Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 57 záznamů.  začátekpředchozí28 - 37dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Kosmologická témata a geometrická koncepce v islámském umění
Štojdlová, Tereza ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Špičková, Kateřina (oponent)
Diplomová práce "Kosmologická témata a geometrická koncepce v islámském umění" pojednává o vztahu nábožensko-kosmologických filozofických názorů a jejich vlivu na výtvarné umění. Teoretická část je o rysech islámského umění a podává stručný přehled náboženských, vědeckých, filozofických, obecně kulturních a uměleckých vlivů islámské kultury tzv."zlatého věku" světové kultuře. Navazuje část věnovaná kosmologii. Třetí část je o prostupování kosmologických témat do geometrických forem v jednotlivých výtvarných projevech na příklady konkrétních děl. Poslední část je věnována expresivní interpretaci symboliky kosmologie a geometrie. Praktické část má formu videa z vlastní taneční tvorby, která je expresivní interpretací podnětů a inspirací téma diplomové práce. Pedagogickou část je návrh výtvarného projektu pro vyšší ročníky ZUŠ (popř.SŠ) na téma diplomové práce, z části zdokumentovaný a reflektovaný v praxi.
Oživení míst paměti : vztah k drobným sakrálním a profánním památkám u žáků ZŠ a SŠ
Blažek, Viktor ; Synecký, Jakub (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
práce: Blažek, Viktor. Oživení míst paměti. Praha: Pedagogická fakulta, Univerzita Karlova, 2010, 167 s. Rigorózní práce. Tato práce se věnuje dokumentaci drobných stavebních a sochařských objektů, které byly uvedeny v r. 1836 v Pamětní knize lomnické fary. Práce je rozdělena do 5 hlavních kapitol, přičemž první kapitola je věnována regionu Lomnicka. Další kapitoly popisují památky na území městské památkové zóny, ale i okolí, např. kaple křížové cesty na horu Tábor. Poslední kapitola je věnována výzkumu mezi žáky základních a středních škol. Práce je doplněna obrazovými přílohami a tabulkami. Klíčová slova: Lomnice nad Popelkou, drobné památky, zaniklé památky, památková péče Anotace práce v cizím jazyce: Blažek, Viktor. Bringing back the sites of memory. Prague: Pedagogical Faculty, Charles University, 2010, 167 pp. Rigorous Thesis. This work is devoted to the documentation the small building and sculpture objects described in the memorial book of the parsonage in Lomnice upon Popelka from the year 1836. The work has been devided into five main chapters, while the first chapter is devoted to the region of Lomnice upon Popelka. Next chapters describe the monuments in the town conservation zone, but even in environs, f.e. chaples of the way of the cross at mount Tábor. The last chapter is devoted to...
Fotografie, vizualita a výtvarná výchova
Šmíd, Jan ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Velíšek, Martin (oponent) ; Fulková, Marie (oponent)
Práce s názvem Vizualita, fotografie a výtvarná výchova se zabývá problémem obrazu jako způsobem myšlení a možnostmi transformace reálného světa do konkrétní obrazové formy. Výzkumná část je zaměřena především na zkoumání vizuality na prvním stupni základní školy a zčásti také ve vysokoškolském studiu učitelství výtvarné výchovy Věnuje se obsahu pojmu obraz, obrazu jako souboru mnoha různorodých informací, které jsou "k dispozici" ve světě kolem nás. Triáda pojmů VIZUALITA, FOTOGRAFIE A VÝTVARNÁ VÝCHOVA otevírá nejen vztah mezi obrazností, technickým médiem a vychováváním k estetickému vnímání. Nabízí také prostor pro realizaci konceptů nebo projektů, které jsou zaměřeny především na obraz fotografický, stejně jako umožňuje zkoumat interakci obsahů těchto pojmů. Obecná rovina úvah o vnímání světa jako prostoru, obsahujícího "realitu", směřuje k jistému způsobu pohledu. Tento pohled je ovlivněn především dvěma faktory. Jednak výběrem média fotografie, jednak způsobem přemýšlení o obsazích a poslání obrazů. Zprostředkování fotografických obrazů dětem je stejně důležité jako zprostředkování obrazů klasických. Každá oblast a každé médium - ať již klasická výtvarná technika nebo moderní technické médium - přispívá k rozvoji dětského vnímání a poznávání svými specifiky. Vznik a vývoj fotografického méclia umožnil...
Prostor a skutečnost v malířství
Martin, Ivan ; Šamšula, Pavel (oponent) ; Hůla, Zdenek (vedoucí práce)
Práce pojednává o možnostech budování prostoru v uměleckých obrazech, představuje variace ustálených forem zobrazení skutečnosti, a to na příkladech reprezentujících různé umělecké epochy. První část "Prostředky budování prostoru v uměleckém obraze" obsahuje pojednání o hlavních principech obrazového prostoru doplněné v krátkých exkurzech o další souvislosti, které mají vztah k samotnému malířskému umění. Tato část práce je složena z pohledů na jednotlivá díla, která jsou především příklady použití různých prostředků k zachycení vícerozměrného prostoru. Druhá část nazvaná "Výtvarný jazyk" je shrnutím výsledků průzkumu týkajícího se čtení obrazů studenty a obsahuje též návrh didaktické aplikace. Třetí část s názvem "Prostor a skutečnost v malířství - teoretický a iluzivní prostor" obsahuje teoretický rozbor výtvarné části diplomové práce s podrobným popisem výstavby obrazového diptychu.
Objetí barev - oběti barev?
