Název:
Prostorová představivost jako kurikulární problém(prostorové vnímání a jeho výtvarná transkripce)
Překlad názvu:
Spatial perception and its artistic transcription in the professional curriculum program RVP 36-47-M/01 in the field of construction
Autoři:
Koubek Michaličková, Magdalena ; Kafková, Helena (vedoucí práce) ; Stempel, Ján (oponent) ; Slavík, Jan (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Disertační práce se zabývá kurikulem, jeho modelováním a jeho výzkumem. Projektované protokoly poskytují zpětnou vazbu v kazuistikách vícenásobné případové studie realizovaného kurikula v předmětu Architektonická kresba. Hlavními úkoly bylo zprostředkovat současným studentům SPŠS základní znalosti o prostorové kresbě, která by jim poskytla dostatečné základy ke skicování včetně osvojení lineární perspektivy. Dále zapracovat do výuky aktuální a použitelné obsahy učiva ze stále platných středoškolských učebnic Odborného kreslení. Rozvíjet cílevědomě prostorovou představivost pomocí úloh, kde je záměrně střídáno stanoviště pozorovatele. Podpořit výtvarné hledisko předmětu v úlohách, ve kterých se studenti seznámí s výtvarnými technikami. Nabízet takovou šíři úloh, aby si každý ze studentů dle svých typologických inklinací našel tu oblast, ve které se může dále zdokonalovat. Klíčová slova Prostorová kresba; architektonická kresba; architektonické skicování; lineární perspektiva; prostorové vyjadřováníThe dissertation delas with the curriculum, its modeling and its research. The designed protocols provide feedback in the case studies of multiple case studies of the implemented curriculum in the Architectural drawing subject. The main tasks were to provide SPŠS students with basic knowledge of three- dimensional drawing, which provided them with the current basics for sketching, including the acquisition of linear perspective. Furthermore, incorporate into the teaching of the current and applicable content of the subject matter from the still valid high school textbook of Professional Drawing. To purposefully develop spatial imagination using tasks where the position of the observer is deliberately changed. To support the creative aspect of the subject in tasks in which students get to know creative techniques. To offer such a wide range of tasks that each of the students, according to their typological inclinations, can find the area in which they can improve further. Key words 3D drawing; architectural drawing; architectural sketching; linear perspective, spatial expression
Klíčová slova:
architektonická kresba; architektonické skicování; lineární perspektiva; prostorová kresba; prostorové vyjadřování; 3D drawing; architectural drawing; architectural sketching; linear perspective; spatial expression