Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 283 záznamů.  začátekpředchozí274 - 283  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Volba povolání žáků a žákyň devátého ročníku z hlediska genderové perspektivy
Kvěchová, Lenka ; Smetáčková, Irena (vedoucí práce) ; Viktorová, Ida (oponent)
Ve své práci jsem tedy dospěla k následujícím závěrům. Žáci a žákyně jsou jak v rodině, tak i ve škole ovlivňováni genderovými stereotypy, stejně jako všichni lidé. Pod jejich vlivem pak probíhá příprava na volbu povolání i samotné rozhodnutí pro další studijní dráhu. Právě na základě tohoto faktu se volba povolání u chlapců a dívek odlišuje. Do tohoto procesu vstupují nejvíce nejrůznější faktory: vzdělanostní úroveň rodičů, jejich postoje k mužům a ženám obecně, školní výsledky, zájem o daný obor, ale i informace o škole, atmosféra školy a snadnost přijetí. Plánování budoucnosti není v tomto věku dívek a chlapců příliš jasné a strukturované, ale opět podléhá genderovým stereotypům. Dívky se orientují spíše na rodinu, chod domácnosti a péči o děti. Chlapci berou jako povinnost pracovat a vydělávat peníze pro zajištění rodiny, ke které se vztahují velmi nejasně. Z celého šetření dále vyplývá, že škola nemá (podle explicitních vyjádření samotných žáků/yň) příliš velký vliv na rozhodování a volbu povolání jedinců. Ze způsobu uvažování o pracovních možnostech mužů a žen se zdá, že v rámci určité přípravy na volbu povolání formuje uvažování žáků/yň v tomto oboru. K vedení k rovným příležitostem však systematicky na půdě školy nedochází. Žáci a žákyně vnímají segregaci na trhu práce prostřednictvím vlastních...
Rodinná škola, její historie, vývoj a budoucnost v České republice očima absolventek studia
Hylová, Petra ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Tématem mé diplomové práce je Rodinná škola, její historie, vývoj a budoucnost v České republice očima absolventek studia. V této práci se zabývám Rodinnou školou také jako institucí, zejména pak její historií, úlohou a začleněním do systému školství. Na základě dostupných materiálů porovnávám učební osnovy a plány jednotlivých oborů v různém časovém období. Ve své práci jsem se kromě ukotvení oboru Rodinná škola ve školském systému naší republiky zaměřila na absolventky oboru Rodinná škola a mým cílem bylo získat výpovědi absolventek, které daný obor absolvovaly v různých obdobích minulého století. Zajímala mě především jejich motivace ke studiu tohoto oboru, jejich očekávání a následně komparace tohoto očekávání s realitou. Zajímavým výsledkem se jeví obraz oboru ve společnosti, jak se s ním ve své praxi setkaly absolventky při hledání uplatnění na trhu práce. K tomu účelu sloužila osobní setkání a rozhovory s těmito absolventkami. Jako jedna z absolventek tohoto oboru jsem porovnala vlastní zkušenosti se zkušenostmi respondentek výzkumu a pro zhodnocení podoby a atmosféry studia jsem využila vlastní genderové citlivosti.
Genderové stereotypy v přístupu vyučujících ke studujícím na osmiletém gymnáziu
Mrůzková, Helena ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Genderové stereotypy existují ve společnosti už dlouho, není tomu jinak ve vzdělávacím systému. Genderové stereotypy ukazují muže jako dominantní osoby ve společnosti, které pracují mimo domov na prestižních místech. Oproti tomu ženy pracují doma či na podřadnějších místech. Nicméně tyto stereotypy ukazují, že si ženy vybírají zaměstnání s humanitním zaměřením či práce, které jsou podobné domácím pracím, zatímco muži se angažují ve vědě a technologiích. V diplomové práci se chci zabývat genderovými stereotypy, které jsou zakotveny v učitelských myslích na osmiletém gymnáziu ve vztahu ke studujícím. Výzkumu se zúčastnili čtyři učitelé a čtyři učitelky v osmi třídách. Výzkum je rozdělen do tří základních částí: videonahrávka vyučovací hodiny a její analýza, vlastní reflexe videonahrávky vyučujícími s aspektem rozdílného přístupu k dívkám a chlapcům a osobní individuální rozhovor mezi výzkumnicí a respondentem/respondentkou, který bude taktéž analyzován. Cílem mého výzkumu je analyzovat genderové stereotypy v přístupu některých vyučujících ke studujícím na osmiletém gymnáziu.
