Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 61 záznamů.  začátekpředchozí42 - 51další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ideál ženské krásy před a po roce 1989 - analýza diskurzu v časopise Vlasta
Bělinová, Helena ; Vávra, Martin (vedoucí práce) ; Šmídová, Olga (oponent)
Předkládaná práce pojednává o ideálu ženské krásy před rokem 1989 a po roce 1989 v kontextu společenského a kulturního diskursu v časopise Vlasta. Hlavním předpokladem této práce je tvrzení, že ideál ženské krásy před rokem 1989 se liší od ideálu ženské krásy po roce 1989. Lze předpokládat, že s jinou sociální strukturou, politickým systémem i kulturními formami se mění i diskurs ženské krásy. Charakter práce je teoreticko-empirický. Teorie slouží jako rámec pro vymezení daného tématu a jeho zasazení do sociologické oblasti genderu, ze které vycházím. Výzkumná část práce se věnuje analýze diskursu krásy v časopise Vlasta v roce 1975 a v roce 2005. Cílem této analýzy je provést sérii jednotlivých analýz, které kromě samotného diskursu krásy mapují celková témata časopisu a roli časopisu v daném historickém období. Pro svou práci jsem zvolila kvalitativní sociologickou metodu diskursivní analýzu. Ambicí práce je provést důkladnou analýzu jednoho konkrétního společenského diskursu a představit všechny důležité společenské, historické a kulturní aspekty, které mohou diskurs ovlivňovat, a použít časopis Vlasta jako konkrétní případ. Klíčové pojmy Ideál ženské krásy, diskurs, mediální diskurs, gender, diskursivní analýza, časopis Vlasta, proměna, socialismus, média, genderové stereotypy, genderová socializace
Trávení volného času očima dětí ohrožených sociálním vyloučením
Stropnická, Alžběta ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Tollarová, Blanka (oponent)
Tato diplomová práce je zaměřena na fenomén sociálního vyloučení, především na problematiku sociálně vyloučených dětí. Mým cílem bylo najít odpověď na následující otázky: Jak děti ohrožené sociálním vyloučením tráví svůj volný čas? Jsou s tímto způsobem spokojené, a co je případně omezuje v možnostech trávit volný čas jinak? V teoretické části jsem se zaměřila na definování pojmu sociální vyloučení a dalších příbuzných konceptů jako je integrace, sociální inkluze nebo kultura chudoby. Dále jsem definovala volný čas a krátce nastínila situaci v Neratovicích, kde dětští respondenti výzkumu bydlí, chodí do školy nebo provozují volnočasové aktivity. Pro výzkum jsem zvolila metody kvalitativního výzkumu - čtyři polostrukturované rozhovory s dětmi ohroženými sociálním vyloučením ve věku 6-11 let. Kromě toho děti kreslily rozvrhy svého běžného všedního a víkendového dne. V praktické části jsem se věnovala analýze dat, získaných prostřednictvím výzkumu. Tato data jsem dále porovnávala s výsledky podobných výzkumů a na závěr jsem na základě těchto dat, zasazených do teoretického rámce, navrhla určitá doporučení. Klíčová slova: sociální vyloučení, sociální exkluze, integrace, sociální inkluze, kultura chudoby, Romové, volný čas, volnočasové aktivity, děti
Migréna a kvalita života pacientů: vnímání vlivů
Kontrová, Veronika ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Havrdová, Zuzana (oponent)
Tato diplomová práce popisuje, jak vnímají svůj život ženy nemocné migrénou. Přední místo v celé práci má preventivní chování nemocných jakožto první krok v boji s nemocí. Pro pochopení zkoumaného tématu je zásadní seznámení se s pojmy jako kvalita života, zdraví a nemoc, strategie předcházení a zvládání nemoci. V teoretické části je dále vzpomenuta i samotná nemoc, včetně její definice, klinického obrazu, klasifikace, vyšetřovacích metod, profylaxe a léčby. Větší prostor byl vymezen vyvolávajícím faktorům a důsledkům nemoci, jejichž rozpoznávání a znalost je pro prevenci migrény zvlášť důležitá. Ve výzkumné části diplomové práce byla na základě hloubkových rozhovorů interpretována data jako vnímání vlivů migreničkami v kontextu migrény. Část výzkumu byla věnována také analýze odborných sdělení, pojednávajících o prevenci migrény určené laické veřejnosti. Vlastní zkušenosti autorky s nemocí a výsledky výzkumu posloužily pro vypracování návrhové části diplomové práce. Zde je důležité uvést, že diplomantka se osobně i odborně zajímá především o nefarmakologické přístupy, tj. jak dodržováním zásad zdravého životního stylu lze úspěšně předcházet nemoci a aktivně se podílet na zvyšování kvality svého života. Diplomová práce byla konzultována s MUDr. Rudolfem Kotasem, Ph.D., členem Společnosti pro...
