Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 184 záznamů.  začátekpředchozí147 - 156dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Ke člověku jenom krůček: Vztah k "ne-lidskému" životu na základě díla A. Schweitzera a H. Jonase
Bernardová, Marie ; Halama, Jindřich (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
Jednání vůči "ne-lidskému" životu, tj. vůči životu "lidí", kteří se ale za určitých okolností lidmi nenazývají, je ústředním tématem předkládané práce. Autorka se ptá, zda naše odpovědnost končí u člověka. Vyhýbá se definování člověka, neboť to je vždy závislé na kontextu, v němž je vytvořeno. Proto nahlíží na uvedený problém z druhé strany, z hlediska přístupu k životu jako takovému a představuje možné odpovědi na otázku, proč bychom měli být odpovědní i vůči "ne-lidskému" životu. Rozebírá etické koncepce A. Schweitzera a H. Jonase, v jejichž centru stojí život jako takový, nárok na naše vědomé a odpovědné jednání vůči němu a konstatování existence viny spjaté s veškerým naší jednáním. Zmíněné dvě koncepce jsou uplatněny na konkrétní oblast, a sice na problematiku nenarozeného života a jsou srovnány s názory odvíjejícími se od vymezení člověka. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Identita zpovědníka v dokumentech Druhého vatikánského koncilu a v pokoncilním magisteriu
Handl, Vladimír ; Kohut, Pavel Vojtěch (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
RESUMÉ V diplomové práci s názvem: "Identita zpovědníka v dokumentech II. vatikánského koncilu a v pokoncilním magisteriu" je zpracováno téma zpovědníka s primárním zaměřením na jeho teologickou identitu a rovněž na její aplikované provádění ve svátosti smíření. Práce je koncipována teologicky, eticky a pastoračně. Její positum je vymezeno koncilními a pokoncilními dokumenty a zásadními příspěvky týkajícími se tématu současné identity zpovědníka. Oddíly, které to vyžadují, jsou prezentovány na základě biblických východisek. Osnova práce je rozdělena do tři částí. V první části je nejprve předložen krátký dějinný vývoj svátosti smíření (se zřetelem na dobové modely zpovědníka) a představeno obnovené pojetí svátosti smíření a identity služebného kněžství. Druhá část postihuje jednotlivé teologické rozměry identity zpovědníka jako otce, soudce, lékaře a učitele v kontextuálním zakotvení definovaném v části první. Obsahová a formální podoba pojednání odráží vlastní teologickou reflexi. Ve třetí části (částečně již ve druhé) je pojednáno o aplikaci nabytých teologických východisek v pastorační praxi s poukazem i na aspekty psychologické. Z hlediska aplikace je rovněž pojednáno o duchovním prožívání identity a o současné praxi slavení svátosti smíření. V závěru prezentuji shrnutí a výsledky, které vycházejí ze...
Spravedlnost daňového systému
Marková, Dagmar ; Rethmann, Albert-Peter (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
RESUMÉ V současné době je v České republice připravována daňová a sociální reforma. Jedním z hlavních kroků daňové reformy má být snížení daně z příjmů fyzických osob. Vláda hodlá zavést rovnou daň. Druhou změnou, která je připravována, je zvyšování sazeb daní na energie jako součást zamýšlené koncepce ekologické daňové reformy. Právě připravované změny veřejných financí způsobily, že jsou často diskutována jednotlivá připravovaná opatření. Málokdy se ovšem mluví o teoretických základech spravedlivého zdanění, o jednotlivých teoriích spravedlnosti. Jaké vlastnosti by měl splňovat daňový systém? Jak najít optimální daň? Cílem této práce je pokusit se odpovědět na tyto otázky. Na základě dvou teorií spravedlnosti budou diskutovány některé prvky zdanění obecně, ale také možné reformy české daňové soustavy. Práce je rozdělena na tři hlavní části. Po úvodní kapitole následuje kapitola pojednávající o daních, o tom, jak daně vznikaly, jaké jsou funkce daní. Uvedeme, jak se postupně formulovaly požadavky na strukturu daní a jaké vlastnosti by dobrý daňový systém měl splňovat. Jedním z hlavních požadavků je, aby daň, resp. daňový systém byl spravedlivý. Následovat bude kapitola věnující se právě spravedlnosti. Nejprve popíšu jednotlivé druhy spravedlnosti. Poté budou vyjmenovány některé teorii spravedlnosti, ze...
