Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 208 záznamů.  začátekpředchozí111 - 120dalšíkonec  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Posílení efektivity komunikace ve třídě primární školy
Hájková, Soňa ; Krčmářová, Tereza (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Práce se zabývá úrovní komunikace mezi třídní učitelkou, jejími žáky a samotnými žáky v kmenové třídě na prvním stupni, kde autorka působí. Cílem třídní učitelky je rozvinout komunikativní kompetence, které povedou k zefektivnění komunikace ve třídě. Konkrétně se jedná o vztah třídní učitelky, jejích žáků a žáků mezi sebou. Teoretická část dává oporu praktické části v podobě teoretických poznatků. Formuluje specifika pedagogické komunikace, charakterizuje verbální komunikaci, všímá si efektivních způsobů a bariér v komunikaci. Vymezením Osobnostní a sociální výchovy předkládá nástroje, jimž lze dosáhnout očekávaných výstupů v rámci komunikace definovaných v Rámcově vzdělávacím programu a Minimálním preventivním programu. Představuje osobnost učitele a jeho kompetence jako možné činitele, které ovlivňují rozvoj žáka. Praktická část nejprve monitoruje výchozí situaci ve třídě. Na základě akčního učitelského výzkumu se třídní učitelka snaží posílit efektivitu komunikace. Využívá k tomu především metody pozorování, reflexe, techniky OSV, analýzy audionahrávek, videonahrávky a doplňkově slovního hodnocení. Také se opírá o aplikaci preventivního programu. Sběr dat a průběh akčního učitelského výzkumu probíhal v období listopad 2015 až únor 2017. Z výzkumu vyplývá, že efektivitu komunikace lze...
Učitelovo pojetí žáka
Špičková, Anna Marie ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Krčmářová, Tereza (oponent)
NÁZEV: Učitelovo pojetí žáka ABSTRAKT: Tato diplomová práce se zabývá vztahem mezi objektivizovaným a učitelovým subjektivním pojetím žáka. První kapitola se věnuje učitelově představě o úspěšném žáku a zejména tomu, jak se kritéria úspěšnosti různých pedagogických osobností liší v závislosti na učitelově pojetí žáka. Kapitola popisuje také aspekty pedagogické interakce, které ovlivňují školní úspěšnost žáků. Druhá kapitola se orientuje na základní styly práce učitele, v nichž se zrcadlí učitelovo pojetí žáka. Záměrem praktické části této práce je potvrzení či vyvrácení existence vlivu objektivizovaného pojetí žáka na učitelovo subjektivní pojetí žáka. Pro odhalení vztahů mezi výrazně se podmiňujícími jevy využívám kvalitativního výzkumu, respektive kazuistik škol konzistentních v pojetí žáka. Přínos mé práce spatřuji v analýze pojmu učitelovo pojetí žáka a v interpretaci výsledku výzkumného šetření, který naznačuje, že subjektivní pojetí učitelů jednajících v souladu s rysy moderní pedagogiky není aktualizováno objektivizovaným pojetím školy, neboť s ním již při vstupu učitele do zaměstnání bylo v souladu. KLÍČOVÁ SLOVA: Subjektivní pojetí žáka, objektivizované pojetí žáka, pedagogická interakce, styly práce učitele, učitelova osobnost.