Škola a genderové role
Marešová, Hana ; Vodochodský, Ivan (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Diplomová práce se zabývá otázkou osvojování genderových rolí v prostředí školy. Jejím cílem je porovnat očekávání spjatá s genderovými rolemi z pohledu žáků/yň, vyučujících a učebnice a zjistit, zda jsou očekávání vázaná na genderové role v pojetí vyučujících a učebnice občanské výchovy v souladu s žákovskými představami týkajícími se genderových rolí, nebo se vzájemně liší. Text práce se skládá ze dvou základní částí. První část představuje teoretická východiska, která předcházela vlastní empirické šetření a z nichž empirické šetření vycházelo. Pozornost je v této části nejprve věnována vztahu, který existuje mezi pohlavím a genderem jedince, neboť předmětem zkoumání budou charakteristiky spojované s biologickým pohlavím jedince, které mají sociální rozměr a spoluvytváří obsah jedincových genderových rolí. Další část vymezuje pojmy genderové a sociální role, které jsou ústředním tématem zkoumání. Představuje také teoretické přístupy к genderovým rolím a jejich úloze ve společnosti. Práce se dále věnuje teoriím socializace a procesům osvojování genderových rolí. Další kapitoly se zabývají úlohou genderu ve škole, způsoby osvojování genderových rolí ve škole a možnými formami vlivu učebnic a přístupu vyučujících na osvojování genderových rolí. Jejich účelem je objasnit význam předpokladů ohledně...
Genderový rozměr interakce mezi vyučujícími a studujícími
Kuthanová, Petra ; Hadj - Moussová, Zuzana (vedoucí práce) ; Smetáčková, Irena (oponent)
Diplomová práce je věnována problematice genderu na základní škole prvního stupně. V rámci gender je pozornost zaměřena na vztah mezi vyučujícími a žákem/žákyní ve vyučovacím procesu. Teoretická východiska objasňují význam gender z hlediska různých aspektů. Praktická část diplomové práce se zabývá postoji vyučujících k žákům a žákyním. Tyto postoje zkoumá prostřednictvím empirické metody, pozorování. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Analýza současné situace v rovnosti žen a mužů v obasti věcné působnosti MŠMT
Červinková, Alice ; Hašková, Hana ; Kolářová, Marta ; Linková, Marcela ; Moravcová-Smetáčková, I. ; Šaldová, Kateřina
Studie mapuje současnou situaci v rovnosti žen a mužů v oblasti věcné působnosti MŠMT ČR za pomoci genderově sensitivních statistik vztahujících se ke všem stupňům vzdělávání a oblastem vědy a výzkumu. Studie zjišťuje jednak závažné nedostatky v oficiálním monitoringu rovnosti mužů a žen v této sféře působnosti, a dále, že dívky na tomto poli dosahují od určitých stupňů školství systematicky nižších úspěchů než chlapci. Studie předkládá návrhy na opatření na řešení této situace.
Teoretická studie k výzkumu Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni
Červinková, Alice ; Kolářová, Marta ; Linková, Marcela ; Moravcová-Smetáčková, Irena
Publikace je teoretickou studií k výzkumu Genderové aspekty přechodu žáků mezi vzdělávacími stupni, který je realizován v letech 2004-05. Studie je zaměřena na školství z hlediska genderu. Na úvod je předkládán koncept genderu a jeho pojetí v sociálních vědách. Genderové zatížení školství je chápáno v souvislosti se zatížením pracovní sféry. Blok zaměřený obecně na gender ve školství obsahuje analýzu zastoupení mužů a žen mezi vyučujícími a studujícími, dále pedagogickou komunikaci, osnovy, učebnice a vzdělávací výsledky z hlediska genderu. Zvláštní část tvoří analýza genderového zatížení v terciálním vzdělávání a vědě výzkumu. Dále jsou popsány všechny stupně českého školství z hlediska zastoupení mužů a žen mezi studujícími a vyučujícími. V závěrečné části je přiblížen cíl, předmět a metodologie realizovaného výzkumu.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 283 záznamů.   začátekpředchozí274 - 283  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.