Srovnání nejvyššího mravního kritéria v křesťanství a v marxismu-leninismu
Seifert, David ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Křížek, Petr (oponent)
SROVNÁNÍ NEJVYŠŠÍHO MRAVNÍHO KRITÉRIA V KŘESŤANSTVÍ A V MARXISMU-LENINISMU Ing. Bc. David Seifert Resumé Ve své práci jsem se snažil analyzovat podstatné rozdíly i styčné plochy mravního učení křesťanství a marxismu-leninismu, jejichž vzájemný vztah byl někdy přirovnáván ke vztahu vody a ohně (slova socialisty Auguste Bebela). Ústřední myšlenkou tohoto úsilí bylo poukázat - právě na základě příbuzných momentů obou pojetí - na nebezpečí špatného pochopení křesťanského totálního nároku na člověka, které může být veliké zvláště v našem historickém, politickém a společenském kontextu. Za osu celého řešení jsem zvolil hledání nejvyššího mravního kritéria obou pojetí. Tato otázka se odehrává - v rámci křesťanství i marxismu-leninismu - v hledání správného poměru osobního svědomí k pozitivně danému mravnímu zákonu. Problematika svědomí vystupuje velmi zřetelně do popředí, protože citlivost na svobodu svědomí (na rozdíl od zákona a přikázání) patří v současné společnosti k vůdčím myšlenkám etiky. Práce má tři části: Nejprve je stručně nastíněna otázka vztahu svědomí a zákona během dějin křesťanské teologie a v pohledu učitelského úřadu církve. V rámci této kapitoly je představena také teologie svědomí Bernharda Häringa. Druhá kapitola se zabývá pojetím tohoto tématu v marxismu-leninismu. V poslední kapitole je na...
Církev a film
Jirsa, František ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Rethmann, Albert-Peter (oponent)
František Jirsa: Církev a film, diplomová práce na KTF UK, Praha 2007 - resumé. V první části práce je popsán vztah církve k filmu ve světle církevních dokumentů. Církev se zabývá filmem od jeho vzniku až do současnosti. Film jako obrazové médium je velice působivý a na některé skupiny ve společnosti může mít velký kladný nebo záporný vliv. Sám o sobě není ani dobrý ani špatný, je nástrojem v rukou producentů, režisérů, herců a dalších profesí podílejících se na výrobě filmu. V první polovině dvacátého století byl film nejmasovějším druhem zábavy, proto je mu věnována v církevních dokumentech značná pozornost. Od padesátých let 20. století nastává celosvětový rozvoj televize a film je tak částečně odsunut do pozadí. Zatímco v první polovině dvacátého století církevní dokumenty především varují před špatným vlivem filmu a přinášejí konkrétní doporučení, jak se před tímto vlivem bránit, po Druhém vatikánském koncilu se začíná klást větší důraz na možnosti využití filmu k pastoraci a evangelizaci. Církevní dokumenty nás vyzývají, abychom filmy vnímali v kritickém duchu, abychom přemýšleli a snažili se porozumět tomu, co vidíme a slyšíme, a naučili se filmové umění správně hodnotit. Ve druhé části práce je na základě kriterií z církevních dokumentů hodnocen obraz církve v českém hraném filmu. Od počátku vzniku...
