Original title:
Právní a etické aspekty reklamy se zaměřením na uplatnění nadsázky.
Translated title:
Legal and ethical aspects of advertising with focus on use of hyperbole
Authors:
Beťák, Radovan ; Postler, Milan (advisor) ; Mikeš, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá reklamou a její regulací pomocí zákonných norem i prostřednictvím etické samoregulace reklamního odvětví. Cílem práce je vymezení prostoru, který je nadsázce a reklamnímu přehánění dán v rámci zákonných předpisů a etických pravidel samoregulace, a na základě vybraných rozhodnutí Rady pro reklamu a judikátů českých soudů vytvoření doporučení k užívání nadsázky v reklamě. Jako východisko pro analýzu omezení, která ovlivňují aplikaci reklamní nadsázky, je použit rozbor právního a samoregulačního rámce reklamy.This work deals with advertising and its regulation both through legal norms and ethical self-regulation. Aim of the thesis is to define the scope given to advertising hyperbole and exaggeration by legal and ethical rules and based on selected decisions of the Czech Advertising Standards Council and rulings of Czech courts to provide a set of advice on how to use hyperbole in advertising. As groundwork for the research on the restrictions affecting use of advertising hyperbole there has been analyzed Czech legal and self-regulatory framework of advertising.
Keywords:
Czech Advertising Standards Council; deceptive advertising; ethic; exaggeration; hyperbole; regulation of advertising; self-regulation; etika; klamavá reklama; nadsázka; Rada pro reklamu; regulace reklamy; reklamní přehánění; samoregulace
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/24364