Název:
Vliv mikrotrendů na sociálních sítích na udržitelnost v rámci módního průmyslu
Překlad názvu:
The impact of social media microtrends on sustainability within the fashion industry
Autoři:
Janoušková, Barbora ; Schneiderová, Soňa (vedoucí práce) ; Zavadilová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce zkoumá vliv mikrotrendů na sociálních sítích na udržitelnost v rámci módního průmyslu. Začíná popisem současného stavu módního průmyslu v digitálním prostředí a analýzou fungování trendů na sociálních sítích. Dále se zaměřuje na problematiku udržitelnosti v módním průmyslu a zkoumá, jak popularita mikrotrendů může souviset s negativními dopady rychlé módy na životní prostředí. Cílem práce je prostřednictvím kvantitativního výzkumu zjistit, jaký vliv mají mikrotrendy na nákupní chování generace Z, a na základě získaných dat odvodit, jakým způsobem toto chování ovlivňuje udržitelnost v rámci módního průmyslu. Výzkum byl realizován prostřednictvím dotazníkového šetření. V diskusi jsou analyzovány výsledky výzkumu, následně jsou zařazeny do teoretického kontextu a využity k zodpovězení výzkumné otázky. Na základě výsledků bylo zjištěno, že móda inspirovaná mikrotrendy často nese charakteristiky fast fashion, což má negativní dopad na udržitelnost v rámci módního průmyslu. To bylo doplněno o zjištění, že příslušníci generace Z projevují snahu o udržitelné praktiky při zacházení s módou inspirovanou mikrotrendy.This bachelor thesis examines the impact of social media microtrends on sustainability within the fashion industry. It begins with a description of the current state of the fashion industry in the digital environment and an analysis of how social media trends work. It then focuses on the issue of sustainability in the fashion industry and examines how the popularity of microtrends may be related to the negative environmental impacts of fast fashion. Through quantitative research, the aim of this thesis is to identify the impact of these microtrends on the purchasing behaviour of Generation Z and to deduce from the data how this behaviour affects sustainability within the fashion industry. The research was conducted through a questionnaire survey. In the discussion, the research results are analysed, then placed in a theoretical context and used to answer the research question. Based on the results, it was found that fashion inspired by microtrends often carries the characteristics of fast fashion, which has a negative impact on sustainability within the fashion industry. This was complemented by the finding that members of Generation Z show a desire for sustainable practices when dealing with microtrend-inspired fashion.
Klíčová slova:
fast fashion; generace Z; mikrotrendy; móda; módní marketing; Sociální sítě; trendy; udržitelnost; fashion; fashion marketing; fast fashion; Generation Z; microtrends; Social media; sustainability; trends