Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 413 záznamů.  začátekpředchozí203 - 212dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vývoj dítěte s poruchou autistického spektra za podpory metody Son-Rise
Josefyová, Aneta ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se zabývá vývojem u dětí s poruchou autistického spektra především v oblastech sociálních dovedností při využití metody Son-Rise. V teoretické části se zabývá obecným vývojem dítěte a také shrnuje základní rysy obvyklého vývoje dětí s poruchou autistického spektra, popisuje Son-Rise program a některé další použitelné metody. Praktická část zpracovaná na základě rozhovorů s rodiči a pozorování jejich dětí zaznamenává, do jaké míry a jak účinně může Son-Rise program ovlivnit vývoj dítěte, především v oblastech sociálních dovedností. Zároveň také na základě výsledků konstatuje, že ke zlepšení a rychlejšímu vývoji může přispět i doplnění metody Son-Rise programu dalšími metodami a postupy. KLÍČOVÁ SLOVA Son-Rise program, poruchy autistického spektra, metoda, terapie, program, dieta, vývoj, oblast sociálních dovedností
Prevence syndromu vyhoření u pracovníků vybraného domova pro seniory
Bruková, Jana ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Marádová, Eva (oponent)
Hlavním tématem diplomové práce je syndrom vyhoření s důrazem na jeho prevenci. V teoretické části se věnuje charakteristice tohoto jevu, popisuje nejčastější symptomy, příčiny a diagnostiku. Zabývá se prevencí, supervizí a možnými intervenčními přístupy. Představuje sociální službu domov pro seniory včetně jejích uživatelů a pracovníků ze sociální oblasti. Cílem výzkumné části je zjistit, jakým způsobem mohou ovlivnit riziko syndromu vyhoření faktory jako vzdělání, zkušenost a osobní rysy. Zároveň sleduje, jakým způsobem pracovníky ovlivňuje pracovní prostředí domova pro seniory a supervize. V rámci realizovaného kvalitativního výzkumu je jako stěžejní využita metoda polostrukturovaných rozhovorů, ve kterých jsou zjišťovány názory a pocity pracovníků na jednotlivé faktory. Hlavní metoda je doplněna o pozorování. Výzkumem je zjištěno, že vzdělání a supervize nemají výrazný vliv na prevenci syndromu vyhoření. Na druhou stranu jako významné aspekty se ukazují prostředí domova, zkušenost a osobní rysy pracovníků. KLÍČOVÁ SLOVA: syndrom vyhoření, prevence, stres, supervize, domov pro seniory
Individuální vzdělávací plán jako autentický dokument
Kundrátová, Dominika ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
Univerzita Karlova Pedagogická fakulta Katedra speciální pedagogiky BAKALÁŘSKÁ PRÁCE Individuální vzdělávací plán jako autentický dokument Individual education plan as an authentic document Dominika Kundrátová Vedoucí práce: PaedDr. Jaroslava Zemková, PhD Studijní program: Speciální pedagogika Studijní obor: Speciální pedagogika Praha 2017 ABSTRAKT Práce se zabývá tvorbou, celkovým rozborem individuálního vzdělávacího plánu a jeho obsahem. Cílem mé práce bylo umět samostatně, podle novel a vyhlášek. napsat individuální plán pro konkrétní dítě. Jako hlavní cíl mé 3leté praxe ovšem bylo, připravit holčičku na běžnou základní školu. Jako přípravu jsem se řídila právě již zmiňovaným individuálním vzdělávacím plánem. Z počátku mi plány pomáhala sestavit holčičky psycholožka. Ta s ní ovšem také začínala, tudíž nám zvolené cíle byly nepřiměřené. Důležité je také zmínit, že se jedná o individuální plány připravované pro holčičku z mateřské školy. Mnou zvolený cíl hodnotím kladně, protože se Christianka dostala na běžnou základní školu. Co se týče plánu, tak po konzultaci s vedením školy a psycholožkou jsem konečný individuální plán zvládla. V práci jsou využity metody studie dokumentů, osobní zpracování, studium literatury, dokumentů, bibliografické citace, studium evaluační zprávy, rozhovory s rodiči, psycholožku,...
Využití pomůcek systému pedagogiky Marie Montessori u osob s Downovým syndromem.
