamentary supervisory body dealing with wiretapping of secret services (committee).
Fulltext: Download fulltextPDF
Methods of appointing the Government: Study 1.228
Kuta, Martin ; Němec, Jan ; Pecháček, Štěpán
The paper compares the process of nomination of then-to-be prime ministers in parliamentary and semi-presidential systems in which the existence of government depends strictly on the confidence vote expressed by the Parliament. The possibility of the Head of State to form the government poses questions to which extent the prime minister nominee may differ from the will of the parliamentary majority. The respective variations of the nomination process are assessed in terms of advantage for either the Head of States, or the Parliament. On the one hand, the paper shows those procedures in favour of Parliament; on the other hand, the paper also contains those procedures in which the president may act independently on the will of the parliamentary majority. The paper also discusses incentives that influence actors to reach an agreement on personal composition and programme of the government. In the last section, the paper depicts the process of governmental composition in the Czechoslovak and Czech political system with concentration on constitutional convention of prime minister nomination after 1989.
Fulltext: Download fulltextPDF

National Repository of Grey Literature : 128 records found   beginprevious104 - 113nextend  jump to record:
Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.