Original title:
Vrstevnické učení při rozvoji čtenářství
Translated title:
Development of readership through peer teaching
Authors:
Reischlová, Anna ; Laufková, Veronika (advisor) ; Vallin, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2024
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá rozvojem čtenářství pomocí vrstevnického učení a hledáním příkladů dobré praxe v současném školním prostředí v České republice. Formálně je práce rozdělena na část teoretickou a empirickou. Teoretická část práce se věnuje rozvoji čtenářství, charakteristice programu RWCT, CORI a Reciprocal Teaching. Dále se věnuje popisu začlenění metod projektové výuky a vrstevnického učení. Výzkumná část práce obsahuje popis vícepřípadové studie, která se zabývá popisem dobré praxe při rozvoji čtenářství pomocí vrstevnického učení. Výzkum byl realizován ve třech různých pražských školách a je stavěn na čtyřech navštívených čtenářských lekcích. (ZŠ Šeberov - celoškolní čtenářská akce zaměřená na vrstevnickou spolupráci v domovských a expertních skupinách, ZŠ Lyčkovo náměstí - čtenářská lekce doprovázená spoluprací žáků 1. a 3. třídy, ZŠ Mohylová - čtenářská lekce vedená žáky 3. třídy v MŠ Sluníčko pod střechou a spolupráce 5. třídy a 1. třídy při předčítání závěrečného slovního vysvědčení) Pomocí pozorování a vedením rozhovorů s aktéry čtenářských akcí jsou vyvozeny závěry pro vlastní užití v pedagogické praxi s ohledem na výhody a úskalí spojené s rozvojem čtenářství pomocí vrstevnického učení. Z výsledků výzkumu je možné vyvodit pozitivní působení na rozvíjení dovednosti čtení a vliv na...The thesis deals with the development of reading through peer learning and the search for examples of good practice in the current school environment in the Czech Republic. Formally, the thesis is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part of the thesis is devoted to the development of reading, the characteristics of the RWCT program, CORI and Reciprocal Teaching. It goes on to describe the incorporation of project- based learning and peer learning methods. The research section of the thesis includes a description of a multi-case study that describes good practice in developing literacy through peer-led learning. The research was carried out in three different Prague schools and is based on four visited reading lessons (Seberov Primary School - a whole-school reading event focusing on peer collaboration in home and expert groups, Ly¢ékovo namésti primary school - a reading lesson accompanied by the collaboration of 1st and 3rd grade pupils, Mohylova primary school - a reading lesson led by 3rd grade pupils, and a reading lesson led by 3rd grade pupils. class in Sluni¢éko pod strechou kindergarten and cooperation of 5th and Ist grade in reading the final verbal report) Through observation and interviews with the actors of reading events, conclusions are drawn for their own...
Keywords:
peer teaching; primary education; readership; reading; primární vzdělávání; vrstevnické učení; četba; čtenářství
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/189607