Název:
Možnosti rozvíjení digitálních kompetencí v rámci výuky výtvarné výchovy na základní škole
Překlad názvu:
Possibilities of developing digital competencies within the scope of art lessons in basic education
Autoři:
Tihon, Štěpán ; Kitzbergerová, Leonora (vedoucí práce) ; Raudenský, Martin (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2024
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se věnuje digitálním kompetencím a možnostem jejich rozvíjení v rámci výuky výtvarné výchovy na základní škole. V teoretické části se soustředí na vymezení terminologie vztahující se k digitálním formám umění, pojmenovává základní principy nových médií a zaměřuje se na nové technologie či fenomény digitálního světa, jež mají značný vliv na současné požadavky směřující k osvojení těchto specifických kompetencí. Při definování oblastí digitálních kompetencí se text opírá o koncepční modely, které se snaží vymezit ucelený jazyk sjednocující termíny, jež se k rozmanitým digitálním dovednostem vztahují. V závěru teoretické části pak práce mapuje strategii vzdělávací politiky České republiky ve vztahu k implementaci těchto modelů do kurikulárních dokumentů. Výsledným vyústěním je pak konfrontace sledovaných témat s oborem výtvarné výchovy a jeho teoretickými východisky. Praktická část práce představuje konceptové analýzy navržených hodin výtvarné výchovy směřujících k systematickému rozvíjení digitálních kompetencí žáků a je podpořena prezentací vlastních tvůrčích činností, které sloužily jako reflektivní nástroj využitý během navrhování předložených zadání. KLÍČOVÁ SLOVA Digitální kompetence, digitální gramotnost, základní vzdělávání, výtvarná výchova, digitální technologie, nová média,...The diploma thesis focuses on the possibilities of developing digital competencies within the scope of art in basic education. In the theoretical part, it focuses on the definition of terminology related to digital forms of art, names the basic principles of new media and focuses on new technologies or phenomena of the digital world, which have a significant influence on the current requirements for the acquisition of these specific competencies. In defining areas of digital competence, the text relies on conceptual models that seek to define a coherent language that unifies terms related to different digital literacies. In the conclusion of the theoretical part, the thesis maps the strategy of the educational policy of the Czech Republic in relation to the implementation of these models in curriculum documents. The resulting outcome is a confrontation of the observed issues with the field of art education and its theoretical starting points. The practical part of the work presents a conceptual analysis of the proposed art education lessons aimed at the systematic development of pupils' digital competences. It is supported by the presentation of my own creative activities, which served as a reflective tool used during the design of the submitted assignments. KEYWORDS Digital competence, digital...
Klíčová slova:
digitální gramotnost; Digitální kompetence; digitální technologie; grafický editor; multimediální umění; nová média; nástroje pro digitální tvorbu; tvorba digitálního obsahu; umělá inteligence; výtvarná výchova; základní vzdělávání; art education; artificial intelligence; Digital competence; digital content creation; digital creation tools; digital literacy; digital technology; elementary education; graphic editor; multimedia art; new media