Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 97 záznamů.  začátekpředchozí42 - 51dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Hranice a vztah k jejímu okolí
Linhart, Tomáš ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Linhart, T: Hranice a vztah k jejímu okolí. [Diplomová práce] Praha 2015 Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 71 s. (Přílohy na CD: 2 obrazové přílohy). Diplomovou práci charakterizuje teoretická úvahová studie na pozadí vlastní výtvarné práce. Text interpretuje hranici jako obzor, který se vyjevuje a mizí. Představuje vlastní výtvarné uchopení tématu v souvislostech s vybranými tendencemi ve výtvarném umění. Autor se snaží vymezit hranice umění a výtvarné výchovy jako podklad vlastních pedagogických východisek. Uvádí, které teoretické rámce se podílejí na formování jeho profesního vymezení. V didaktické části si všímá vybraných situací z realizovaného vyučování a reflektuje je ve světle dalších pedagogických zkušeností autora. Výsledkem a přínosem práce jsou popis a interpretace vybraných situací z praxe začínajícího učitele a učební celek prověřený praxí určený pro studenty gymnázií.
Skupina 12/15 a její místo v českém umění druhé poloviny 20. století
Mayerová, Miroslava ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Kornatovský, Jiří (oponent)
Miroslava Mayerová Název bakalářské práce: Skupina 12/15 a její místo v českém umění druhé poloviny 20. století Abstrakt Práce zkoumá vývoj a význam umělecké skupiny 12/15 Pozdě, ale přece pro rozvoj společnosti ve druhé polovině 20. století. Teoretická část se zabývá sociokulturním prostředím a historickou situací před a v době vzniku skupiny, popisuje její formování a prezentuje tvorbu jednotlivých členů skupiny až do jejich druhé společné výstavy. Didaktická část přibližuje za pomoci konceptů užívaných skupinou její činnost žákům. V praktické části práce je zrealizován didaktický úkol a formou sebereflexe zhodnocena jeho realizovatelnost a přínosnost. Součástí práce jsou archivní články a zprávy o skupině 12/15.
Václav Cigler a jeho škola
Šindelová, Jana ; Fulková, Marie (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent) ; Petříček, Miroslav (oponent)
NÁZEV: Václav Cigler a jeho škola AUTOR: Mgr. MgA. Jana Šindelová KATEDRA (ÚSTAV): Katedra výtvarné výchovy ŠKOLITELKA: Doc. PhDr. Marie Fulková, Ph.D. ANOTACE: Tato disertační práce se zabývá pohledem umělce a pedagoga Václava Ciglera na výtvarné umění přes vnímání pohybem, prostorem a časem. Cigler v minulosti často předjímal koncepty rodícího se soudobého výtvarného vyjadřování (konstruktivní tendence, minimalismus, land-art, světelnou a kinetickou plastiku). Přesahy jeho díla jsou v konstruktivním sdílení znalostí a modelů kritického myšlení, v aktivismu a v experimentování. Tvorbu Václava Ciglera reprezentuje pět principů: člověk, prostor, voda, světlo a sklo. Prostor jako prostředek komunikace tvoří základní moment strukturace Ciglerova díla. Výzkumná sonda se zamýšlí nad tím, zda lze předávat dětem složité otázky současného umění, a nabízí možnost, jakým způsobem můžeme zprostředkovat myšlení a dílo Václava Ciglera v rámci edukace výtvarné výchovy. Používá při tom částečně metodu upravené zakotvené teorie, popisuje, analyzuje a interpretuje obsahy a vztahy kódů identifikovaných na základě analýz primárních dokumentů z participačního pedagogického akčního výzkumu v hodinách výtvarné výchovy na 1. stupni ZŠ. KLÍČOVÁ SLOVA: Václav Cigler, člověk, umění, myšlení; zakotvená teorie, pedagogický akční výzkum.
Artificialismus jako specificky český směr mezi dvěma světovými válkami
Bočková, Anežka ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Čech, Viktor (oponent)
Bočková, A.: Artificialismus jako specificky český směr mezi dvěma světovými válkami [Diplomová práce] Praha 2016 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 118 s. Diplomová práce má charakter komparační analýzy zabývající se artificialismem jako specificky českým směrem mezi dvěma světovými válkami. Práce mapuje pozici směru v meziválečném avantgardním umění. Nachází východiska pro vznik směru, kterými byly další výtvarné, ale i literární směry jako poetismus a sdružení Devětsil. Poetismus přináší nové nazírání na svět. Artificialismus je jeho výtvarný ekvivalent, který přináší ztotožnění malíře a básníka, potažmo poesie a obrazu, nebo téma vzpomínek na vzpomínky. Práce dále představuje hlavní a jediné dva členy atificialismu, Štyrského a Toyen, a rozebírá jejich díla, náměty, postupy i teoretické práce. V závěru se zabývám napjatým vztahem mezi artificialismem a surrealismem. Důležitým poznatkem je, že artificialismus je originální a hlavně svébytný směr meziválečné avantgardy, nikoliv pouze mezistupeň mezi kubismem a surrealismem, jak byl dlouhá léta prezentován. Na základě teoretické části byl vypracován návrh didaktické řady ověřené v praxi, s odkazem na RVP, a dále vlastní výtvarné práce. Výsledkem a přínosem práce je a) zmapování a interpretace ojedinělého a...
