Original title:
Dítě jako spotřebitel a jeho vliv na rozhodovací procesy dospělých
Translated title:
Child as a consumer and his/her influence on decision-making processes of adults.
Authors:
Juřicová, Martina ; Postler, Milan (advisor) ; Mikeš, Jiří (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Dnešní děti jsou oslovovány reklamami na každém kroku. Ukazuje se totiž, že děti jsou atraktivní cílová skupina, díky tomu, že jsou schopny ovlivnit své rodiče k nákupu jimi preferovaných značek a výrobků. Tato práce se soustřední na analýzu vlivu dětí na rozhodování o nákupech u jejich rodičů. Skládá se z pěti částí. První tři části jsou teoretické. Úvodní kapitola je zaměřena na kupní rozhodovací proces jednotlivce a vlivy, které na něj působí. Druhá část popisuje rodinu jako specifickou spotřební jednotku, která formuje spotřební chování jednotlivce. Závěrečná teoretická část se soustředí na dítě jako specifického spotřebitele a zákazníka. V praktické části byl realizován výzkum za účelem zjištění, do jaké míry ovlivňují děti své rodiče při nákupech. Na závěr byly formulovány rady a doporučení pro úspěšnou dětskou reklamu.Children nowadays are exposed to a huge amount of advertisements wherever they go. It appears that children are a very attractive target group because of their ability to influence their parents to buy them preferred products and brands. This Thesis focuses on analysis of children's influence on their parents' purchase decisions. The Thesis consists of 5 chapters. First three parts are theoretical. The introductory chapter deals with the consumer's purchase decision-making process and factors that affect this process. The second part describes family as a special consumer unit which forms individual consumer behaviour. Final theoretical chapter focuses on the child as a specific consumer and customer. In the practical part the reserach is conducted to reveal into what extent children influence their parents about purchase. At the end the recommendations for successful children advertisement are set up.
Keywords:
advertising targeted at children; children´s influence on their parents; purchase decision-making process; kupní rozhodovací proces; reklama mířená na děti; vliv dětí na rodiče
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/26139