Název:
Screening vývojové úrovně gramotnostních dovedností v předškolním věku: MiniMABEL
Překlad názvu:
Developmental screening test of early literacy: MiniMABEL
Autoři:
Pustková, Martina ; Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Nováková Schöffelová, Miroslava (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná diplomová práce se zabývá vývojem gramotnostních dovedností u předškolních dětí, jejichž mateřský jazyk je čeština a není u nich diagnostikována žádná jazyková vada. V přehledových kapitolách jsou uvedena teoretická východiska, na jejichž základě byly konstruovány subtesty a položky nově vznikajícího screeningového nástroje MiniMABEL. V metodologické části je zahrnut popis designu a harmonogramu studie, a také popis vzniku prověřovaného návrhu podoby testu. Včetně prvotního prověření úloh na malém vzorku dětí (N=20), na jehož základě byly úlohy upraveny do podoby analyzovaného návrhu testu. V rámci provedeného výzkumného šetření na vzorku dětí splňující výše definované parametry (N=78) jsou řešeny tři výzkumné záměry. Prvním záměrem je prověřit psychometrické vlastnosti navrženého nástroje, popsat obvyklé výkony a posoudit citlivost testů pro navrhovaná použití. Druhým záměrem je návrh interpretace výsledků a stanovení bodových hranic pro identifikaci dětí s rizikem ve vývoji gramotnostních dovedností. Třetím záměrem je stanovit návrhy na úpravu subtestů a formulovat základní doporučení pro další vývoj testové baterie. Odpovědi na tyto výzkumné záměry jsou vystavěny na deskriptivní statistice, frekvenční a položkové analýze a vnitřní konzistenci. Klíčová slova Pregramotnost, vývojová...The presented master's thesis focuses on the developm ent of literacy skills in preschool children whose native language is Czech and who have no diagnosed language impairments. The overview chapters address the theoretical foundations and constructs we used for developing subtests and items for the newly developed screening tool, MiniMABEL. The methodological section includes a description of the study's design and schedule, as well as a description of the development of the test's design. This includes an initial testing of tasks on a small sample of children (N=20), based on which the tasks were revised into the analyzed test design. The research conducted on a sample of children meeting the defined parameters (N=78) addresses three research objectives. The first objective is to examine the psychometrics properties of the proposed instrument, describe typical performance, and assess the sensitivity of the tests for the proposed use. The second objective involves proposing score thresholds for identifying children at risk of impaired literacy skills development. The third objective is to provide recommendations for modifying subtests and formulate basic guidelines for further development of the test battery. The results are based on descriptive statistics, frequency and item analysis and internal...
Klíčová slova:
pregramotnost; psychologická diagnostika; vývojová úroveň; assessment tools; early literacy skills; screening