|
Americká gotická fikce v hodinách anglického jazyka na gymnáziích
ZÍKOVÁ, Klára
Cílem této bakalářské práce je vytvořit návrh aktivit pro práci s literárním textem ve výuce anglického jazyka na gymnáziích. Konkrétně jsou pro tyto účely použity díla, nebo úryvky děl americké gotické fikce. V prvním oddílu je vymezen literární text jako specifický typ autentického materiálu a také jeho přínos do výuky anglického jazyka na gymnáziích. Následně jsou popsány očekávané výstupy žáků gymnázií podle Rámcového vzdělávacího programu pro gymnázia a je také definována úroveň B2 podle Společného evropského referenčního rámce ve vztahu k práci s literárním textem. Možnosti práce s literárním textem ve výuce cizího jazyka včetně možných inovací jsou představeny v části následující. Ve druhém oddílu je vymezena americká gotická fikce pro potřeby gymnaziálních učitelů a také je obhájeno její využití ve výuce anglického jazyka. V posledním oddílu jsou představena kritéria pro výběr vhodného literárního textu do výuky anglického jazyka. Následně jsou podle těchto kritérií vybrána konkrétní díla americké gotické fikce a poté jsou na jejich základě navrženy modelové příklady využití konkrétních děl ve výuce rozvíjející základní řečové dovednosti, jako jsou čtení s porozuměním, mluvení a psaní.
|
|
Literární text jako prostředek multikulturní výchovy v pedagogice volného času
SEDLÁČKOVÁ, Anna
Bakalářská práce se zabývá využitím literárního textu, jako prostředku multikulturní výchovy v pedagogice volného času. Teoretická část definuje multikulturalismus a s ním spojený pojem multikulturní výchovy, její detailnější rozpracování a zakotvení v kurikulárních dokumentech České republiky. Dále jsou uvedeny vhodné literární texty s multikulturní tematikou a vybrané výukové metody vhodné pro práci s textem v rámci volnočasové pedagogiky školních družin. Praktická část obsahuje sadu pracovních listů, které mají sloužit k rozvoji multikulturních kompetencí prostřednictvím literárního textu.
|
|
Literární text jako prostředek environmentální výchovy v pedagogice volného času
BENEŠOVÁ, Johana
Práce se zabývá literárním textem jako prostředkem environmentální výchovy v pedagogice volného času. Teoretická část popisuje pojetí environmentální výchovy a jejích cílů a environmentální výchovu a její pojetí v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Dále se teoretická část zabývá environmentální výchovou a její rolí v rozvoji osobnosti dětí předškolního věku, definuje lesní mateřské školy a jejich pedagogickou koncepci. Dále je teoretická část zaměřena na literární text jako prostředek rozvoje kompetencí v environmentální výchově a předkládá výčet a popis vybraných výukových metod vhodných pro práci s literárním textem v mateřských školách. Náplní praktické části je vytvoření sady pracovních a metodických listů a jejich ověření v prostředí lesní mateřské školy.
