Název:
“Ryvologie” aneb Čím byli Hoboes ve vývoji české trampské písně moderní?
Překlad názvu:
“Ryvology” or How Was the Band Hoboes Modern in the Development of Czech “Tramping” Songs?
Autoři:
Opekar, Aleš Typ dokumentu: Příspěvky z konference Konference/Akce: Od folkloru k world music: Cesty hudby v generacích, Náměšť nad Oslavou (CZ), 20240730
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Od počátku 60. let začaly v českém trampském prostředí vznikat písně, které se v mnohém odlišovaly od trampského repertoáru předchozích desetiletí. Jedněmi z prvních takových tvůrců byli bratři Jiří (Wabi) a Mirko (Miki) Ryvolové a jejich skupina Hoboes. Pro nově pojatý okruh tvorby se vžilo označení moderní trampská píseň. Článek shrnuje charakteristiku trampské písně předchozích období a zkoumá, jaké předpoklady a charakteristické rysy nesla tvorby bratrů Ryvolů, aby inspirovala a naplnila nové označení. Zjišťujeme, že inovační vklad nepřinášely jen vlivy swingové hudby a domácí tvorba divadel malých forem počínaje Osvobozeným divadlem, ale že nové písně nevznikaly ani zcela izolovaně od širšího kulturního dění včetně dobové beatové a populární hudby. Atributy modernosti nových trampských písní byly naplněny v oblasti zvukové, rytmické a harmonické i z hlediska obsahu a poetiky písňových textů.Starting in the early 1960s, songs emerged from the Czech “tramping” environment which differ significantly from the tramping repertoire of the previous decades. The Ryvola Brothers Jiří (Wabi) and Mirko (Miki) with their band Hoboes were one of the first such creators. The designation “modern” tramping song was used to refer to this newly-conceived sphere. The article summarises the characteristics of the tramping songs of the earlier period and investigates what groundwork and characteristic elements the Ryvola Brothers’ work carried with it, in order to inspire and fulfil the new designation. We find that not only elements of swing music and of the new Czech little theatre forms (starting with the Osvobozené divadlo or Prague Liberated Theatre, 1926–1938) brought innovations, but that the new songs were in no way isolated from wider cultural goings-on, including the beat era and contemporary pop music. Attributes of modernity in the new tramping songs were also added in the sound, rhythmic, and harmonic areas, including the content and poetics of their lyrics.
Klíčová slova:
Czech tramping songs; innovation; Miki Ryvola; popular music; the Hoboes; Wabi Ryvola Zdrojový dokument: Od folkloru k world music: Cesty hudby v generacích, ISBN 978-80-907033-9-1, ISSN 2336-565X Poznámka: Související webová stránka: https://www.folkoveprazdniny.cz/kolokvium-2024-cesty-hudby-v-generacich
Instituce: Ústav dějin umění AV ČR
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dokument je dostupný na vyžádání prostřednictvím repozitáře Akademie věd. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11104/0361552