Specifika párového vyučování na 1.stupni ZŠ
Kapcová, Barbora ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Diplomová práce vymezuje, jak probíhá párová výuka ve vztahu k individualizaci žáků a jaké jsou výhody párové výuky pro začínající učitele. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část popisuje párovou výuku ve vztahu k individualizaci a diferenciaci výuky včetně historického kontextu, poté porovnává párovou výuku s asistentem žáka a s asistentem pedagoga. Analyzuje podmínky a financování párového vyučování na základní škole. V praktické části na základě komparativní případové studie se zaměřím na třídy, v nichž se vyučuje párově. A porovnám podmínky edukace žáků s obtížemi v učení ve třídě s párovým vyučováním, ve třídě s asistentem pedagoga a s asistentem žáka. Diplomová práce se zabývá tím, co je párová výuka, za jakých podmínek funguje, jaké má párová výuka výhody vůči individualizaci žáků při jejich edukaci. KLÍČOVÁ SLOVA Párové vyučování, financování párové výuky, začínající učitel, individualizace žáka, inovace
Strategie učení se žáků 1. stupně ZŠ
Sobíšková, Ludmila ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Kargerová, Jana (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem Strategie učení se žáků 1. stupně ZŠ. Strategie jsou ukázány na příkladu cizího jazyka. Na základě tohoto příkladu jsou hledány obecnější zákonitosti pro používání učebních strategií i v dalších oblastech. Strategie jsou chápány jako specifické postupy a metody, které člověk používá při učení. Jsou zakotveny v kurikulárních dokumentech, zejména pak v rámci kompetence k učení. V teoretické části diplomové práce je analyzována problematiku stylů a strategií učení se žáků 1. stupně se zaměřením na cizí jazyk. Empirická část práce si klade za cíl zjistit, v jaké míře používají žáci 5. ročníků doporučené strategie učení se cizímu jazyku a jakou roli hraje v tomto ohledu podpora učitele. K výzkumu byl použit dotazník "Strategie učení se cizímu jazyku". Práce je dále založena na kvalitativním výzkumu, který tvoří pozorování a rozhovory s učiteli. Výsledky výzkumů ukazují, že žáci 5. ročníků používají strategie učení se v oblasti cizího jazyka v omezené míře, podpora strategií učiteli má však na používání strategií u žáků vliv. KLÍČOVÁ SLOVA Strategie učení, styly učení, kompetence k učení, podpora strategií, cizí jazyk, metakognice
Výzkum hodnot u učitelů pro 1. stupeň ZŠ
Fialová, Markéta ; Stará, Jana (oponent) ; Hejlová, Helena (oponent)
Cílem této práce je jednak naznačení některých teoretických východisek, spojených s pojmem hodnota a hodnotová orientace, a zároveň vlastní výzkumné sledování konkrétní socioprofesní skupiny. Zkoumaným vzorkem je soubor učitelů 1. stupně ZŠ a soubor studentek Západočeské univerzity v Plzni, FPE, obor učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Vlastní výzkum se uskutečnil v průběhu 1 roku, kdy testování se zúčastnily pouze osoby ženského pohlaví. Celý soubor učitelů byl jednak porovnáván s běžnou populací žen, dále studentky učitelství a již pracující kantorky byly porovnávány mezi sebou. Při výzkumu bylo použito dotazníkové šetření, všem respondentům byla zadána jednotná testová baterie, standardizovaná na běžnou českou populaci. Výsledkem výzkumu je popis hodnotové struktury a hodnotových preferencí zkoumané socioprofesní skupiny. Z výsledků bylo zároveň možné sledovat, čím se hodnotová orientace učitelů 1.stupně ZŠ liší od běžné populace žen a studentek učitelství. Práce si neklade za cíl podat ucelený pohled na oblast teoretických poznatků problematiky hodnot. Přesto svým zaměřením může přispět k posouzení, nakolik jsou učitelé specifickou socioprofesní skupinou, jakou vykazují míru odlišnosti od běžné populace a zda jejich hodnotová orientace může mít vliv na výběr učitelského povolání. KLÍČOVÁ SLOVA...
Vstup začínajícího učitele do praxe a jeho počáteční problémy
Bernášková, Tereza ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémy začínajících učitelů, se kterými se při vstupu do praxe potýkají. Cílem práce je pomocí analýzy tyto problémy identifikovat, popsat způsoby jejich řešení a navrhnout podpůrná opatření, jejichž pomocí lze těmto problémům předcházet. Teoretická část je zaměřena na současné učitele, jejich kvalitu a profesní standard. Dále se věnuje obavám a problémům začínajících učitelů a systému podpory, který vyplývá z pregraduálního vzdělávání a celoživotního profesního rozvoje. Obsahem praktické části je kvalitativní výzkumné šetření vycházející ze tří zdrojů - z dotazníkové metody, rozhovoru a pozorování. Výstupem šetření je analyzovat problémy začínajících učitelů v prvním měsíci praxe, způsoby jejich řešení a podoby podpory, která jim byla poskytována. Účelem pozorování je hlouběji proniknout do současných problémů tří učitelů a vidět, jak se s nimi v dnešní době potýkají. Závěrem práce je analýza problémů začínajících učitelů, jejímž výsledkem je navržení východisek řešení a možné podpory, kterou by se dalo těmto problémům předcházet. KLÍČOVÁ SLOVA Začínající učitel, profesní standard, uvádějící učitel, problémy, přípravné vzdělávání, profesní rozvoj, podpora.