Hudečková, Astrid ; Hůla, Zdenek (oponent) ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na zkoumání barvy ve vztahu vědám, umění i ve vztahu k jednotlivci. Součástí práce je výzkum preferování barevnosti. Cílem práce je ukázat barvu jako komplikovaný fenomén, který prostupuje snad všemi oblastmi našeho života. K práci je připojen také soubor 6 výtvarných prací - figurálních maleb. Práce akcentuje nutnost multioborového zkoumání barvy a přináší překvapující výsledky ve výzkumu - preferování barevosti u respondentů 15-18 let nezávisí na pohlaví.
Možnosti zpřístupňování výtvarného umění dětem předškolního věku v mateřských školách
Nováková, Ivana ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Hazuková, Helena (oponent)
Práce sleduje trendy zpřístupňování výtvarného umění dětem předškolního a mladšího školního věku ve školských dokumentech a osnovách. Jsou zde publikovány výsledky průzkumu preferencí ilustrátorů dětských knih a časopisů. Práce monitoruje připravenost uměleckých galerií a muzeí přijmout a zaujmout dětského návštěvníka. Je zde proveden rozbor možností dalšího využití a rozvíjení vybraných animačních programů NG pořádaných ve Veletržním paláci. Na základě provedených zjištění jsou navrhnuty další aktivizující činnosti. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Roční období a jejich výtvarný výraz
Müllerová, Ivana ; Cikánová, Karla (vedoucí práce) ; Šamšula, Pavel (oponent)
Moje práce pojednává o důvodech a důsledcích střídání ročních dob. Dále o tom, jak se vyvíjel způsob zobrazování ročních dob ve výtvarném umění, seznamuje s nejznámějšími výtvarnými díly ztvárňujícími toto téma, jejich autory a malířskými styly. Obsahuje praktické ukázky zpracování tohoto tématu dětmi mladšího školního věku, při využití tradičních i méně obvyklých metod. Ukazuje, jak je možné toto téma využít v souvislosti s Rámcovým vzdělávacím programem škol. 1.2 KLÍČOVÁ SLOVA Roční období. Slunovrat. Rovnodennost. Rámcový vzdělávací program. Environmentální výchova. Holandská krajinomalba. Renesance. Manýrismus. Barbizonská škola. Impresionismus. Expresionismus. Symbolismus. Secese. Kubismus. Surrealismus. Abstrakce. Interakce s uměleckým dílem. Experimentace s výtvarným prvky. Protisk. Koláž. Malba. Kresba. Objektová tvorba. Mozaika. Vitráž. Vosková rezerváž. Průsvit. Kašírování. Barevný kontrast. Světlostní kontrast. Teplotní kontrast.
Vliv uměleckých prostředků na rozvoj osobnosti lidí s mentálním postižením
Landischová, Erika ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Slavík, Petr (oponent) ; Matoušek, Oldřich (oponent)
Práce se zabývá vlivem uměleckých prostředků (tanečních a výtvarných) na rozvoj osobnosti dospělých lidí s mentálním postižením. Daná problematika je zpracována na teoretické i praktické úrovni. V práci jsou popsána filosofická a společenskovědní východiska přístupu a uvedeny vyzkumné projekty zabývající se problematikou arteterapie a taneční terapie u lidí dentálním postižením. Práce zahrnuje teoretické a praktické aspekty arteterapie a taneční terapie v širším kontextu. Dále je zde metodicky popsána i zkušenost s jedenáctiletou tematickou aplikací arteterapeutického programu u dospělých lidí s mentálním postižením. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Objekt, zvuk a hra ve výtvarném umění a ve výtvarné výchově
Kalíková, Michaela ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Fulková, Marie (oponent)
Tato práce je "obrazem" mého dosavadního zájmu o "setkávání" na poli umění. Zahrnuje setkávání a prolínání umění výtvarného a hudby, setkávání autora a díla, setkávání prostoru a díla, setkávání diváka a díla a zahrnuje i moje aktivity jako zprostředkovatele díla dětem a dospívajícím návštěvníkům výstavy umění. Každá stránka obsahuje nejméně jednu a více skutečností nebo souvislostí, po kterých by se mělo pátrat hlouběji, déle a detailněji. Tato zjištění jsou v současné době výzvou pro moje další "setkávací" aktivity. Zajímavé pro mě, v roli pedagoga, jsou aktivity a názory umělců, jež uvažují při své tvorbě o kontextech, ve kterých se jejich dílo ocitne. Z většiny výše uvedených, to jsou díla "oživující" tradiční výstavní prostory, vyzývají je často hravým "potyčkám", působí na diváka překvapivě, nově, chtějí vyvolat komplexnější smyslový zážitek i ve výtvarném umění a především navázat rozhovor věci-díla a člověka. Většina takových děl je schopna obstát i mimo zdí intelektualizovaného prostoru muzeí a galerií. A to je na nich osvěžující.
Mosty
Jehlíková, Lenka ; Šamšula, Pavel (vedoucí práce) ; Sedlák, Michal (oponent)
Studie se snaží představit fenomén mostu jako potencionální námět výtvarného zpracování a úvah nad mostem jako spojením a to nejen dvou břehů. Zkoumá psychologické a sociální aspekty mostu jako symbolu městské civilizace, výtvarné aspekty mostu jako artefaktu (konstrukce, tvar, materiál), a jeho pozdější výtvarné proměny - vstup do veřejného prostoru. Didaktická část si klade za cíl přivést žáky k tvůrčímu, aktivnímu vnímání světa, který nám zde připravili naši předkové.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 57 záznamů.   začátekpředchozí28 - 37dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.