Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 41 záznamů.  začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
The relationship of religion and fantasy: The influence of Christianity on the fictional religion in the fantasy genre
Vrbatová, Marcela ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Cílem této bakalářské práce je pomocí podrobné diskurzivní analýzy několika vybraných děl žánru fantasy vydaných po Druhé Světové válce identifikovat a analyzovat vztah mezi náboženstvím, přesněji Křesťanstvím, a žánrem fantasy. Práce se v první řadě věnuje porovnání Tolkienova Pána Prstenů, Martinovy Písně Ledu a Ohně a Donaldsonových Kronik Thomase Covenanta Nevěrce. Jednotlivé kapitoly se zabývají analýzou těchto děl, jednak co se týče obsahu, a to zejména z hlediska zužitkování struktury biblické teologie ve fiktivních náboženstvích nebo konkrétních projevů křesťanských hodnot, dogmat a přesvědčení ve vybraných textech. Za druhé se pak práce zaměří na formu narativů, konkrétně zda jsou v nich přítomny otevřené projevy uctívání, a případné využití křesťanských vzorů v jazyce uctívání. Dále práce identifikuje Tolkienův vzor fantasy díla vytvořeného na křesťanských hodnotách a analyzuje odlišný přístup Martina a Donaldsona a míru jejich odklonu od tohoto vzoru. Zvláštní pozornost bude věnována konceptům Dobra a Zla v Pánovi Prstenů a charakterovým vlastnostem a aspiracím s nimi spojeným, dále podobnostem Víry v Sedm a Křesťanství v Písni Ledu a Ohně, a roli Stvořitele v Thomasi Covenantovi. V poslední řadě práce krátce uváží další fantasy autory, například Pullmana, Rowlingovou nebo L'Engle z...
"And the Land Lay Still"- Worldmaking, Topography and the Modern Scots Novel
Zdraveska, Marija ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Cílem této práce je analyzovat představy Skotska v současné skotské literatuře, obzvláště v kontextu nedávných politických změn ve Skotsku, a také změn ve vnímání skotské národní identity celosvětově. Práce se zaměřuje na zobrazení skotské krajiny v literatuře, vycházejíc z Cairnse Craiga, jenž tvrdí, že pro skotskou literaturu a skotskou národní imaginaci je klíčové lokální cítění. Zatímco v minulosti mohlo fiktivní ztvárnění krajiny skotského venkova a města sloužit určitému modelu národního povědomí, v současné skotské literatuře je spíše záležitostí spekulativní "světotvorby", jež reflektuje a satirizuje sociální a politické zřízení skotského národa a jejímž cílem je zpochybnit jednolitost skotské národní identity. Skotské sociální a topografické panorama je ve všech rozebraných textech natolik unikátní, že výsledkem je zobrazení několika koexistujících verzí Skotska. Tato práce sleduje vývoj tohoto tematického aspektu ve skotském románu od osmdesátých let minulého století až do současnosti a zamřuje se na dílo tří významných skotských autorů: Alasdaira Graye, Janice Gallowayové a Iaina M. Bankse. První kapitola se věnuje teoretickým východiskům, na jejichž základě je provedena literární analýza. Nejprve se diskutuje vztah mezi "národními identitami a kulturními rámci, v nichž jsou tyto...
