Název:
Senzomotorické obtíže u dětí s poruchami řeči
Překlad názvu:
Sensorimotor difficulties in children with speech impairments
Autoři:
Hodačová, Alžběta ; Vařeková, Jitka (vedoucí práce) ; Majorová, Simona (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Senzomotorické obtíže u dětí s poruchami řeči Cíle: Hlavním cílem diplomové práce je zhodnocení senzomotorických funkcí u dětí s poruchami řeči pomocí standardizovaných testových baterií. Metody: Výzkumu se zúčastnilo 27 dětí (21 chlapců, 6 dívek) s řečovými problémy z logopedické základní školy ve věkovém rozmezí 11-15 let (12,4 let±1,05). U výzkumného souboru se testovala se motorika pomocí testovací baterie MABC-2 a Unifittestu 6-60. Dále se testovaly senzitivní funkce dle Nottinghamského vyšetření čití. Probandům byl také předán dodatkový dotazník pro získání doplňujících informací. Následně byla vytvořena datová matice. Analýza dat probíhala v Microsoft Excel a v programu Jamovi. Výsledky: Děti s poruchou řeči vykazovaly vyšší výskyt motorických obtíží v porovnání s českými normami. Dle celkového skóre STS v testu MABC-2 se v pásmu významných motorických obtíží pohybovalo 63 % (17), což je 13x více oproti normám. Byl prokázán statisticky významný vztah mezi Unifittestem a MABC-2. Dále pozitivní korelační vztah byl také potvrzen mezi komponentou BAL v MABC-2 a úkolem skok do dálky v Unifittestu 6-60. Ze senzitivních funkcí byl potvrzen statisticky významný korelační vztah mezi taktilním čitím a komponentou házení a chytání v MABC-2. Mezi ostatními kvalitami čití vztah s MABC-2 shledán...Title: Sensorimotor difficulties in children with speech impairments Objectives: The main aim of the thesis is to assess sensorimotor functions of children with speech disorders using standardized test batteries. Methods: 27 children were part of the study (21 boys, 6 girls), all with speech disorders from an elementary school in the age range 11-15 (12,4 years±1,05). Motor skills were tested with data collection testing batteries MABC-2, Unifittest 6-60. Furthermore, sensory functions were tested using the Nottingham Sensory Assessment. Probands were also provided with a supplementary questionnaire to gather additional information. In the next step a data matrix was created in Microsoft Excel where all data were input. Data analysis was conducted using programs Microsoft Excel and Jamovi. Results: Children with speech disorders showed higher prevalence of motor difficulties compared to Czech norms. According to the overall STS score in MABC-2 test, 63 % (17) were in the range of significant motor difficulties, which is 13 times higher than the norms. A statistically significant relationship between the Unifittest and MABC-2 was proven.In addition, a positive correlation was also confirmed between the BAL component of the MABC-2 and the long jump task in the Unifittest 6-60. Among the sensory...
Klíčová slova:
diagnostika; děti; motorika; senzitivní funkce; vývojová dysfázie; řečové obtíže; children; developmental dysphasia; diagnostics; motor; sensory function; speech disorder