Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 206 záznamů.  začátekpředchozí197 - 206  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Pragmatická a stylistická analýza slavnostních projevů na svatbách
Horejšová, Jiřina ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá slavnostními svatebními projevy na svatbách, a to z hlediska jazykového se zřetelem k pragmatickým aspektům. Cílem je formulovat typické znaky slavnostních projevů na svatbách na základě stylistické a pragmatické analýzy. Výchozí materiál pro analýzu tvoří celkem 30 projevů (15 občanských a 15 církevních), ze kterých jsou též čerpány ukázky a které jsou součástí přílohy. Práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole s názvem Projev se zabýváme charakteristikou slavnostních projevů na svatbách a také strukturou obřadu (jak civilního, tak církevního). Druhá kapitola Obřad občanský a církevní nastiňuje, jak je instituce manželství chápána zákony ČR a hovoří obecně o svatebním obřadu civilním a církevním. Následující kapitola Pragmatická a stylistická analýza obsahuje rozbory všech nashromážděných ukázek. V pragmatické analýze je kladen důraz na tematickou stránku projevů, je nastíněna i osobnost mluvčího a jeho záměr. Stylistická analýza je prováděna po jednotlivých rovinách - foneticko-fonologické, morfologické, lexikální a syntaktické. V poslední, čtvrté kapitole Charakteristické obecné rysy svatebních projevů pak dochází k formulaci závěrů, k nimž jsme dospěli na základě analýz. Zabýváme se v ní také klišé, jakožto konstitutivním faktorem těchto projevů a označením instituce...
Kritéria a způsoby hodnocení ve výuce slohu
Černá, Martina ; Bušová, Lucie (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem hodnocení, jeho specifičností v hodinách slohové výchovy. Zaměřuje se na psané projevy žáků, zkoumá způsoby a kritéria hodnocení kontrolních slohových prací. Vychází z analýzy opravených slohových prací žáků a z dotazníkového šetření. Vyhodnocuje v praxi využívané způsoby hodnocení, navrhuje možný systém označování chyb, vhodné kriteriální hodnocení, uvádí seznam možných kritérií. Navrhuje některé možné způsoby, jak naučit pracovat žáky s kritérii hodnocení a s vlastní chybou.
Specifika komunikace žen (na materiálu diskuzních webů)
Čiháková, Sandra ; Chejnová, Pavla (oponent) ; Janovec, Ladislav (vedoucí práce)
Tato práce je zaměřena na sociolingvistickou, pragmatickou a stylistickou analýzu textů z webové stránky www.beremese.cz určené primárně pro ženy. Internetové komunikace (chaty, diskuzní fóra apod.) vykazují přirozenější užívání jazyka, jde často o spontánně vytvořené texty. Zároveň se i uživatelky, které na tomto webu mezi sebou komunikují, chovají určitým způsobem, který je specifický právě pro ženskou komunikaci. Tato práce analyzuje a charakterizuje nejen způsob komunikace uživatelek, ale také jejich vztahy, které se manifestují právě ve vybraných textech.
Pragmatická analýza simulovaných rozhovorů na Lince bezpečí
Houšková, Jana ; Janovec, Ladislav (oponent) ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce)
Diplomová práce se zabývá pragmatickou a stylistickou analýzou simulovaných rozhovorů Linky bezpečí pro děti a mládež (LB). V rámci této pražské telefonické krizové linky byl mapován a hodnocen mluvený projev. V první části je podáván výklad psychologických pojmů, jako je krize, krizová intervence, které jsou pro pochopení jazykové analýzy nezbytné a souhrn všech možných proměnných, které mohou mít na jazykový projev a pracovníka LB vliv. Jedná se o specifikum telefonické komunikace a o dorozumívání s mladým člověkem v obtížné životní situaci. Na základě nahrávek cvičných hovorů na LB je provedena analýza, zhodnocení a uplatnění psychologických a jazykových strategií (mluvních aktů) při práci s volajícím mladšího věku. Klasifikace takto získaných dat umožňuje efektivnější způsob předání zkušeností v pozdějším didaktickém využití nejen pro další vzdělávání pracovníků, ale i ve školách. Práce dokazuje vysokou individuálnost a variabilitu projevů všech pracovníků LB navzdory jejímu institucionalizovanému pojetí a jednotným principům telefonní krizové intervence.
