Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 54 záznamů.  začátekpředchozí43 - 52další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů
Zdražil, Jindřich ; Kolář, Karel (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent) ; Richtr, Václav (oponent)
Doktorská práce "Výukové aplikace modelů složitých biochemických procesů" pojednává o možnosti začlenění jednoduchých bioorganických výukových experimentů, modelujících složité biochemické procesy v živých systémech, do učiva na středních a vysokých školách, v některých případech i na školách základních. Úkolem těchto experimentů je zjednodušené, ale názorné a odpovídající přiblížení složité problematiky biochemických procesů formou transparentního pokusu, probíhajícího za podmínek srovnatelných s podmínkami reálného děje v živém systému. Teoretická část je rozdělena do tří tematických okruhů: biochemie a bioorganická chemie; bioorganické modely a jejich charakteristika a vybrané konkrétní aplikace bioorganických modelů ve výuce chemie, přičemž část, zabývající se bioorganickými modely a jejich charakteristikou je dále rozdělena na základě konkrétních modelů. Těmito jsou modely enzymů a jejich katalytického působení, modely biochemických reakcí, modely působení toxických a antidotních látek a modely působení kancerogenů. Praktická část obsahuje metodické zpracování šesti vybraných modelů, které demonstrují příslušné biochemické procesy nebo strukturu složitých organických sloučenin. Mezi tyto modely patří modelování biuretové reakce, methylenová modř jako model koenzymu, modelování vlivu reakčních...
Analýza učebnic a tvorba učebních textů s tematickým celkem sacharidy a jejich metabolismus pro školy gymnaziálního typu
Šmídl, Milan ; Škoda, Jiří (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Solárová, Marie (oponent)
Hlavními parametry, popisující kromě samotného obsahu i přístupnost informací z učebnice je obtížnost textu a další parametry. Klíčové jsou také individuální charakteristiky žáků, které jsou reprezentovány vybranými prekoncepty a miskoncepcemi žáků. Hlavními cíly dizertační práce bylo poskytnout komplexní pohled na problematiku analýzy učebnic a propojit získané poznatky s praktickou tvorbou učebnic. Na výsledky analýzy tématu sacharidy a jejich metabolismus ve vybraných učebnicích a analýzu prekonceptů biochemických pojmů navazuje tvorba učebního textu, který výsledky analýzy respektuje. V rámci teoretické části práce je podrobně popsán teoretický background teorie a tvorby učebnic, kam patří funkce učebnice, jejich struktura, obsah, vlastnosti a zkoumané parametry. Následně je uveden přehled informací týkající se žákovských pojetí (prekonceptů) a možností jejich analýzy a využití ve výuce. V poslední části jsou popsány aspekty využívání učebnic z pohledu žáků, učitelů a nakladatelů a vztah tématu sacharidy a jejich metabolismus ke kurikulárním dokumentům. Praktická část dizertační práce zahrnuje deskriptivní i relační výzkum. V první fázi byla provedena analýza tematického celku sacharidy a jejich metabolismus v devíti vybraných učebnicích středoškolské chemie, analýza celých učebnic a analýza...
Rozvoj přírodovědných kompetencí žáků pomocí aktivních činností (zaměřeno na přírodovědné exkurze)
Štěpánková, Jitka ; Šulcová, Renata (vedoucí práce) ; Klímová, Helena (oponent) ; Kolář, Karel (oponent)
Název: Rozvoj přírodovědných kompetencí žáků pomocí aktivních činností (zaměřeno na exkurze) Abstrakt Celková koncepce i strategie přírodovědného vzdělávání prochází významnými změnami, jejichž základním východiskem jsou kurikulární dokumenty směřující k rozvoji klíčových kompetencí důležitých pro osobnostní rozvoj a uplatnění každého člena ve společnosti. Proto vedle tradičních, možná i osvědčených metod a forem vstupují do popředí spíše participativní a badatelsky orientované přístupy, které podporují kreativní přístup k výuce a zdůrazňují vlastní iniciativu žáků. Nezastupitelné postavení mají komplexní přírodovědné exkurze směřované do nejrůznějších lokalit za účelem plnění předem promyšlených a zadaných úkolů přírodovědného i společenského charakteru. Nový pohled v tomto směru poskytují přírodní lokality či naučné stezky, kde žáci mohou objevovat, chápat a posuzovat jevy v širších souvislostech s ohledem na jejich přírodní, hospodářský či společenský význam. Toto přímé i nepřímé studium přírody výzkumnými metodami, praktickými činnostmi, zvláště experimentálními umožňuje žákům vytvářet komplexní přírodovědné dovednosti a kompetence. Napomáhá rozumovému rozvoji žáků postupným přechodem od převážně názorného poznávání okolního světa k poznávání racionálnímu, abstraktnímu. Uvedená problematika je také...