Spolupráce aktérů v oblasti mimoškolního vzdělávání rozvíjející aspirace žáků z lokalit ohrožených sociálním vyloučením
Kalný, Bernard ; Šafr, Jiří (vedoucí práce) ; Šmídová, Olga (oponent)
Děti vyrůstající v prostředí sociálního vyloučení si osvojují hodnoty a návyky, které jim ztěžují integraci do školního prostředí. Neúspěch těchto dětí ve škole je doprovázený omezenými vzdělanostními a profesními cíli, které významným způsobem brání v sociální integraci. Vládní koncepce sociální integrace a odborná veřejnost považují oblast vzdělávání za klíčovou pro zabránění mezigeneračnímu přenosu sociálního vyloučení. Na vzdělávání dětí ze sociálně vyloučeného prostředí se vedle škol významně podílí nevládní neziskové organizace, které nabízí sociální služby působící na zvyšování vzdělanostních a profesních aspirací. Tato diplomová práce se zabývá vlivem školy na vzdělanostně profesní aspirace dětí ze sociálně vyloučeného prostředí. Zkoumána je koordinace aktivit a spolupráce nevládní neziskové organizace, škol a místní samosprávy na vzdělávání a posilování vzdělanostně profesních aspirací v případě krajského města Plzeň. Na základě analýzy výzkumu je v práci prezentován návrh systému koordinace nevládní neziskové organizace a školy ve vzdělávání sociálně vyloučených dětí. Klíčová slova: koordinace školství a sociálních služeb nevládní neziskové organizace sociálního vyloučení školy vzdělanostně profesní aspirace
Časopis Revolver Revue jako společenský fenomén a jeho vývoj
Geisler, Michal ; Maslowski, Nicolas (vedoucí práce) ; Šmídová, Olga (oponent)
Revolver Revue je kulturní časopis založený v roce 1985. Vznikl v rámci prostředí subkultury českého undergroundu, zpočátku vycházel ilegálně jako samizdat a byl jednou z aktivit alternativní kultury tehdejšího komunistického Československa. Po transformaci společenských poměrů v zemi se stal součástí oficiálního kulturního provozu a vychází dodnes. Následující text představuje pohled na Revolver Revue jako na společenský fenomén. Autor se snaží postihnout jeho hlavní prvky a vývoj, přičemž identifikuje a vysvětluje hlavní změny, ale i projevy kontinuity. Ve vzájemné provázanosti si všímá úrovní konkrétních aktérů, sociální skupiny, instituce, ale i společenského, politického a historického kontextu. Ústřední částí práce je představení kvalitativního empirického výzkumu založeného na analýze pořízených rozhovorů a na studiu dokumentů. Výstup byl proveden podle východisek a některých praktických postupů metody zakotvené teorie.
