Original title:
Segmentace evropského trhu s ohledem na postproduktivní složku obyvatelstva
Translated title:
The European Market Segmentation with Respect to the Post-Productive Population
Authors:
Rudá, Eliška ; Vošta, Milan (advisor) ; Kašpar, Václav (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci je popsán a demonstrován první krok hierarchického přístupu k mezinárodní marketingové segmentaci na úrovni zemí. Po teoretickém úvodu, který postihuje metodologickou i statistickou stánku segmentace a sekundární datové zdroje, je názorně provedena shluková analýza. Výsledkem je rozčlenění třiceti evropských zemí do pěti segmentů s ohledem na postproduktivní složku obyvatelstva. Vzniklé segmenty jsou následně charakterizovány a interpretovány. Jejich využitelnost je ukázána na příkladu třech stanovených výzev Evropského roku 2012, který je věnován aktivnímu stárnutí.The first step of the hierarchical approach to the international market segmentation is described and demonstrated in this master's thesis. The theoretical part that covers the methodology, statistical background and secondary data sources is followed by the illustration of cluster analysis. The outcome is the division of thirty European countries into five segments with respect to the post-productive population. The formed segments are then characterised and interpreted. Their usability is shown in three challenges in the European Year of 2012, which is dedicated to Active Ageing.
Keywords:
cluster analysis; European Year for Active Ageing; international market segmentation; population ageing; Evropský rok aktivního stárnutí; mezinárodní marketingová segmentace; shluková analýza; stárnutí obyvatel
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/25985