|
|
Využití metod a technik dramatické výchovy k pochopení literárního textu
Mihalová, Tereza ; Marušák, Radek (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Anotace: Tato diplomová práce se zabývá možnostmi využití metod a technik dramatické výchovy k pochopení literárního textu při výuce žáků zejména na prvním stupni základní školy se zřetelem k podpoře jejich čtenářství. V první, teoretické části práce jsou vymezeny základní pojmy: literatura, čtenářství a jejich význam pro člověka; literární a dramatická výchova (včetně jejích metod) a jejich možná setkávání při výuce. Dále se teoretická část zabývá použitím literárního textu jako námětu pro přípravu literárně-dramatických lekcí, včetně strukturované dramatické práce. Praktická část je zaměřena na konkrétní návrhy tří dramaticko-výchovných lekcí s využitím literárního textu jako předlohy, z nichž dvě byly zrealizovány a zhodnoceny z hlediska dosažení stanovených cílů. Potvrzuje, že využití metod a technik dramatické výchovy má ve výuce literární výchovy své opodstatnění. Klíčová slova: dramatická výchova, školní vzdělávací program, metody a techniky dramatické výchovy, příprava lekce, prožitek, kooperativní učení, umělecký text
|
|
Využití literárního textu v dramatickém projektu
Novotný, Michael ; Holemá, Irena (vedoucí práce) ; Ferklová, Alžběta (oponent)
Název Využití literárního textu v dramatickém projektu Abstrakt Tato práce se ve své teoretické části zabývá vymezením pojmů dramatika, prostředky, techniky a metody tvořivé dramatiky. Dále pak možnostmi využití literárního (pohádkového) textu v práci s dětmi předškolního věku V praktické části pak zpracovává projekt, který využívá pohádkového textu v dramatice při vzdělávací nabídce v mateřské škole. Aplikuje různé dramatické, pocitové, smyslové, pantomimické a jiné hry v období měsíce února. Následně vyhodnocuje tento projekt po stránce účinnosti prostředků, technik a metod tvořivé dramatiky na osobnost dětí předškolního věku. Klíčová slova Tvořivá dramatika, literární text, předškolní věk, hra, dramatizace, předškolní vzdělávání, mateřská škola.
|
|
Dramatická výchova a literární příběh v mateřské škole - v díle Zdeňka Svěráka
Čiháková, Julie ; Ferklová, Alžběta (vedoucí práce) ; Svobodová, Radmila (oponent)
Diplomová práce se zabývá možnostmi uplatnění díla Zdeňka Svěráka v dramatické výchově v mateřské škole. V teoretické části jsou shrnuty informace o životě a díle Zdeňka Svěráka a poznatky o možnostech využití literárního příběhu v mateřské škole s uplatněním metod dramatické výchovy. Dále jsou popsány vývojové zákonitosti dítěte předškolního věku a jejich význam pro dramatickou výchovu. V praktické části DP jsou na podkladě knih Zdeňka Svěráka zpracovány a zreflektovány tematické celky, v nichž byly využity metody dramatické výchovy. V závěru DP jsou vyhodnoceny poznatky, ke kterým jsem na základě realizace tematických celků dospěla.
|
|
Využití prvků uměleckých výchov ve vyučování němčině jako cizímu jazyku (se zaměřením na dramapedagogiku a práci s obrazovou knihou "Královna barev" od Jutty Bauerové)
Moravčíková, Eva ; Bučková, Tamara (vedoucí práce) ; Švermová, Dagmar (oponent)
Název: Využití prvků uměleckých výchov ve vyučování němčině jako cizímu jazyku (se zaměřením na dramapedagogiku a práci s obrazovou knihou "Královna barev" od Jutty Bauerové) Abstrakt: Tématem předkládané diplomové práce je integrace estetických prvků do hodiny německého jazyka, které pomáhají zlepšovat jazykové prostředky a řečové dovednosti studentů a rovněž rozvíjejí jejich osobnost. Předmětem mé práce je sepětí jazyka s uměním - dílčí umělecké výchovy, dramatická, hudební, literární a částečně i výtvarná výchova a jejich aplikace ve vyučovací hodině. Práce vychází z teorie dramapedagogiky a rozboru autentického cizojazyčného literárního textu, konkrétně žánru obrazové knihy. Náměty v praktické části jsou čerpány z uměleckých zdrojů, zkoumané metody a jejich konkrétní formy byly ověřeny ve zkušebních vyučovacích hodinách. Klíčová slova: Estetický prvek, dramapedagogika, hudební výchova, obrazový materiál, literární text, projektové vyučování, jazykové prostředky, řečové dovednosti
|
|
Interpretační sémantika jako příspěvek k recepci literárního textu
Koblížek, Tomáš ; Pokorný, Martin (vedoucí práce) ; Voldřichová - Beránková, Eva (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
Tématem předkládané práce je projekt interpretační sémantiky, jejž ve svých textech průběžně rozvíjí francouzský lingvista François Rastier. Cíl práce je dvojí: jednak představit a dále rozvést základní principy této teorie, jednak poukázat na možné uplatnění Rastierova projektu při interpretaci a analýze literárních textů. Klíčovým problémem, který lze s rastierovskou sémantikou spojit a který také představuje hlavní osu našeho výkladu, je souhra mezi otevřeností a uzavřeností textu, k níž dochází na různých jazykových úrovních: V rámci interpretační sémantiky je text chápán jednak jako jazykový objet otevřený různým formám uspořádání a rozmanité artikulaci významových jednotek. Zároveň je však postulováno, že text pokaždé - v daném jazykovém a mimojazykovém kontextu - krystalizuje do určité struktury a nabývá určitý smysl. Toto obecné téma sledujeme napříč jednotlivými kapitolami, v nichž jsou pojmy interpretační sémantiky prověřovány na konkrétních příkladech z o oblasti umělecké literatury: (1) První kapitola je věnována tzv. isotopním vztahům, které představují hlavní textový princip. Ve světle tohoto principu není text popisován jako velká věta s apriori vymezenou textovou syntaxí. Textovost spočívá v momentálním usouvztažňování opakujících se (isotopních) významových jednotek, které se v...
