Original title:
Návrh pohonu prototypu pro Shell Eco-marathon
Translated title:
Proposal of driveline of prototype for Shell Eco-marathon
Authors:
Skácelík, Radek ; Klimeš, Lubomír (referee) ; Štětina, Josef (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2015
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta strojního inženýrství Abstract:
[cze][eng]
V bakalářské práci je řešeno pohonné ústrojí soutěžního vozu. V úvodu jsou shrnuta pravidla soutěže. Dále jsou řešeny jízdní odpory a varianty pohonného ústrojí vozidla, jehož hlavním cílem je dosáhnout nízké spotřeby. Řešení je zaměřeno na koncept řazení rychlostí v planetovém náboji v kombinaci s užitím synchronního řemenového převodu. V konstrukci je k pohonu použit motor Honda GX25 s odstředivou spojkou a rozměr hnaného kola je 20". Řešení je znázorněno ve výkresu sestavení.
In the bachelor thesis, the drivetrain design of the racing car is solved and described. The competition rules are summarized in the introduction. Then the driving resistances and drivetrain design variants are evaluated, which main objective is to achieve low fuel consumption. The solution is focused on the concept of a planetary gear-shifting hub, in combination with the synchronous belt drive. The Honda GX25 engine with a centrifugal clutch and the driven wheel dimension of 20” is used to drive the design. The design solution is shown at the assembly drawing.
Keywords:
driving resistance; engine suspension; fuel consumption; Honda GX25; hub gear; Shell Eco-marathon; synchronous belts transmission; Honda GX25; Jízdní odpory; planetový převod; Shell Eco-marathon; spotřeba paliva; synchronní řemenový převod; zavěšení motoru
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/40277