Název:
Problémy učitelské profesní etiky v předškolním vzdělávání v České republice
Překlad názvu:
Problems of Teachers' Profesional Ethics' in the Context of Early Childhood Education in the Czech Republic
Autoři:
Andriantsarazo, Erica ; Zicha, Zbyněk (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se zabývá problémy učitelské profesní etiky a klade si za cíl zmapovat problematiku a komplexnost etického rozměru pedagogické práce. Prvním dílčím cílem je prozkoumat hodnotovou orientaci pedagogů a mateřských škol, ve kterých působí. Druhým dílčím cílem je popsat etická dilemata, se kterými se setkávají, a jejich strategie řešení. Tento popis je doplněn o perspektivu autorky práce. Práce se skládá z části teoretické a části empirické. V teoretické části jsou vysvětleny základní pojmy a teorie týkající se etiky, filosofie výchovy, pedagogiky, psychologie i sociologie. V první části tato část popisuje základní přístupy k etice a filosofický pohled na podstatu výchovy. Také nastiňuje problematiku etických kodexů. Ve druhé části se zaměřuje na edukační procesy a jejich činitele. Důraz klade na roli pedagoga v těchto procesech a jeho kompetence. Dále popisuje specifika dítěte předškolního věku a roli rodiny i širšího sociálního prostředí v jeho socializaci. Nakonec stručně vysvětluje roli mateřské školy a její specifika jakožto vzdělávací instituce. V empirické části je popsána metodika výzkumu a jsou položeny čtyři výzkumné otázky, které vychází z cílů práce. Výzkum mapuje hodnotovou orientaci vybraných pedagogů a mateřských škol a popisuje etická dilemata a jejich přístupy k řešení....The thesis deals with the issues of teachers' professional ethics and maps the problems and complexities of the ethical dimension of pedagogical work. The first specific objective is to explore the moral value orientation of teachers and preschools in which they operate. The second specific objective is to describe the ethical dilemmas they encounter and their strategies for resolution. This description is supplemented by the author's perspective. The thesis consists of a theoretical part and an empirical part. In the theoretical part, basic concepts and theories related to ethics, philosophy of education, pedagogy, psychology, and sociology are explained. The first section describes the fundamental approaches to ethics and the philosophical view of the essence of education. It also outlines the issues of ethical codes. The second section focuses on educational processes and their factors. Emphasis is placed on the role of the educator in these processes and their competencies. It also describes the specifics of preschool-aged children and the role of the family and the broader social environment in their socialization. Finally, the role of the preschool and its specifics as an educational institution are briefly explained. The empirical part describes the research methodology and introduces four...
Klíčová slova:
etické kodexy pro učitele; morální dilema; morální hodnoty učitelů; předškolní vzdělávání; Učitelská profesní etika; early childhood education; ethical codes for teacher; moral dilemma; teachers' moral values; Teachers' professional ethics