Název:
Zařazení témat environmentálního vzdělávání do výuky chemie - téma voda
Překlad názvu:
Integration of environmental education topics into chemistry edcuation - water
Autoři:
Batoušková, Anna ; Janoušková, Svatava (vedoucí práce) ; Teplý, Pavel (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V rámci bakalářské práce byly vytvořeny učební úlohy pro žáky středních škol, které mohou sloužit jako výukový materiál využitelný v hodinách chemie. Úlohy propojují chemická témata souvisejícím s vodou a jejím znečištěním s průřezovým tématem Environmentální výchova. Učební úlohy mají za cíl rozvíjet přírodovědnou gramotnost žáků. Inspirací pro tvorbu učebních úloh byly komplexní úlohy mezinárodního šetření PISA (Programme for International Students Assessment). Úlohy byly ověřeny na žácích gymnázia, kteří jednak poskytly zpětnou vazbu s ohledem na náročnost jednotlivých úloh, resp. dílčích úloh, a také s ohledem na obeznámenost s tématem a jeho atraktivitou. Nejobtížnější pro žáky byly úlohy, které pracovaly s výpočty. Nejméně náročné úlohy, které byly postaveny na vyhledávání informací v textu nebo grafech a tabulkách. Žáci hodnotili témata úloh jako zajímavá a potřebná. Klíčová slova přírodovědná gramotnost, učební úlohy, environmentální výchova, voda, chemieThis bachelor's thesis brings teaching tasks for secondary school students that could serve as teaching material for chemistry classes. The tasks link chemical topics related to water and its pollution with the cross-cutting topic of Environmental Education. The teaching tasks aim to develop students' scientific literacy. The inspiration for the development of the teaching tasks was the comprehensive tasks of the international survey PISA (Programme for International Students Assessment). The tasks were tested on grammar school students, who provided feedback concerning the difficulty of individual tasks or subtasks and also with regard to familiarity with the topic and its attractiveness. The most difficult tasks for the students were those working with calculations. The least challenging tasks were those based on searching for information in text or graphs and tables. Students rated the topics of the tasks as exciting and necessary. Key Words scientific literacy, learning tasks, environmental education, water, chemistry
Klíčová slova:
chemie; environmentální výchova; přírodovědná gramotnost; učební úlohy; voda; chemistry; environmental education; scientific literacy; teaching tasks; water