Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 24 záznamů.  předchozí11 - 20další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Postava učitele v českých filmech natočených po roce 1989
Štiková, Kristýna ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Tato bakalářská práce se zabývá zobrazením postavy učitele v českých filmech natočených po roce 1989. V rámci konstruktivistického přístupu je postava učitele ve filmu sociálním konstruktem předkládaným divákovi a má tak možnost vnikat do sociální reality diváka a tu utvářet. Autorka analyzuje postavu učitele ve vybraných filmových dílech a následně konstruuje ideální typy, které srovnává s dříve vytvořenými a moderními typologiemi učitelů. Analýza filmů je zaměřená především na to, jakým způsobem postava učitele ve filmu vnímá profesi učitele a jaké má vztahy se žáky. Mimo to sleduje i sociodemografické charakteristiky postav učitelů ve filmu. Na základě analýzy filmů jsou konstruovány ideální typy učitelů a ty jsou poté konfrontovány s typologiemi učitelů J. Prokopa, G. Fenstermachera a J. Soltise, Ch. Caselmanna a W. O. Döringa.
Mladí lidé na trhu práce v souvislosti s činností úřadů práce ve Středočeském kraji
Herinková, Jana ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Hlavním cílem této práce je explorovat situaci a informovanost mladých lidí na trhu práce, evaluovat stávající nástroje a navrhnout zlepšení současné situace pomocí vybraného nástroje. Tyto cíle sleduji pomocí analýzy sekundárních dat, expertních rozhovorů s pracovníky IPS ÚP ve Středočeském kraji, Krajského ÚP v Příbrami a VÚPSV a dále je sleduji vlastním dotazníkovým šetřením na vybraných 5 středních školách ve Středočeském kraji. Práce je zaměřena na exploraci problematiky situace nezaměstnaných mladých lidí, a to jak z perspektivy budoucích absolventů, tak z pohledu klíčového aktéra problematiky, IPS ÚP, který aktivně pracuje jak s budoucími absolventy, tak se stávajícími nezaměstnanými mladými lidmi. Dle provedených šetření jsem dospěla k závěru, že nejefektivnějším nástrojem pro vybranou skupinu je poradenství, které poskytují ve většině případů pracovníci IPS u ÚP. Takové poradenství má v různých okresech rozlišnou podobu a podle toho se také liší informovanost budoucích absolventů o trhu práce. Poradenství by tedy mělo být unifikováno ve všech okresech Středočeského kraje. Aby toto bylo možné, je třeba vytvořit pracovníkům IPS u ÚP odpovídající pracovní podmínky. Po reformě úřadů práce v roce 2011 však tyto podmínky nejsou příliš příznivé co se týče personální kapacity, nové struktury...
Prevence šikany na základních školách
Herák, Robert ; Tumová, Anna (vedoucí práce) ; Kohoutek, Jan (oponent)
Ve své diplomové práci jsem analyzoval úspěšnost implementace politiky prevence a řešení šikanování na základních školách v České republice. Vycházel jsem přitom z teorie implementace a street level byrokracie. Předpokladem úspěšnosti implementace této politiky je její přijetí školami, tedy pedagogy a řediteli škol. K analýze úspěšnosti implementace politiky prevence a řešení šikanování jsem využil dostupnou odbornou literaturu, analyzoval jsem aktuální dokumenty, které školám předkládá MŠMT (např. Metodický pokyn k prevenci a řešení šikanování), využil jsem poznatky z dotazníkových šetření, focus groups a Panelu ředitelů, které realizuje společnost SCIO. Absolvoval jsem pět strukturovaných rozhovorů s řediteli základních škol. V další části práce jsem se zaměřil na kvantitativní výzkum, dotazníkové šetření pro ředitele základních škol. Na ředitele škol jsem se zaměřil zejména z toho důvodu, že jsou klíčovými aktéry pro implementaci školských politik a mají dostatek informací o každodenní školské praxi. První blok dotazníku se věnuje oblasti vzdělávání pedagogických pracovníků školy v problematice šikanování, druhý blok se věnuje realizaci preventivních programů ve škole, třetí blok je zaměřen na způsoby řešení šikanování ze strany škol a poslední část se věnuje dalším možným opatřením, spolupráci...