Postoj nemocného člověka k nemoci, jeho víra a chování bližních
Franklová, Lenka ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Rethmann, Albert-Peter (oponent)
1 RESUMÉ Postoj nemocného člověka k nemoci, jeho víra a chování bližních Součástí života je i nemoc, bolest, utrpení, právě tyto pojmy patří mezi hlavní body bakalářské práce. Snahou je ukázat, na základě literatury, pohled na postoj nemocného člověka k nemoci, přiblížit jeho religiozitu a chování bližních. Člověk, který zažívá nemoc prochází určitým procesem změny životní situace. Psychologové předkládají několik adaptačních fází - od negace (popírání) až po smíření. Průběh nemoci ovlivňuje i myšlení nemocného - jeho psychický a fyzický stav. Mimo kvalitní lékařské a ošetřovatelské péče, je potřeba mít i dobrou sociální péči. Zde má své nezastupitelné místo nejen nejbližší rodina, přátelé, ale i sociální poradenství, pečovatelské služby či agentury domácí péče. Čím více člověk chápe charakter života jako úkolu, tím smysluplnější se mu bude jevit jeho život. Již v roce 1929 Viktor E. Frankl koncipoval rozlišení tří hodnotových skupin, jak dát životu smysl - až do jeho posledního okamžiku. Jsou to tzv. kategorie hodnot - tvůrčí hodnoty, zážitkové hodnoty a hodnoty postoje. Ukazuje se, že lidská existence nemůže být nikdy opravdu bezesmyslná. Nemoc je něco nepatřičného - porucha, omezení, co nepatří k řádnému lidskému životu. Příznakem nemoci často bývá bolest - fyzická, duševní nebo akutní či chronická....
Morální aspekty v úctě k mrtvému tělu
Mrzílková, Jana ; Skoblík, Jiří (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
RESUMÉ Práce se zabývá morálními aspekty úcty k mrtvému tělu. Řeší otázku důvodů, pro které se má člověk chovat eticky k mrtvému tělu. Formou přehledu jsou uvedeny možné zdroje a předpoklady úcty k životu z pohledu biologického, filozofického i náboženského. Největší důraz je pak kladen na pohled náboženský, zkoumající úctu k zemřelým z hlediska biblického, eschatologického a antropologického. Současně je řešena i otázka pohřbů a pitev ve světle nových výzev z moderní historie. V kontrastu jsou uvedeny praktické ukázky neúcty k mrtvým (krádeže těl, orgánů, tělesných ostatků, nekrofilie a problematické chování v nemocnicích a pohřebních službách). Závěrem jsou shrnuty teologické aspekty hodnoty těla člověka, mající zdroj úcty v Bohu, v jeho stvoření, vtělení a vykoupení Kristem. Počet znaků bez mezer včetně poznámek pod čarou- 79 455
Poslání Charity ve spektru sociálních služeb v Havlíčkově Brodě
Kadlec, Jiří ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Štica, Petr (oponent)
Bakalářská práce POSLÁNÍ CHARITY VE SPEKTRU SOCIÁLNÍCH SLUŽEB V HAVLÍČKOVĚ BRODĚ Autor práce: Jiří Kadlec Vedoucí práce: PhDr. Libor Ovečka, Th.D. PRAHA 2009 Resumé Autor bakalářské práce ukazuje, že poslání charitní služby v podání Oblastní charity Havlíčkův Brod má své nezastupitelné místo ve spektru sociálních služeb ve městě Havlíčkův Brod, což dokládá podrobným výčtem poskytovaných sociálních služeb uvedených jednotlivými poskytovateli v Registru sociálních služeb Ministerstva práce a sociálních věcí, ověřeným reálným stavem a vlastní praxí, včetně dotazníkového šetření mezi pracovníky a klienty Oblastní charity a zástupci managementu jiných poskytovatelů sociálních služeb. Stručným shrnutím zjištěných poznatků lze konstatovat, že na rozdíl od ostatních poskytovatelů sociálních služeb nabízí Oblastní charita řadu služeb, které jiné subjekty nenabízí a výlučná je rovněž i její pozornost věnovaná naplňování duchovních potřeb klientů vyplývající z poslání charitní služby jako takové. Autor práce předkládá i některé zjištěné nedostatky a navrhuje možnosti pro jejich řešení. Konkrétně se jedná zejména o problematiku výběru a přípravy charitního pracovníka pro výkon charitní služby, oblast spolupráce mezi Oblastní charitou a místním farním společenstvím, dořešení způsobu naplňování duchovních potřeb klientů...