Investigation of the factorization scheme dependence of finite order perturbative QCD calculations
Kolář, Karel ; Chýla, Jiří (vedoucí práce) ; Rameš, Jiří (oponent) ; Formánek, Jiří (oponent)
Název práce: Zkoumání závislosti výpočtů v konečném řádu poruchové QCD na faktorizačním schématu Autor: Karel Kolář Ústav: Ústav částicové a jaderné fyziky Vedoucí doktorské práce: prof. Jiří Chýla, CSc., Fyzikální ústav Akademie věd České republiky Abstrakt: Hlavním cílem této práce je zkoumání fenomenologických důsledků vol- nosti ve volbě faktorizačního schématu při popisu tvrdých srážek s možným vyu- žitím pro zlepšení současných NLO Monte Carlo generátorů srážek elementárních částic. V práci je analyzována volnost spojená s definicí partonových distribuč- ních funkcí a jsou odvozeny obecné formule popisující závislost partonových dis- tribučních funkcí a účinných průřezů tvrdého procesu na nefyzikálních veličinách specifikujících renormalizační a faktorizační proceduru. Podrobně je diskutována specifikace faktorizačních schémat pomocí odpovídajících větvících funkcí. Hlavní pozornost je věnována tzv. nulovému faktorizačnímu schématu, které umožňuje konstrukci konzistentních NLO Monte Carlo generátorů, ve kterých jsou par- tonové spršky v počátečním stavu generovány formálně v LO. Protože se však ukázalo, že praktická použitelnost nulového faktorizačního...
Školní pokus ve výuce chemie-minulost a součastnost
Koloros, Petr ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Sirotek, Vladimír (oponent)
RNDr. Petr Koloros: Školní pokus ve výuce chemie-minulost a současnost. Disertační práce, Univerzita Karlova. Přírodovědecká fakulta, Katedra učitelství a didaktiky chemie. Školitelka: Prof. RNDr. Hana Čtrnáctová, CSc., PřF UK Praha, 2011. V práci je uveden školní chemický pokus v jeho historickém vývoji až do současnosti. Jsou citovány a hodnoceny zdroje školních chemických experimentů, které jsou seřazeny podle roku vydání. V další části práce je sledováno zařazení pokusů v různých fázích výuky chemie v současné škole a jsou ukázány nové možnosti a trendy, které souvisejí s novými technickými možnostmi nejen laboratorní techniky jako je měření fyzikálních veličin, ale i pokroky didaktiky oboru. Nové je též v práci spojení reálného školního pokusu s tvorbou pojmové mapy. Vyjadřuje se tím záměr pomoci při interpretaci experimentálních faktů pomocí pojmů, které zařadíme do určité struktury. V příloze je též publikace "Zajímavé pokusy pro osvojování učiva chemie" a DVD se záznamem konkrétní vyučovací hodiny na téma "Porovnání vlastností vodíku a kyslíku v pokusech a tvorba pojmové mapy", od září 2011 přístupné na www.rvp.cz. Klíčová slova: střední školy, rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program, výuka chemie, školní chemická laboratoř, školní chemický pokus
Aplikace problému tří těles ve formě úloh
Kolář, Karel ; Šolc, Martin (vedoucí práce) ; Franc, Tomáš (oponent)