Bejšáková, Kristina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce se věnuje možnostem využití Montessori učebních pomůcek při vzdělávání osob s Downovým syndromem. Shrnuje dosavadní poznatky o Downovu syndromu a o mentálním postižení, které Downův syndrom vždy doprovází. Popisuje možnosti vzdělávání člověka s Downovým syndromem v rámci jeho vývoje. Stručně charakterizuje historii Montessori pedagogiky, její zařazení z hlediska obecné pedagogiky a její pozici v České republice. Práce shrnuje základní pojmy a principy Montessori pedagogiky a seznamuje s Montessori terapií, která zatím v České republice nemá tradici. Montessori pedagogiku autorka uvádí do souvislosti s jinými na člověka zaměřenými didaktickými nebo terapeutickými systémy jako je strukturované učení, globální čtení, Metoda instrumentálního obohacování Reuvena Feursteina a Smyslová aktivizace, bazální stimulace a práce s psychobiografií. V prakticky zaměřených kapitolách se věnuje pojetí učební pomůcky v Montessori systému a charakterizuje Montessori materiál, který používá při lekcích podpory rozvoje osobnosti lidí s Downovým syndromem. Autorka popisuje zaměření, průběh a strukturu lekcí, práci s klientem a jeho rodinou i význam vstupního rozhovoru a vstupní diagnostiky. Na závěr popisuje tři případové studie svých klientek. Přílohou práce je samostatná Pomůcková kniha, která obsahuje...
Subjektivní a objektivní pohled na význam rehabilitace u jedince s tělesným postižením
Kotrbáčková, Eva ; Hájková, Vanda (vedoucí práce) ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Cílem diplomové práce s názvem Subjektivní a objektivní pohled na význam rehabilitace u jedince s tělesným postižením je analyzovat přínos rehabilitace pro osobu s tělesným postižením, konkrétně pro ženu se svalovou dystrofií, a to po stránce subjektivní i objektivní. V úvodních kapitolách jsou uvedena teoretická východiska zabývající se základní terminologií, tělesným postižením, jeho definicí a charakteristikami, ucelenou rehabilitací a jejími složkami. Na ně navazuje další kapitola, která je zaměřena na samotný výzkum a je v ní zpracována případová studie. Pro vypracování diplomové práce bylo použito, kromě analýzy odborné literatury, kvalitativní výzkumné šetření zpracované na základě přímého pozorování, rozhovorů, anamnestických dotazníků a analýzy lékařské dokumentace. Výzkumné šetření prokázalo význam rehabilitace z hlediska subjektivního i objektivního. Objektivní nálezy po intenzivní fyzioterapii během rehabilitačního pobytu zcela odpovídaly subjektivním pocitům osoby, která byla předmětem výzkumu. Klíčová slova: tělesné postižení, svalové dystrofie, ucelená rehabilitace
Analýza procesu vzdělávání žáků se středně těžkým mentálním postižením se zaměřením na inovativní výukové metody, moderní digitální technologie a formativní speciálněpedagogické terapie
Renfusová, Libuše ; Zemková, Jaroslava (oponent)
Rigorózní práce se věnuje problematice edukace žáků se středně těžkým mentálním postižením na základních školách speciálních. Cílem rigorózní práce je analyzovat problematiku edukace těchto žáků na základní škole speciální, používání tradičních i inovativních výukových metod, metod zaměřených na komunikaci a podpůrných a rehabilitačních metod s podporou nejčastěji využívaných pomůcek. Součástí analýzy je získání přehledu o využívání nových médií v rámci moderních digitálních technologií v praxi a také možnosti začleňování speciálněpedagogických terapií v rámci vzdělávacího procesu u žáků se středně těžkým mentálním postižením. Do analýzy je zahrnuta i problematika zapojování žáků se středně těžkým mentálním postižením do mimoškolních aktivit. Součástí analýzy je postoj učitelů základních škol speciálních k inkluzi. Poté zhodnotit současné možnosti, přednosti využívání moderních metod a technologií a případně upozornit na možné nedostatky. Na základě výsledků analýzy bude možné doporučit určitá zlepšení za účelem zefektivnění výchovně vzdělávacího procesu u žáků se středně těžkým mentálním postižením. V teoretické části rigorózní práce se zabývám vymezením základních pojmů spojených s mentálním postižením a jeho pojetí z pohledu školství, přičemž vycházím z historických pramenů péče o osoby s...
Příprava učitele na vyučování v malotřídní základní škole
Mikešová, Lenka ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Malotřídní škola je typ školy, ve kterém probíhá souběžná výuka dvou nebo více ročníků v jedné třídě. Tento způsob organizace klade na učitele vysoké nároky na přípravu i průběh celého vyučování. Vedle přímé pedagogické práce tvoří podstatnou část činnosti učitele malotřídní školy práce nepřímá. Sem patří například organizace různých pravidelných i nepravidelných mimoškolních aktivit, které přispívají k naplnění společensko-kulturní funkce školy. Na malotřídní školy lze nahlížet jako na školy alternativní, ve kterých se často uplatňují různé netradiční formy výuky. Hlavním cílem diplomové práce bylo zjistit, jaké konkrétní formy výuky, didaktické pomůcky a prostředky bývají ve výuce nejčastěji používány. Práce si dále kladla za cíl zjistit rozsah nepřímé pedagogické práce a zmapovat spolupráci malotřídních škol se speciálními pedagogy.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 413 záznamů.   začátekpředchozí203 - 212dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.