|
|
Využití dětské literatury při výuce angličtiny na základní škole
Vraštilová, Olga ; Mánek, Bohuslav (vedoucí práce) ; Mothejzíková, Jarmila (oponent) ; Čermák, Jan (oponent)
práce Předkládaná disertační práce se zabývá problematikou dětské literatury a možností jejího využití ve výuce cizího jazyka na základní škole. Zasazuje zkoumanou problematiku do rámce českých kurikulárních dokumentů a výchovně-vzdělávacího procesu, charakterizuje dětskou literaturu z historické a žánrové perspektivy, popisuje řečovou dovednost čtení ve výuce cizímu jazyku a zabývá se postavením literárního textu a plánování vyučovací hodiny s literárním textem v cizojazyčné výuce. Pozornost věnuje rovněž dětské literatuře v pregraduální přípavě učitelů. Cílem práce je zjistit, jak je dětská literatura využívána ve výuce cizímu jazyku na základní škole, zda ji používají současné učebnice, jak na problematiku nahlížejí praktikující učitelé i studenti učitelství, ale i jaké možnosti využití dětská literatura v procesu cizojazyčné výuky nabízí. Výzkumná šetření provedená dotazníkovou formou, náslechy, vlastní pilotáží a obsahovou analýzou učebnice prokazují, že se literatura pro děti a mládež objevuje jak v učebnicích základních škol, tak i ve výuce cizímu jazyku. Vzhledem k vysokému procentu nekvalifikovaných učitelů angličtiny v praxi je však i problematika využití literárního textu ve výuce cizímu jazyku interpretována intuitivně. Šetření prokázala, že praktikujícím učitelům chybí metodika práce s...
|
|
Vhodnost literárních textů pro výchovu ke čtenářství na 1.stupni ZŠ
Šroubková, Barbora ; Hausenblas, Ondřej (vedoucí práce) ; Klumparová, Štěpánka (oponent)
Práce má zmapovat, které rysy literárních textů je činí vhodnými pro výchovu ke čtenářství žáků ve věku mezi 4. a 5. ročníkem 1. stupně základní školy. Sleduje jak rysy náročnosti, tak prvky podnětné pro rozvoj čtenářství. Součástí práce je akční výzkum, který nabízí pohled na čtenářské klima v jedné třídě. Žáci zde jmenují oblíbené tituly, které jsou posouzeny dle náročnosti. Model čtenářských kontinuí od Bonnie Campbell Hill je klíčovým aspektem v hledání náročnosti literárních textů a slouží k vytvoření kritérií vyspělosti, podle kterých jsou hodnoceny dětské knihy. Vybrané texty, vyhodnocené na základě jejich vyspělosti, i zjištěné rysy vhodnosti poslouží k návrhu postupu, který může učitelům sloužit při vyhledávání textů a při určování vhodnosti daného textu pro určitou třídu. Tato diplomová práce zahrnuje literární lekci, která poukazuje na přítomnost čtenářských kontinuí v plánování práce s textem.
|