Ústředním tématem práce je omezený kruhový problém tří těles, který je ilustrován formou jed- notlivých příkladů a simulací v programu Wolfram Mathematica. Práce je určená jako doplňující materiál pro vysokoškolské studenty a může sloužit jako úvodní seznámení s problematikou pro středoškoláky. V úvodní části je popsána historie objevů spojených s problémem tří těles a výběr významných osobností z oblasti fyziky a matematiky, které se zasloužily o rozvoj tohoto tématu. Druhou kapitolu tvoří jednodušší úvodní příklady s definicí základních veličin a zopakování po- třebného aparátu teoretické mechaniky na problému dvou těles. Následující kapitoly se věnují Lagrangeovým bodům, Jacobiho integrálu, Hillovým plochám, slapovým silám a jejich aplikaci, Tisserandovu kritériu, tvaru a vývoji těsných dvojhvězd a dalším dílčím úlohám. 1
Výuka chemie na středních průmyslových školách stavebních v České republice
Dvořák, Martin ; Čtrnáctová, Hana (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent) ; Rovnaník, Pavel (oponent)
Název Výuka chemie na středních průmyslových školách stavebních v České republice Abstrakt Cílem práce je zhodnocení a zlepšení výuky chemie na středních odborných školách v České republice, které vyučují čtyřleté stavební obory. Východiskem práce byla analýza současného stavu výuky chemie na SPŠ stavebních, zhodnocení kurikulárních dokumentů a předvýzkum realizovaný na těchto středních školách. Dále se práce zaměřovala na vytvoření učebního materiálu obsahujícího témata stavební chemie. Učební materiál byl vytvořen především s ohledem na jeho odbornou a didaktickou správnost. Již v průběhu jeho tvorby byl ověřován ve výuce chemie a dále upravován podle reakcí žáků. Učební materiál byl v další etapě zpracování práce rozšířen tak, aby zahrnoval celou výuku chemie podle současných RVP na SPŠ stavební. Průběžně byl modifikován a dále ověřován především ve formě pracovního sešitu, který je nakonec používán jako základní učební pomůcka pro výuku chemie. Učební materiál byl ověřen jak podle teoretické metodiky, tak i formou anonymního dotazníku vyplněného žáky. Objektivní hodnocení vlivu učebního materiálu na učební výsledky žáků bylo provedeno analýzou učebních výsledků žáků po dobu pěti let. Klíčová slova Stavební chemie, střední školství, učební materiál, pracovní sešit.
Fyzikální korespondenční seminář na MFF UK - reflexe a rozvoj
Kolář, Karel ; Žák, Vojtěch (vedoucí práce)
Fyzikální korespondenční seminář (FYKOS) je mimoškolní fyzikální vzdělávací aktivitou, kterou organizují vysokoškoláci pro středoškoláky. FYKOS je pořádán Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy v Praze (MFF UK). Jeho hlavními cíli jsou: popularizovat fyziku, vzdělávat středoškoláky, propagovat studium na MFF UK a vytvářet sociální vazby mezi řešiteli (a organizátory). Tato práce je prvním uceleným textem o fungování FYKOSu a první systematickou zpětnou vazbou účastníků a organizátorů k jeho působení. V první části práce jsou popsány jednotlivé aktivity FYKOSu (korespondenční část, soustředění, FYKOSí Fyziklání a další). Druhá kapitola je analýzou statistických dat o řešitelích FYKOSu. Další kapitoly jsou pak věnovány sběru a vyhodnocení zpětné vazby od účastníků, která byla získána formou interview, elektronického a emailového dotazníku. Zvýšená pozornost byla věnována studijnímu a profesnímu vývoji bývalých účastníků. Získané poznatky pak vedly k návrhu možných vylepšení v organizaci FYKOSu, které jsou uvedeny v poslední části práce. Mezi respondenty průzkumu byly zjištěno, že více než polovina bývalých řešitelů se rozhodla nastoupit ke studiu na MFF UK. Z respondentů, kteří uvedli své zaměstnání, pracuje zhruba třetina bývalých účastníků v oblasti vědy, výzkumu a vývoje a čtvrtina z nich...