Dadaistický a konstruktivistický objekt a jeho dědicové
Bouchalová, Barbora ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Daniel, Ladislav (oponent)
BOUCHALOVÁ,B.: Dadaistický a konstruktivistický objekt a jeho dědicové . [diplomová práce ] Praha 2013 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. 109 s. (Přílohy: 57 reprodukcí uměleckých děl, 20 výtvarných prací žáků). Předkládaná diplomová práce má charakter teoretické studie, jež sleduje v různých úhlech pohledu shody a rozdíly v dadaistických a konstruktivistických objektech a v objektech jejich dědiců. Vztahy mezi nimi sledujeme z hlediska několika kritérií: principů tvorby, vztahu formy a materiálu vzhledem k obsahu. Věnujeme se též otázce zařazení pohybu do objektové tvorby. Poukazujeme na to, že začleněním objektu do výtvarného umění byla narušena tehdejší dosavadní tradice sochařství. Nové pojímání materiálu, prohlášení obyčejného předmětu za umělecké dílo otevřelo řadu otázek o funkci umění, o tom, co vše můžeme za umění chápat. Cílem teoretické studie bylo zjistit shody a rozdíly v těchto objektech, poukázat na vývoj objektové tvorby. Došli jsme k závěru, že i mezi některými dadaistickými a konstruktivistickými objekty nalézáme společné rysy (např. narušování hranic mezi výtvarnými druhy, vztah řádu a náhody, využití pohybu). Didaktická, výtvarně-didaktická a výtvarná část jsou v sepětí s teoretickou částí práce. Uchopují objektovou tvorbu ze dvou hledisek: využití obyčejné věci jakožto...
Moderní a současné české umění v systémuprimárního vzdělávání
Kalousová, Ivana ; Bláha, Jaroslav (oponent) ; Novotná, Magdalena (oponent)
Ústředním tématem práce je moderní a současné české umění, jeho projevy a možnosti využití ve výuce výtvarné výchovy na prvním stupni ZŠ. Potenciálu současného umění je využito jako hnacího motoru pro rozvoj klíčových kompetencí, průřezových témat i různých oblastí gramotností, které jsou v práci vedle vzdělávacích dokumentů také řešeny. Umělecko historická část práce je rozdělená do několika kapitol, z nichž konkrétní umělce i díla sdružuje vždy ústřední myšlenka, například matematický princip v umění či netradiční techniky. Závěr každé z kapitol je poté věnován konkrétnímu didaktickému využití zmiňovaných principů. Ve všech projektech je kladen důraz především na rozvoj mediální, počítačové, čtenářské a samozřejmě vizuální gramotnosti. Poslední kapitola se soustřeďuje na nabídky galerií a edukačních programů pro školy.
Symbol, znak. Citace a používání uměleckého díla jako tvůrčí princip
Fricová, Soňa ; Velíšek, Martin (vedoucí práce) ; Bláha, Jaroslav (oponent)
Práce se zabývá postmoderním používáním symbolu a znaku. Vychází z ustálených definic hlavních pojmů ve spojení s výtvarným uměním, přičemž mapuje především prostor mezi slovem a obrazem, ale i odosobněnou polohu počítačově generovaných kódů. Didaktická část otevírá prostor pro práci se symbolem a znakem ve výtvarné výchově. Základní myšlenkou této práce je analytické a syntetické myšlení, znalost dějin umění ale i schopnost intelektuální fabulace. V praktické části jsou představeny práce zacházející s mnohovrstevnatým způsobem symbolického vyjadřování, formálně opět vycházející z postmoderního uvažování.
Stroj bez příčiny
Pánková, Soňa ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Práce se zaměřuje na stroje v umění, jež dostávají zcela novou dimenzi. Autorka se zabývá tématem stroje v sociokulturních, technických a především uměleckých kontextech. Teoretická část je zaměřena především na dadaismus, jeho dědice a další světové a české výtvarné umělce, kteří se obdobnému tématu věnují. Soustředí se na obrazy, sochy a objekty, ve kterých je stroj či jeho strojové prvky ztvárněn mnohdy absurdním či jiným zcela ojedinělým způsobem a vzdalují se tak primárnímu významu stroje. Podrobně se zaobírá například umělci Francisem Picabiou a Jeanem Tinguelym a jejich tvorbou, přičemž je kladen důraz na konfrontaci výtvarných děl a jejich vývojovou cestu. Didaktická část se věnuje totožnému tématu. Zaměřuje se na možnosti aplikace tématu a jeho využití v koncepci výtvarné výchovy. Skýtá celkem čtyři výtvarné řady, určené primárně pro druhý stupeň základních škol, které spojuje téma Stroj bez příčiny. Výtvarná část obsahuje soubor autorských fotografií "Stopy strojů", které postihují vlastní vklady k tématu na základě reálných inspirací, které se k tématu práce vztahují.
Gender v současném umění - mateřství jako specifické téma
Svatošová, Zuzana ; Bláha, Jaroslav (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Teoretická část práce je zaměřená na filozoficko-historická východiska, která vedla k současnému poststrukturálně-feministickému přístupu ke genderové identitě a dále na hledání vizuální paralely tohoto přístupu v umění, respektive v umění rozbrazující konkrétně mateřskou identitu. Didaktická část práce nabízí možnou variantu, jak studentům střední školy zprostředkovat téma genderové identity. Vlastní výtvarná práce je osobní reflexí tématu mateřské tělesnosti.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 97 záznamů.   začátekpředchozí42 - 51dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.