Pojetí svobody u Bernharda Häringa
Seifertová, Michaela ; Ovečka, Libor (vedoucí práce) ; Milfait, René (oponent)
Michaela Seifertová POJETÍ SVOBODY U BERNHARDA HÄRINGA Bakalářská práce Resumé V této práci jsem se zabývala problematikou křesťanské svobody a svobodné realizace člověka z pohledu významného morálního teologa 20. století Bernharda Häringa. Hledala jsem odpověď na otázku, jak Häring zdůvodňuje, proč se člověk nestane otrokem zákona, když se podřídí Božímu mravnímu řádu, jaký je tedy u něj vztah mezi tvůrčí svobodou na jedné straně a věrností a zodpovědností, vlastně omezením svobody, na straně druhé. Dále jsem chtěla ukázat jeho základní postoj k myšlence mravní dokonalosti člověka. Námětem prvních dvou kapitol je zamyšlení nad pojmem svobody všeobecně a pohled na život a osobnost Bernharda Häringa, jeho základní postoje, názory a smýšlení. Třetí kapitola pojednává o Häringově teologii tvůrčí svobody ve věrnosti a odpovědnosti, čtvrtá kapitola je věnována jeho úvahám o tom, co je míněno svobodou v Kristu. V poslední kapitole jsem shrnula základní myšlenky Häringova pojetí křesťanské svobody a jeho postoj k mravní dokonalosti člověka. Podklady pro práci jsem čerpala z Häringových knih, především z jeho díla "Svobodni v Kristu". Viděli jsme, že svoboda se pro Häringa neodmyslitelně pojí s láskou. Bůh je láska a chce, aby člověk miloval a konal dobro. Ale protože chtěl člověka pro něho samého, jako partnera...
Vliv spirituality Terezie od Ježíše v duchovní formaci Marie Dominiky Mazzarellové
Křenková, Helena ; Sládek, Karel (vedoucí práce) ; Ovečka, Libor (oponent)
Resumé Svatá Marie Dominika Mazzarello se spolu se svatým Janem Boskem podílela na založení Institutu Dcer Panny Marie Pomocnice, ženské větve salesiánské rodiny, která se věnuje výchově mládeže. Svůj život prožila z větší části v rodném Mornese, kde také uzrálo její povolání a kde se okolo ní postupně utvořilo jádro budoucí nové řeholní komunity. Na její duchovní formaci měla vliv řada osobností, které jí mimo jiné také zprostředkovaly kontakt s dílem španělské mystičky Terezie od Ježíše. Zřejmě nejvýznamnější z nich byl janovský teolog Giuseppe Frassinetti. Jeho spisy čerpající z tereziánské spirituality byly čteny jak Dcerami Neposkvrněné, mezi něž Marie Dominika Mazzarello dlouho patřila, tak také Dcerami Panny Marie Pomocnice, jejichž spoluzakladatelkou se později stala. Spiritualita Terezie od Ježíše tak byla součástí duchovní formace Marie Dominiky Mazzarello i jejích prvních spolusester. Tématy, na něž byl v této souvislosti kladen především důraz, bylo duchovní přátelství a modlitba. Přičemž duchovní přátelství Terezie od Ježíše chápe jako důležitou pomoc v duchovním životě. Téma modlitby pak bylo rozvíjeno zejména na podkladě Tereziiny Cesty k dokonalosti. Tyto dva aspekty tereziánské spirituality výrazně ovlivnily duchovní formaci Marie Dominiky Mazzarello a dalších sester z první komunity Dcer...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 184 záznamů.   začátekpředchozí147 - 156dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.