Prosociální dovednosti jako součást etické výchovy v mateřské škole
Nixová, Helena ; Hejlová, Helena (vedoucí práce) ; Holemá, Irena (oponent)
Předškolní věk je jedno z nejdůležitějších období. To, co se dítě naučí a co prožije v předškolním věku, má vliv na celý jeho život. Velký problém vidím v tom, že dnes některé děti spolu neumějí spolupracovat, nerozdělí se, nepomůžou automaticky mladším a slabším, neumějí řešit vzniklé konflikty a nemají základní sociální návyky jako je pozdrav, poděkování a omluva. Proto bylo mým cílem, zařadit prosociální aktivity do prostředí mateřské školy, aby rozvíjely prosociální chování mezi dětmi v rámci etické výchovy. V teoretické části je klíčový program etické výchovy a metody etické výchovy. Na programu etické výchovy jsou postaveny zmiňované aktivity a metody poukazují na to, jak aktivity aplikovat do praxe. V praktické části jsem zjišťovala, zda řízené prosociální činnosti, které vyplývají z programu etické výchovy, zkvalitňují vztahy mezi dětmi. Tento akční výzkum byl zjišťován metodou pozorování a vyplynulo z něj, že řízené prosociální činnosti v rámci etické výchovy zlepšují vzájemné vztahy mezi dětmi a posilují sebevědomí dítěte. Zlepšily se vztahy mezi dětmi, zejména při řešení konfliktů. Výsledek pozorování také ukázal, že kultivace vztahů a lepší prosociální chování u dětí je dlouhodobá záležitost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Metody RWCT na počátku školní docházky
Hálová, Martina ; Tomková, Anna (vedoucí práce) ; Hejlová, Helena (oponent)
Diplomová práce se zabývá využitím metod RWCT na počátku školní docházky. Zkoumá vhodné podmínky pro práci pomocí metod RWCT. Zabývá se výběrem metody prvopočátečního čtení a vhodnými výukovými materiály s ohledem na práci pomocí metod kritického myšlení. Popisuje třífázový model učení E-U-R a vybrané metody kritického myšlení. Praktická část obsahuje výukové lekce zpracované pomocí metod RWCT a shrnuje závěry akčního výzkumu. Výsledky práce zjišťují, že pokud mají žáci na počátku školní docházky vytvořené vhodné podmínky, jsou schopní pracovat vybranými metodami RWCT.
Vznik a historický vývoj 1. ústavní základní školy ve střední Evropě při sanatoriu Františka Hamzy v Luži
Slabá, Soňa ; Stará, Jana (oponent) ; Hejlová, Helena (oponent)
NÁZEV: Vznik a historický vývoj 1. ústavní základní školy ve střední Evropě při sanatoriu Františka Hamzy v Luži AUTORKA: Mgr. Soňa Mikolášková ABSTRAKT Cílem rigorózní práce je na základě archivních pramenů a literatury zachytit co nejucelenější obraz vzniku a historického vývoje ústavní základní školy při sanatoriu Františka Hamzy v Luži včetně pedagogického přístupu a názorů jejího zakladatele prof. MUDr. Františka Hamzy, učebních osnov, průběhu vyučování a specifik této školy. Tato škola byla 1. ústavní základní školou ve střední Evropě. Teprve později začaly vznikat další při nemocnicích a léčebných zařízeních. Dodnes plní zejména vzdělávací a výchovnou funkci, která má důležitý pozitivní vliv při procesu uzdravování dítěte, protože odpoutává jeho myšlenky od nemoci, bolesti, strachu a pomáhá překonat smutek z odloučení od rodiny. KLÍČOVÁ SLOVA Skrofulóza, tuberkulóza, historie, léčebna, děti, učitel, škola, příroda, ovzduší, přístup

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 208 záznamů.   začátekpředchozí111 - 120dalšíkonec  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.