Anarchy and Anarchism in the works of James Kelman
Balvín, Tomáš ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá způsoby, kterými se anarchismus projevuje v díle Jamese Kelmana a prověřuje Kelmanův nárok na titul 'anarchista'. Jedním z hlavních problémů anarchismu jako politické ideologie je individuální svoboda bez útlaku autorit a hierarchických vztahů; z tohoto důvodu je jedním z prvních cílů práce objasnit základ konceptu svobody, s nímž Kelman pracuje: jaké jsou jeho zdroje, proč je to pro něj tak zásadní koncept a jakou roli v něm hraje autorita (a autority). Zkoumána jsou témata svobody, politické reprezentace a přímého jednání v Kelmanově aktivistické tvorbě a jejich význam pro autorovu beletrii. Studován je jeho postoj k hierarchiím a literární reprezentaci. Práce nutně nezaujímá politicky dogmatické stanovisko k dosažení anarchistického výkladu. Aby to bylo možné, jsou zkoumány nejprve Kelmanovy politické eseje a další texty, z nichž je vytvořen základ jeho stanoviska k uvedeným anarchistickým koncepcím; je zvažována podobnost s anarchistickými myšlenkami. Později jsou přeneseny do Kelmanova přístupu k beletrii a umělecké vizi obecně a ke způsobu, jakým se v nich pojetí svobody a boje proti hierarchiím projevuje v obsahu a stylu; společně s tímto jsou zvažovány časté námitky kritiků a jejich souvislost s třídní pozicí. Hierarchie je zkoumána v souvislosti s kulturní nadvládou...
Science Fiction as Social Fiction: British Sci-fi and its Antecedents
Boháčková, Kristýna ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Cílem této práce je průzkum počátků britské sci-fi literatury a vývoje žánru a zároveň identifikovat opakující se témata, prvky a celkový odkaz kanonických děl britského science fiction v těch současných. Práce také analyzuje britský charakter děl, vyznačující se pesimismem a pasivními postavami, ve srovnání s přirozeným protějškem v podobě amerického sci-fi, které se naopak vyznačuje optimistickým tónem a silnými protagonisty. První problematikou obsaženou v této práci je samotná definice sci-fi literatury se zaměřením na definice Roberta A. Heinleina, Darko Suvina, Briana Aldisse a Roberta Scholese. Práce ukazuje, jak tyto více či méně rozporuplné definice demonstrují rozmanitost podžánrů science fiction a s jejich využitím jsou zkoumány v současné době platné hranice žánru. Druhá kapitola se zabývá díly, které je možné identifikovat jako první příklady tohoto žánru. Jsou zmíněni autoři z období před Viktoriánskou érou jako Lucian ze Samosy, Jonathan Swift nebo Francis Goodwin a jejich teologická a satirická díla jsou analyzována v kontextu science fiction. Druhá část této kapitoly zkoumá přelom, který přišel s Viktoriánským obdobím a nárůstem zájmu o vědu. U vybraných děl E. A. Abbotta, Mary Shelley, Edwarda Bulwer-Lyttona, Samuela Butlera a konečně i H. G. Wellse je pozorován prostor věnovaný...
"After the Future Went Away"- The Dystopianism and Current Trends in Modern Speculative British Fiction
Šedivá, Barbora ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Veselá, Pavla (oponent)
Cílem této práce je nalézt a pojmenovat tradiční témata v antiutopické literatuře, zejména pak v dílech Aldouse Huxleyho - Konec civilizace, a George Orwella - 1984, a následně prozkoumat, jakým způsobem se daná témata proměnila v současné britské literární sféře, popřípadě jaké nové motivy tento časový posun vyvolal. K těmto účelům slouží výběr z tvorby následujících britských autorů: Iain Banks, Ken MacLeod, Adam Roberts, Charles Stross a Chris Beckett, a prostřednictvím jejich románů je nahlíženo na aktuální trendy v science fiction a příbuzných žánrech. Mimo jiné, tato studie nabízí čtenářům důkladnou definici antiutopie jakožto literárního žánru, a zároveň stručný přehled jeho historického vývoje a rozbor konkrétních vyobrazení v dílech výše uvedených autorů. Za nejvýznamnější a často se vyskytující témata v antiutopické literatuře, tradiční i současné, se zde považuje manipulace skrz jazyk a média, ztráta svobody a soukromí jednotlivců, a zneužívání moci vyššími vrstvami. Tyto motivy nabývají na významu především v kontextu dnešní doby a na pozadí našeho sociálně-politického smýšlení. Text sestává ze tří kapitol, z nichž první slouží jako teoretický úvod, zatímco zbylé dvě přenáší tyto znalosti do praxe. Za pomoci sekundární literatury od významných kritiků, jako je například Tom Moylan, L....