Manipulace v mediálním dialogu
Jouzová, Michaela ; Šamalová, Markéta (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Práce vychází z analýzy diskusních pořadů Sedmička, Otázky Václava Moravce a Nedělní partie, které byly sledovány v období únor 2006 - březen 2006 a v období červen 2006 - listopad 2006. Tato diplomová práce je zaměřena na popis manipulačních strategií užívaných v těchto mediálních dialozích. Práce je rozdělena na část teoretickou a část praktickou. Jednotlivé kapitoly jsou věnovány základním způsobům záměrného porušování kooperativní komunikace - porušování Griceova a Leechova principu verbální komunikace, podílu a vlivu konfliktotvorných prostředků na manipulaci v mediálním dialogu a kvaziargumentaci. Součástí praktické části je i kapitola věnovaná neverbální manipulaci a reakcím na ni. Na závěr práce je zařazena kapitola věnující se didaktickému využití tématu "manipulace v mediálním dialogu". Obsahuje takové příklady cvičení, které se snaží studentům usnadnit pochopení dané problematiky. Klíčová slova: argument, asertivní komunikace, diskuse, komunikační strategie, konflikt, kvaziargumentace, manipulace, mediální dialog, princip kooperace, princip zdvořilosti
Zvuková podoba mluvené češtiny u mluvčích, jejichž mateřštinou je němčina
Rejšková, Jana ; Chejnová, Pavla (oponent) ; Hájková, Eva (vedoucí práce)
Tato práce se věnuje výslovnosti a jejímu vlivu na průběh komunikačního procesu. Na základě teoretických východisek a magnetofonových nahrávek zkoumá a popisuje vliv zautomatizovaných výslovnostních návyků z mateřského, německého, jazyka na jazyk cílový, český. Na základě výsledků výzkumu navrhuje výslovnostní cvičení, která by měla pomoci při napravování častých výslovnostních chyb. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Jazyk současné reklamy a kodifikace (Berounsko - regionální tisk)
Očenášková, Gabriela ; Kvítková, Naděžda (oponent) ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce)
Tato práce se zabývá jazykem současné reklamy ve vybraném tisku berounského regionu, konkrétně v Berounském deníku, Podbrdských novinách a v Nezávislých novinách okresu Beroun - ECHU. Hlavní část práce sleduje jazyk reklamy z hlediska kodifikace a zkoumá pravopisné nedostatky, které se v těchto textech objevují. Nalezené odchylky od kodifikace jsou roztříděny podle struktury Pravidel českého pravopisu vydaných v roce 2004. Na základě získaných poznatků jsem zjišťovala, jaký druh chyb v reklamách převažuje, snažila se odhalit příčiny jejich vzniku a zhodnotit, do jaké míry dospělá populace současná pravidla ovládá. Vedle pravopisných chyb jsem si všímala i dalších odchylek od spisovného jazyka a jazykových zvláštností na úrovni stylistické, lexikální a morfologické. Protože jsem pracovala se specifickým druhem novin, regionálním tiskem, pokusila jsem se rovněž zmapovat formu a jazyk jejich reklamy v obecnější rovině a porovnat současnou situaci se stavem před deseti lety, kdy tyto noviny začaly vycházet. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vnímání prostoru nositeli různých kultur a jeho odraz v jejich jazyce
Pěknicová, Gabriela ; Chejnová, Pavla (oponent) ; Machová, Svatava (vedoucí práce)
Cílem DP je zjistit, jak nositelé české a německé kultury vnímají prostor, a vyvrátit/potvrdit hypotézu, že je možné, že i jazyky sousedních národů s velmi blízkými kulturami konceptualizuji okolni svět ne zcela shodně. Téma DP patří do oblasti kognitivní lingvistiky, která se u nás zatim neprosadila jako významnější směr. Z toho důvodu je prvni (úvodni) část věnována jejimu popisu a charakteristice. Druhá část zjišťuje český jazykový obraz slova - ' pojmu prostor, třetí část německý jazykový obraz slova - pojmu der Raum. Předpokladem pro zjištění jazykových obrazů slova - pojmu prostor/der Raum je provedeni kognitivní analýzy a metaforicko-metonymické konceptualizace slova - pojmu prostor/der Raum. Čtvrtá část srovnává oba jazykové obrazy. Výsledky srovnáni dokazuji, že vnimáni prostoru nositeli české a německé kultury je shodné. V poslední části je navrženo, jak je možné poznatky kognitivní lingvistiky (převážně kognitivní analýzu) využit ve výuce mateřského a cizího jazyka na střední škole. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Vztah otázky a odpovědi v politickém interview
Svátová, Dana ; Machová, Světlana (vedoucí práce) ; Chejnová, Pavla (oponent)
Tato diplomová práce s názvem Vztah otázky a odpovědi v politickém interview si kladla za cíl provést všestrannou pragmatickou analýzu dialogických textů otiskovaných v tzv. seriózním tisku. U zmíněného typu interview se pak úžeji zabývala problematikou novinářských replik a jejich vlivu na repliky respondenta. Tato práce není primárně zaměřená na didaktickou činnost, nicméně její přínos pro vyučovací proces vidím v tom, že může být inspirací pro učitele střední školy a gymnázia, kteří chtějí svým studentům zprostředkovat vhled do analýzy dialogu. Nedělá si ambice být vyčerpávající, snaží se však komplexně postihnout problematiku psaného politického interview z hlediska novinářských replik, četností některých druhů otázek, především pak z hlediska strategií (především manipulativních) a taktických strategií respondentů. Terminologie práce vychází z prostudované literatury a snaží se jít v souladu s ní. Nutno říci, že terminologie v oblasti manipulativních a taktických strategií je přizpůsobována aktuální komunikační situaci, z níž vychází analyzovaný text, v pojmenování jednotlivých strategií nejsou přesně vymezené hranice, proto jsem zvolila třídění a pojmenování vlastní. Také v problematice druhu otázek se autoři jednotlivých studií zaměřených na tuto problematiku zcela neshodnou. Vycházím proto z...
Kultivovanost jazykového projevu a komunikační výuka ve škole
Hrubá, Hana ; Chejnová, Pavla (vedoucí práce) ; Šamalová, Markéta (oponent)
Autor: Hana Hrubá Název: Kultivovanost jazykového projevu a komunikační výuka ve škole Místo: Praha Rozsah: 86 str. Popis obsahu: Předkládaná práce popisuje zpracování tématu komunikační výuka ve třech řadách učebnic pro 2. stupeň základních škol vypracovaných různými autory. Sleduje shodné a rozdílné rysy v pojetí komunikační výuky u jednotlivých autorů. Zabývá se zpracováním tématu komunikační výuky v kurikulárních dokumentech a odborných časopisech. V praktické části obsahuje cvičení na rozvíjení schopnosti žáků vytvářet kultivované mluvené projevy. Klíčová slova: kultivovanost, komunikační výuka, učebnice, odborné časopisy, mluvený projev, cvičení

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 206 záznamů.   začátekpředchozí197 - 206  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.