|
Školní zralost a počátek školní docházky z pohledu rodičů žáků základních škol na kladensku
Hermanová, Zuzana ; Prokop, Jiří (vedoucí práce) ; Mojžíšová, Jarmila (oponent)
Diplomová práce se bude zabývat školní zralostí, stadiem psychologického vývoje v předškolním a raně školním věku. Bude řešen pohled rodičů budoucích žáků ze tří kladenských základních škol na školní zralost a počátek školní docházky a v tomto smyslu budou výsledky dotazníkového šetření porovnány s výzkumem z roku 2011. Teoretická část bude řešit dítě v předškolním věku z různých úhlů pohledu, jeho vývoj kognitivní, socializační a další. Dále se budu zabývat školní zralostí a školní připraveností, kognitivním, somatickým i emocionálním stupněm vývoje dítěte při nástupu školní docházky. Zevrubně budou představeny tři základní školy, kde byl výzkum realizován. Část praktická analyzuje dotazníkové šetření, realizované v den zápisu do prvních ročníků v ZŠ Kladno, C. Boudy 1188 z roku 2011, které jsem po třech letech zopakovala a rozšířila o výzkum na ZŠ Kladno, Vašatova a ZŠ Kladno, Vodárenská. Získáním výsledků dotazníkového šetření ze tří škol vznikne širší vhled do problematiky z hlediska zájemců o vzdělávání z řad rodičů budoucích prvňáčků.
|
|
Malotřídní škola
Kubátová, Radka ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent)
V této práci se zabývám existencí malotřídních škol. Objasňuji čtenářům historii malotřídních škol, vymezuji pojem malotřídní škola, přibližuji výuku na této škole a zaměřuji se na učitele a žáka na tomto typu školy. V teoretické části dále popisuji školu jako subjekt, který vytváří velmi dobré podmínky pro utváření volnočasových aktivit. Dále pak v praktické části charakterizuji malotřídní školu v obci Sokoleč, kde pracuji jako vychovatelka školní družiny. Popisuji specifika této školy, klima, výuku, aktivity školy apod. Klíčová slova Malotřídní škola, sloučené ročníky, volnočasové aktivity, výuka, vyučovací hodina, učitel.
|
| |
| |
| |
| |
|
Syndrom vyhoření
Horáková, Andrea ; Mojžíšová, Jarmila (vedoucí práce) ; Prokop, Jiří (oponent)
NÁZEV: Syndrom vyhoření AUTOR: Andrea Horáková KATEDRA: Katedra pedagogiky VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Jarmila Mojžíšová, Ph.D. ABSTRAKT: Tato bakalářská práce se zabývá v současné době velmi aktuální tématem- syndromem vyhoření. Zabývá se základními definicemi, příznaky, průběhem, fázemi, příčinami, diagnostikou, léčbou a prevencí syndromu vyhoření. Součástí práce je výzkum zaměřený na porovnání míry psychického vyhoření u pedagogických pracovníků pracujících s dětmi "zdravými" a s dětmi "postiženými". KLÍČOVÁ SLOVA: syndrom vyhoření, vyčerpání, stres, únava, proces, dotazník BM, pedagogický pracovník
|
|
Klima ve výtvarné výchově
Dvorná, Zuzana ; Prokop, Jiří (vedoucí práce) ; Nováková, Daniela (oponent)
Diplomová práce Klima ve výtvarné výchově se zaměřuje na problematiku klimatu vyučovacího předmětu, a to předmětu natolik specifického, jako je výtvarná výchova. Teoretická část práce se věnuje nejprve obecněji klimatu školní třídy, vymezuje třídu jako sociální skupinu a zabývá se teorií sociálních skupin. Následně přistupuje k problematice klimatu třídy, definuje tento pojem, zabývá se determinantami, prvky i typy klimatu. Druhá podkapitola se věnuje již konkrétně klimatu ve výtvarné výchově. Představuje historii předmětu až k současné podobě výtvarné výchovy v rámcovém vzdělávacím programu, poté nastiňuje specifika výtvarné výchovy v souvislosti s jejími cíly, zabývá se zvláštnostmi komunikce, interakce a percepce ve výtvarné výchově a dává je do souvislostí s obsahovými doménami rámcového vzdělávacího programu. Výzkumná část diplomové práce se snaží prostřednictvím dotazníkového šetření, realizovaného v sedmých třídách čtyř různých škol, alespoň částečně postihnout skutečnou podobu klimatu výtvarné výchovy v současné školní reality. Cílem diplomové práce je upozornit na jedinečnost klimatu výtvarné výchovy a na její nedostatečně využívané možnosti pozitivně ovlivňovat osobnostní rozvoj žáků, jejich vzájemné vztahy i klima celé třídy.
|
| |
|
Srovnání Montessori třídy a třídy běžné v rámci alternativní a tradiční mateřské školy
Cinková, Michaela ; Prokop, Jiří (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
NÁZEV Srovnání Montessori třídy a třídy běžné v rámci alternativní a tradiční mateřské školy Abstrakt Bakalářská práce Srovnání Montessori třídy a třídy běžné v rámci alternativní a tradiční mateřské školy porovnává tradiční třídu a Montessori třídu v rámci předškolního vzdělávání. Práce je rozdělená na část teoretickou a část praktickou. Teoretická část se zabývá základy vzdělávacího systému Marie Montessori zaměřeného na předškolní výchovu. Dále objasňuje cíle, metody a postupy výchovného systému tradiční mateřské školy. Druhá, praktická část, je zaměřená na výzkumnou metodu kvalitativní. Uvádí výsledky analýzy dokumentů, rozhovoru s učitelkami a výsledky pozorování režimu dne - atmosféry, řízení a typ jednotlivých činností, vybrané třídy tradiční i třídy Montessori. Klíčová slova Montessori, předškolní vzdělávání, srovnávání, běžná třída, alternativní třída
|