Representation of Scotland on screen: Symbols of Scottish identity in the cinematography of the 21st century
Matejová, Adéla ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Beran, Zdeněk (oponent)
práce Moje bakalářská práce se zabývá způsobem, jakým se promítá do současné filmové produkce skotská národní identita. Práce zkoumá opakující se prvky a motivy pojící se ke skotské identitě ve vybraných filmech vzniklých od roku 2000 do roku 2016 a zaměřuje se na to, jak filmoví producenti reflektují skotství ve svých dílech, a jaký dopadto může mít na vnímání skotské identity v současné kultuře a společnosti. Dosavadní výzkumy týkající se reprezentace skotské identity na filmovém plátně se zabývaly zejména historickými trendy remytologizace skotské historie, které užívaly tradiční stereotypní symboly, objevující se rovněž i v novější produkci. Někteří autoři ale poukazují na vznik nového obrazu skotství, který tyto elementy nepoužívá a zaměřuje se na současné Skotsko s jeho politickou situací a společenskými vztahy. Tato práce se proto snaží ukázat, že se již současní režiséři primárně nezabývají reprezentací historie, ale čerpají ze současného politického a společenského uspořádání Skotska. Inspirace skotskou minulostí je v produkci rovněž přítomna, ale již není její hlavní součástí a obvykle je problematizována, například za použití ironie. Je rovněž doplněna o nový prvek, a to spojení s nezávislostí, ve filozofickém i politickém kontextu, a s debatou týkající se identity ve skotském...
The Evolution of the Hero and the Villain
Čabartová, Kristýna ; Clark, Colin Steele (vedoucí práce) ; Markus, Radvan (oponent)
Thesis Abstract - Czech Tato práce byla zaměřena na identifikaci jednotlivých změn v charakteru hrdiny a zloducha a na určení sociálně-kulturních faktorů, které je ovlivňují (jako jsou globalizace, náboženství a feminismus). Zvláště se zaměřuje na trendy spojující určité charakteristické vlastnosti hrdinů a zloduchů a snižující rozdíly mezi nimi až do bodu, kdy se sympatie čtenáře posouvají od hrdiny k zloduchovi. Hypotézou je, že morální relativismus, jehož popularita se působením globalizace rozšířila, je nejdůležitějším faktorem, který se zasloužil o popularitu trendů, spojujících vlastnosti hrdinů a zloduchů. Vzhledem k velkému počtu ostatních faktorů jsem se zaměřovala především na analýzu vlivů přítomných v jednadvacátém století a jen stručně nastínila jejich historický vývoj. Primární důraz byl kladen na moderní fantasy literaturu se zaměřením na hlavní postavy. Budou se analyzovat změny v jejich popisu, vlastnostech a způsobu, jakým je jejich chování zobrazeno, zatímco se pokusím prozkoumat sociologické důvody těchto změn. První kapitola poskytla podrobnou definici pojmu fantasy a charakteristiku hrdiny a zloducha a došla k závěru, že se tyto pojmy neustále vyvíjí, a že je nyní jejich význam příliš široký na to aby mohl charakterizovat postavy. Ve druhé kapitole byl stručně popsaný vývoj fantasy od...
Speech and Characters in Sir Walter Scott's Waverley and The Heart of Mid-Lothian
Krýsová, Anna ; Procházka, Martin (vedoucí práce) ; Clark, Colin Steele (oponent)
v češtině Tato bakalářská práce se skládá zejména z analýzy dvou románů Sira Waltera Scotta ve světle teorií Michaila M. Bachtina. Rozebíranými romány jsou Waverley a Srdce Edinburku, které jsou krátce srovnány také s poezií Roberta Burnse. Cílem práce bylo zjistit, jakým způsobem se v románech používá přímá řeč a jak její použití pomáhá při vyjádření a dokreslení cíle se kterým byly psány. Rozdílné cíle obou knih ovlivňují rozdílný způsob použití přímé řeči: Waverley je povahou zobrazení přímé řeči spíše monologické, protože jeho cílem je představit v kladném světle důsledky revoluce příznivců Stuartovců v roce 1745. Srdce Edinburku se naopak spíše zaměřuje na vyobrazení všech rozdílných sociálních vrstev obyvatel Edinburku a proto je u něho důležitá dialogičnost. Použití různořečí také umožňuje autorovi vykreslit různé pohledy na určité důležité historické události nebo období a dále sblížit kultury či jazyky, které se zdají být nepříbuzné a cizí tím, že každý z nich reprezentuje jejich vlastním jazykem. Tento postup také pomáhá překonávat zažité stereotypy a předsudky.
