Název:
Diskurz o budoucnosti v politice, médiích a ekologickém aktivismu
Překlad názvu:
Discourse on Future in Politics, Media, and Ecological Activism
Autoři:
Simon, Michal ; Zmrzlá, Petra (oponent) ; Kotásek, Miroslav (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2024
Jazyk:
eng
Nakladatel: Vysoké učení technické v Brně. Fakulta elektrotechniky a komunikačních technologií
Abstrakt: [eng][cze]
Tato práce se zaměřuje na diskurz o budoucnosti týkající se extrémních výkyvů počasí a klimatických změn. Pomocí diskurzivní analýzy zkoumá, jakým způsobem je budoucnost predikována v politickém a mediálním diskurzu a také v příspěvcích klimatických aktivistů na sociálních sítích. Analyzovaný politický diskurz obsahuje části projevu prezidenta Bidena a slyšení výboru Senátu Spojených států amerických. Mediální diskurz je ilustrován analýzami dvou článků ze zpravodajských médií a YouTube videa z kanálu magazínu The Economist. Zatímco analýza politického diskurzu v této práci zdůrazňuje rétorické prvky, modalitu a persvazi, analýza mediálního diskurzu se zaměřuje i na senzacionalismus v nadpisech článků a obrázcích. Prostředky, jako jsou například rétorika, modalita a senzacionalismus, přispívají k ovlivňování a případné manipulaci publika. Cílem této práce je posoudit, jak politici, média a klimatičtí aktivisté ovlivňují vnímání budoucnosti a jakou roli mohou mít při vyvolávání klimatické úzkosti.
This thesis focuses on future discourse regarding extreme weather and climate change. Using discourse analysis, it explores how the future is depicted in political and media discourse, as well as in social media posts by climate activists. Analyzed political discourse includes parts of President Biden’s speech and the US Senate Committee hearing. Media discourse is exemplified by the analyses of two news media articles and a YouTube video by The Economist. While the analysis of political discourse in this thesis highlights mainly rhetorical aspects, modality, and persuasion, the analysis of media discourse also focuses on sensationalism in headlines, imagery, and the overall appeal to emotion. Devices such as rhetoric, modality, and sensationalism contribute to the influence and possible manipulation of the audience. This thesis aims to explore how politicians, mass media, and climate activists influence perceptions of the future and what role they may have in inducing climate anxiety.
Klíčová slova:
climate activism; climate change; discourse analysis; future; media discourse; political discourse; budoucnost; diskurzní analýza; klimatické změny; klimatický aktivismus; mediální diskurz; politický diskurz
Instituce: Vysoké učení technické v Brně
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v Digitální knihovně VUT. Původní záznam: https://hdl.handle.net/11012/247425