Název:
"Stát se užitečným církvi i státu". Josefinské generální semináře na příkladu semináře v Hradisku u Olomouce
Překlad názvu:
"To become useful to church and state ". Joseph II 's General Seminaries on the example of the Seminary in Hradisko u Olomouce
Autoři:
Hanáková, Petra ; Tinková, Daniela (vedoucí práce) ; Zdichynec, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato diplomová práce se zabývá fenoménem generálních seminářů, reformou teologického studia, kterou prováděl Josef II. v habsburské monarchii v letech 1783 - 1790, přičemž pozornost se bude soustředit především na seminář v Hradisku u Olomouce. Práce bude rozdělena do tří kapitol. První kapitola představuje obecnější nastínění celkového systému seminářů, nejdůležitější debaty, které se vedly o jejich otevření a do určité míry (nakolik to dovolují prameny a dosavadní historiografická zpracování) i komparaci poměrů v jednotlivých seminářích v monarchii. Druhá kapitola se pak soustředí na samotný olomoucký seminář a částečně zaplňuje obecnější strukturu navrženou v první kapitole konkrétními údaji z moravskoslezského prostředí. Důležitou součástí je také představení konkrétních učebních materiálů, se kterými se v semináři pracovalo. Třetí kapitola se soustředí na studenty (opět především na příkladu chovanců olomouckého semináře). Představen bude jejich denní rozvrh a celkový ideál o správném duchovním, kterým se řídily státní úřady při otevírání semináře. V závěru kapitoly budou představeni konkrétní studenti semináře a jejich osudy. Generální semináře, Josef II., osvícenství, josefinismus, vzdělávání duchovníchThis master's thesis deals with the phenomenon of general seminars and the reform of theological studies carried out by Josef II in the Habsburg Monarchy between 1783 and 1790, with a particular focus on the seminar in Hradisko u Olomouce. The thesis will be divided into three main chapters. The first chapter provides a more general overview of the overall system of seminars, the most important debates on their establishment, and to some extent (as far as sources and existing historiography allow) a comparison of conditions in various seminars in the monarchy. The second chapter then focuses on the Olomouc seminar itself and partially fills in the more general structure outlined in the first chapter with specific data from the Moravian-Silesian province. An important part is also the presentation of specific teaching materials used in the seminar. The third chapter concentrates on the students (primarily using the example of boarders of the Olomouc seminar). Their daily schedule will be introduced, along with the overall ideal of proper spiritual conduct, which state authorities followed when opening the seminar. At the end of the chapter, specific students of the seminar and their fates will be presented. General seminaries (Generalseminarien), Joseph II., The Age of Enlightenment, Josephinism, Education...
Klíčová slova:
Josef II.|josefinismus|generální semináře|Josef Dobrovský; Joseph II|Josephinism|General Seminaries|Josef Dobrovský