Harry Potter: A Social critique
Nováková, Petra ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Clark, Colin Steele (oponent)
Harry Potter: Sociální Kritika Cílem této práce je předložit analýzu řady fantasy románů Harry Potter od autorky J.K. Rowlingové jako díla sociální kritiky. Výrazný rozdíl mezi dvěma diametrálně odlišnými fiktivními světy, kouzelnickým světem, v němž je řídícím principem magie, a jeho mudlovským protějšekem (termín označující ne-kouzelnický status) definovaný především nepřítomností magie, umožňuje Rowlingové ukázat a prozkoumat rozličné sociální otázky: rasové předsudky, sociální stratifikace, korupce, sociální zabezpečení dítěte, morální otázky, zneužívání moci, občanské konflikty, národní podjatost, otroctví, terorismus a genderová problematika. Tyto dvě souběžně existující kultury, jsou v jejích románech reflektovány v jazyce, tradicích a hodnotách. Komplexnost jejího díla dovoluje Rowlingové se postupně přesunout od jednodušších ke složitějším sociálním problémům. Zpočátku se autorka soustředí na záležitosti týkající se hlavního hrdiny příběhu, Harryho Pottera, a později se zabývá kouzelnickým a mudlovským světem jako celkem. Jinými slovy, to, co začíná jako dětský příběh, se záhy změní v kritiku sociálních nespravedlností, a s tím, jak postavy dospívají, v tzv. bildungsroman (vývojový román), díky čemuž lze rozvíjet, kromě základního motivu souboje dobra a zla, i další náměty. Pozornost bude věnována...
Women's Rights to Property in Late Eighteenth- and Nineteenth-Century England: Cultural Attitudes
Vondráková, Michala ; Nováková, Soňa (vedoucí práce) ; Clark, Colin Steele (oponent)
Nerovnoprávnost pohlaví v Anglii je citlivým tématem již několik století. Již od 17. století, kdy román jako umělecká forma začal nabývat na významu, se spisovatelé zaobírají nerovným přístupem k právům. V průběhu 18. století narostl počet spisovatelek, z nichž některé použily práva žen jako ústřední téma své práce. Ale aby bylo možné pochopit důvod jejich prací, je nutné nejprve znát zákony týkající se žen v 18. a 19. století. Tato práce sleduje život ženy od narození až po období po skončení manželství a majetková práva, na které měla nárok v průběhu života. Postupně se zabývá obdobími před, v průběhu a po manželství, vzhledem k tomu, že práva ženy se výrazně měnila se změnou rodinného stavu. Protože se práva k majetku vyvíjela v průběhu čau, ale byla odlišná i v různých společenských vrstvách společnosti, jsou zde rozvrženy i rozdíly mezi těmito společenskými třídami. Práce se soustředí se zejména na období mezi lety 1753 a 1857, ve kterých byly vydány dva zákony, které změnily rodinné právo a s ním i práva žen. V roce 1753 to byl Act for Better Preventing of Clandestine Marriages (zákon pro lepší předcházení tajným manželstvím), který zakázal tajná a smluvní manželství. O více než století později, v roce 1857, schválil Parlament An Act to Amend the Law Relating to Divorce and Matrimonial Causes...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 41 záznamů.   začátekpředchozí15 - 24dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.