Vývoj nové skupiny potenciálních antituberkulotik
Divišová, Hana ; Waisser, Karel (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent)
In this rigorous paper three problems were solved: a) synthesis and antimycobacterial activity of new halogenated salicylanilides substituted in position 4' with branch chain. b) synthesis and antimycobacterial activity of new halogenated 3-(4-alkylphenyl)-1,3-benzoxazine-2,4-(3H)-diones. c) influence of replacement of oxo group by thioxo group in the previously group of compounds. a) It was synthesized 8 halogenated derivatives of 4'-alkylsalicylanilides with branched alkyl chain. These compounds were evaluated in vitro on antimycobacterial activity against Mycobacterium tuberculosis, Mycobacterium kansasii and Mycobacterium avium. b) It was synthesized 7 halogenated derivatives of benzoxazinediones with branch chain by reaction of salicylanilides with methylchloroformiate. Antimycobacterial activity of synthesized compounds was evaluated against three different mycobacterial strains. The most active compound was 7- chloro-3-(4-sec-butylphenyl)-1,3-benzoxazine-2,4-(3H)-dione. c) There were synthesized the following compounds: 7-chloro-3-(4-isopropylphenyl)-4-thioxo-2H-1,3- benzoxazine-2(3H)-one, 6-bromo-3-(4-isopropylphenyl)-4-thioxo-2H-1,3-benzoxazine-2(3H)-one, 6- bromo-3-(4-sec-butylphenyl)-4-thioxo-2H-1,3-benzoxazine-2(3H)-one, 6-chloro-3-(4-sec-...
Nové skupiny potenciálních antituberkulotik s thioxo skupinou
Husáková, Petra ; Waisser, Karel (vedoucí práce) ; Kolář, Karel (oponent)
9.2. ČESKÝ ABSTRAKT V rigorózní práci byl popsán vliv záměny oxo skupiny za thioxoskupinu v řadě halogenovaných 3-(4-ethylfenyl)benzoxazin-2,4(3H)-dionů a 6-chlor-3-(4-butyfenyl)benzoxazin-2,4(3H)-dionů Výchozí ethyl (nebo butyl) salicylanilidy byly syntetizovány z ethyl (nebo butyl) anilinu a substituované salicylové kyseliny v toluenu za přítomnosti chloridu fosforitého. (Skupina halogenovaných salicylových kyselin: 4-chlor-, 5-chlor-, 5-brom- and 3,5-dibrom salicylová kyselina.) Halogenované 4'-ethylsalicylanilidy reagovaly v suchém pyridinu s methyl- chloroformiatem za vzniku 3-(4-ethylfenyl)benzoxazin-2,4(3H)-dionů. Podobně byly připraveny 6-chlor-3-(4-butylfenyl)benzoxazin-2,3,(4-H)-diony. Směs 3-(4-ethyfenyl)-4-thioxo-2H-1,3- benzoxazin-2(3H)-onu a 3-(4-ethylfenyl)-2H-1,3-benzoxazin-2,4(3H)-dithionu byla připravena reakcí halogenovaných 3-(4-ethylfenyl)- 2H-1,3-benzoxazin-2,4(3H)-dionů se sulfidem fosforečným. Látky byly odděleny chromatograficky. Podobně byl získán 6-chlor-3-(4- butylfenyl)-thioxo-2H-1,3-benzoxazin-2(3H)-on a 6-chlor-3-(4-butylfenyl)-2H-1,3-benzoxazin- 2,4(3H)-dithion. Látky byly hodnoceny in vitro na antimykobakteriální aktivitu vůči Mycobacterium tuberculosis, M. kansasii (dva kmeny) a M. avium. Thioxo (nebo dithioxo) deriváty jsou vysoce aktivními antimykobakteriálními látkami,...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 54 záznamů.   začátekpředchozí43 - 52další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.