Kapacity základních škol v zázemí velkých měst v České republice
Charvátová, Kateřina ; Veselý, Arnošt (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Problematika kapacit základních škol v zázemí velkých měst představuje aktuální problém českého školství, kterému však není věnována dostatečná odborná pozornost a to i přesto, že významným způsobem ovlivňuje kvalitu vzdělávání v těchto lokalitách a může podporovat vznik nerovností ve vzdělávání. Tato diplomová práce proto nabízí komplexní pohled na zkoumanou problematiku. Přínos práce spočívá především ve snaze vyvolat odbornou diskuzi nad tímto tématem, kterému se doposud nikdo z odborníků důkladně nevěnoval. Hlavním cílem práce je proto popsat zkoumanou problematiku, objasnit příčiny a důsledky problému nedostatečných kapacit základních škol a zjistit, jaký je rozsah problému v pražském zázemí. K naplnění výzkumného cíle byla využita primární a sekundární data. Celková koncepce výzkumu se zakládá na smíšeném výzkumném přístupu. Pomocí kvantitativních a kvalitativních metod práce zjišťuje, jaký je současný stav základního školství v zázemí velkých měst a jaké jsou příčiny a důsledky problému nedostatečných kapacit základních škol. Kapacity základních škol představují poměrně složitý problém, který je způsoben různými příčinami. Nelze jednoznačně říci, že zřizovatelé základních škol selhali ve své samosprávné činnosti, protože dostatečně nesledovali populační vývoj na svém území a pružně na něj...
Hodnocení implementace cílů Národní strategie globálního rozvojového vzdělávání v oblasti českého základního školství
Čápová, Iva ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá tématem globálního rozvojového vzdělávání (GRV) a úspěšností implementace cílů Národní strategie GRV v oblasti českého základního školství. V roce 2011 vešla v platnost Národní strategie GRV, čímž se Česká republika přihlásila k principům a cílům GRV. Cíle, které jsou v dokumentu vymezeny, mají být naplněny v horizontu pěti let. Nicméně jak práce ukazuje, implementace je komplikovaným procesem, který závisí na široké škále aspektů. Autorka se pokusila identifikovat faktory, které úspěšnost implementačního procesu ovlivňují. Dále se snažila odpovědět na otázku, zda se implementace cílů strategie daří či selhává, a vysvětlit, proč se tak děje. S využitím průběžného hodnocení byla navržena praktická doporučení ke zlepšení procesu implementace cílů Národní strategie GRV. Poukázáno bylo na fakt, že příčinami nedokonalé implementace mohou být jak nepříznivé socioekonomické podmínky, tak také nevhodně vymezené cíle politiky, chybějící systémová podpora z Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, nedostatečná spolupráce mezi zúčastněnými aktéry či neadekvátní využití nástrojů a stylů implementace. Na druhou stranu, překvapivě pozitivní vliv mohou mít neočekávané důsledky vzniku politiky. Jsou jimi zejména navázání kontaktů a upevnění spolupráce mezi aktéry i fakt, že vznik...
Přijímací řízení do bakalářského studia společenskovědních fakult UK
Beranová, Barbora ; Kohoutek, Jan (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Hlavním záměrem bakalářské práce je prozkoumat současný stav přijímacích řízení uplatňovaných na bakalářské obory společenskovědních fakult Univerzity Karlovy (tj. Fakulta sociálních věd, Fakulta humanitních studií, Filozofická fakulta). První část práce se zabývá popisem současně uplatňovaných forem přijímacích řízení vycházející zejména z analýzy relevantních sekundárních dat. Kromě popisu současné praxe, práce dále obsahuje analýzu zainteresovaných aktérů a kvalitativní výzkum, který je založen na analýze polostrukturovaných rozhovorů s zástupci rozhodovatelů, zástupci studentů z akademického senátu a studenty tří analyzovaných fakult. U polostandardizovaných rozhovorů byla provedena doslovná transkripce a následně otevřené kódování, které vedlo k třídění informací do kategorií podle jednotlivých témat. Jako metoda analýzy aktérů byla použita "rychlá" analýza aktérů, která identifikovala hlavní zainteresované zkoumané problematiky. Z analýzy rozhovorů je patrné, že má každá fakulta jiné strategie a preference pro výběr studentů. Možný konsensus přijímacích řízení v rámci podobných oborů není podle zainteresovaných aktérů úplně žádoucí, to především proto, že jsou obory konkurenční. Rezervy přijímacích řízení jsou podle nich pouze kosmetické nebo odůvodněně nerealizovatelné.