Nemoc si nevybírá - život s "depresí"
Vojtková, Lucie ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Praško Pavlov, Ján (oponent)
Tato diplomová práce je inspirována teorií sociální konstrukce duševního onemocnění. Jde o případovou studii, která využívá metafory příběhu a narativní analýzou rozhovorů zkoumá individuální zkušenost člověka s duševní nemocí. Mým cílem bylo zjistit, co všechno umožňuje člověku porozumět nemoci a jak tohoto pochopení může být využito v každodenním boji s nemocí. V teoretické části jsem čerpala ze zdokumentovaných poznatků o duševní nemoci, zejména pak o depresivní poruše a simplexní schizofrenii. Dále jsem představila narativní přístup, jako legitimní způsob zkoumání porozumění žité zkušenosti. Praktická část je realizována jako případová studie a prostřednictvím narativní analýzy přináší zajímavý pohled na způsob porozumění a zvládání duševní nemoci člověkem, který disponuje odbornou znalostí a zároveň trpí duševním onemocněním. Klíčová slova: duševní nemoc, sociální konstrukce, vyprávění, narativní přístup, dominantní medicínský diskurz, deprese, simplexní schizofrenie, stigma, strategie zvládání.
Obraz stáří a institucí péče o seniory. Reprezentace v deníku Blesk.
Stehlíková, Zuzana ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Trusinová, Romana (oponent)
Diplomová práce se zabývá reprezentací a kategorizací stáří a péče o seniory a jejich změnami v mediálním diskurzu deníku Blesk. Teoreticky se zabývá definicemi stáří, popisem seniorů a způsobů péče o staré v České republice a změnami diskurzu stáří spojenými s vývojem sociální politiky a expertního vědění o stáří. Popisuje koncepty reprezentace a kategorizace a jejich možné dopady v podobě stigmatizace, stereotypizace a ageismu. Diskutuje média jako zdroje moci, ideologie a diskurzu a sleduje mediální reprezentaci seniorů. Navazující empirická část je založená na kvalitativní analýze diskurzu dvou korpusů článků z let 2007 a 2011. Výsledky diskutuje vzhledem ke změnám diskurzu a reprezentace, stereotypům a aktivnímu stáří. Rozlišuje tři typy reprezentace seniorů - jako normálních, stigmatizovaných a aktivních. Tematické rozložení a stigmatizace podle ní konstruují symbolickou podřízenost seniorů jako kategorie populace. Péče není téměř tematizována a není nabízena jako řešení slabosti seniorů.
Jak se projevuje totální instituce v životě vězně odsouzeného na doživotí
Babková, Johana ; Šmídová, Olga (vedoucí práce) ; Kurucová, Ľubica (oponent)
Bibliografický záznam BABKOVÁ, Johana. Každodenní život v zn odsouzeného na doživotí. Praha, 2011. 109 s. Diplomová práce (Mgr.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních v d, Institut sociologických studií. Katedra sociologie. Vedoucí diplomové práce PhDr. Olga Šmídová, Ph.D. Anotace P edm tem mé diplomové práce je popis a rozbor každodenního života v zn odsouzeného na doživotí, který je p ítomný v instituci v zení. Práce se zabývá širším zakotvením každodenního života v organizaci v ze ského typu. Dále je v práci teoreticky popsána instituce v zení a její dopad na život v z . Teoretický záb r pokračuje problematikou dlouhodobého uv zn ní a klíčových pojm pro další rozbor každodenní reality totální instituce a v zení jako formální organizace. Práce poukazuje na d ležité t žišt procesu adaptace ve ztrát identity v zn odsouzeného na doživotí. Tedy, že život ve v zení souvisí se ztrátou identity jedince b hem st etu s totální institucí. Tento proces je zvlášt patrný u v z odsouzených na doživotí. V teoretické části práce využívám odkaz na sociologické autory zabývající se tématy totální instituce, stigmatizace, morální kariéry, techniky moci a dalších sociologických koncept . Ve své práci se snažím ukázat, jak instituce trestu p sobí na identitu jedince, jaké strategie zvládání trestu v ze využívá a jak na...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 61 záznamů.   začátekpředchozí42 - 51další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.