Original title:
Positioning as a Strategic Marketing Planning Tool
Translated title:
Positioning jako strategický nástroj plánování firmy
Authors:
Lhotáková, Markéta ; Klosová, Anna (advisor) ; Sato, Alexej (referee) ; Zadražilová, Dana (referee) ; Sailer, Helmut (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2001
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] Positioning is an important tool of marketing planning and brand building on the market. Positionig is a streategy that helps marketers to differentiate the brand from those of competition and creaete unique brand perception in minds of target consumers. In a proces of positioning development four core elements must be defined and analyzed -- target consumer, unique consumer benefit which brand offeres to the target consumer, brand and its brand equity and competitors from whom we want to differentiate the brand. In my dissertation I address both, theoretical attitudes toward positioning and its definition, as well as practical application of theoretical conclusions in case study from corporate practicePositioning je důležitým nástrojem strategického marketingového plánování a budování značky na trhu. Strategie positionigu si klade za cíl odlišit značku od konkurence a vytvořit jedinečný obraz značky v mysli cílových spotřebitelů. V rámci tvorby positioningu identifikujeme a analyzujeme čtyři základní kameny - cílového spotřebitele, jedinečný užitek, který značku (produkt dané značky) tomuto cílovému spotřebiteli nabízí a kterým ji odlišuje od konkurence, hodnotu značky (brand equity) a konkurenční referenční rámec. Ve své práci se zabývám nejen teoretickými přístupy k positioningiu a jeho definicí, ale i aplikací teoretických závěrů na konkrétním případu z praxe
Keywords:
brand management; consumer benefit; marketing planning; positioning; target consumer; cílový spotřebitel; marketingová strategie; positioning; užitek spotřebitele; řízení značky
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/28049