Analýza čerpání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie veřejnými vysokými školami v České republice
Zahradník, Matěj ; Mouralová, Magdalena (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Tato práce se zaměřuje na analýzu čerpání prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie veřejnými vysokými školami v České republice v programovém období 2007-2013 v rámci operačních programů OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, OP Výzkum a vývoj pro inovace, OP Praha - Adaptabilita a OP Praha - Konkurenceschopnost. Důraz je kladen na srovnání rozdílů mezi pražskými a mimopražskými VVŠ, kdy Praha jako jediný český region překračuje hranici 75 % průměrného HDP na osobu EU a školy v ní sídlící tak mají v přístupu k prostředkům ze strukturálních fondů jiné podmínky než školy mimopražské. V analýze jsou srovnány jak počty projektů českých VVŠ, tak i výše čerpaných prostředků podle jednotlivých OP. Pro porovnání slouží hodnota vytvořená vztažením celkové výše čerpaných prostředků pražskými a mimopražskými VVŠ k počtu studentů v těchto dvou oblastech. V závěru jsou formou diskuze s několika odborníky nastíněny možné dopady nerovného rozdělení prostředků a problémy spojené s jejich čerpáním. Mezi tyto dopady a problémy je zahrnuto obcházení pravidel, naplněná absorpční kapacita mimopražských regionů, vysoké náklady na udržitelnost projektů financovaných z OPVaVpI a riziko konzervace současného stavu, dále i náročná byrokracie spojená s podáváním projektů a nemožnost podpořit mimopražské studenty,...
Příčiny nízké občanské a politické participace dětí a mládeže v ČR
Rousová, Jindřiška ; Potůček, Martin (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá tématem nízké občanské a politické participace dětí a mládeže v České republice. Jako hodnotové východisko je použita teorie participační demokracie a teorie občanské společnosti. Práce se zabývá především organizovanou občanskou a politickou participací dětí a mládeže. Pomocí několika mezinárodních výzkumů je prokázáno, že v porovnání s ostatními státy, je občanská a politická participace českých dětí a mládeže na prokazatelně nižší úrovni. Oblast participace mládeže spadá do státní politiky o mládeži, a proto jsou v práci uvedeny základní veřejně-politické dokumenty, které se vztahují k tématu participace dětí a mládeže. V rámci práce byla provedena analýza aktérů, kteří se podílejí na tvorbě politiky o mládeži v České republice. Jsou zde také popsány možné způsoby občanské a politické participace dětí a mládeže, např. sdružení dětí a mládeže, školní parlamenty, politické strany, akademické senáty aj. Práce identifikovala hlavní příčiny nízké občanské a politické participace dětí a mládeže. V práci jsou navrženy také konkrétní opatření, která mohou pomoci zvýšit míru občanské a politické participace dětí a mládeže v České republice.
Studie proveditelnosti lesní mateřské školy
Ratajová, Lucie ; Kalous, Jaroslav (vedoucí práce) ; Tumová, Anna (oponent)
Diplomová práce se zabývá problémy spojenými se zakládáním a provozováním lesních mateřských školek v České republice. První lesní mateřská škola (LMŠ) v ČR vznikla v roce 2007 a za pět let se jejich počet rozrostl na čtyřicet fungujících LMŠ. LMŠ však nesplňují požadavky předškolních zařízení a jejich existence a provoz v ČR neustále balancuje na hranici zákona. Výzkumy ze zahraničí nicméně potvrzují pozitivní vliv na psychický a fyzický vývoj dítěte předškolního věku a v severských zemích, v Dánsku a Německu státy provoz LMŠ podporují. Založení a provozování LMŠ v ČR doprovází spousta nejasných otázek a budoucí zřizovatelé často nevědí, co vše je potřeba zajistit. Studie proveditelnosti poskytuje materiál, který pomůže budoucím zřizovatelům LMŠ zhodnotit realizovatelnost, smysluplnost projektu, poskytnout možné skutečnosti, které mohou mít vliv na provoz a zřízení LMŠ v jejich okolí. Hlavním cílem je posouzení realizačních hledisek, která mohou ovlivňovat zřízení LMŠ. Studie proveditelnosti je přitom vztažena na konkrétní LMŠ v okrese Strakonice. Studie proveditelnosti se opírá o získaná data z provedených rozhovorů s pedagožkami a ředitelkami LMŠ, z pozorování nebo z dotazníkového šetření, které analyzuje potencionální trh. V práci je popsána myšlenka projektu, analýza poptávky, marketingová...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 24 záznamů.   předchozí11 - 20další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.