Název:
Pracovní hodnoty a motivace generace Y a Z
Překlad názvu:
Work values and motivation of generation Y and Z
Autoři:
Bistřický, Maxmilián ; Tuček, Milan (vedoucí práce) ; Svobodová, Tereza (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2023
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou pracovních hodnot a motivací generací Z a Y v České republice. Tím jak generace Z vstupuje na pracovní trh, nabývá na relevanci výzkum jejích hodnot a motivací. Dobré porozumění generačním hodnotám pomáhá v zaměstnání vytvářet prostředí vhodné pro optimalizaci výkonu a satisfakce. Tato práce navazuje na zahraniční výzkum generací a snaží se toto téma více prozkoumat na České populaci. V první časti je práce ukotvena do teorie. Jsou zde popsány obě generace, jejich charakteristiky a rozdíly v obecné rovině i již vyzkoumané hodnotové charakteristiky. Práce je zde také ukotvena do studia hodnot a jsou zde konceptualizovány tři dimenze, na kterých je postavená následná analýza: vnitřní, vnější a sociálně - vztahové hodnoty. K analýze jsou využita data ISSP z modulů Work orientations III a IV z let 2005 a 2015. Analýza v programu IBM SPSS je založená na kontingenčních tabulkách doplněných o Chí-kvadrát test a následně je provedena faktorová a klastrová analýza, které testují konzistenci konceptualizovaných dimenzí, jejich sílu a strukturu proměnných. V závěru jsou popsány výsledky analýzy, limity práce a možnosti navazujícího výzkumu.This bachelor's thesis deals with the issue of work values and motivations of Generations Z and Y in the Czech Republic. As Generation Z enters the job market, researching their values and motivations becomes increasingly relevant. A good understanding of generational values helps create a work environment suitable for optimizing performance and satisfaction. This work builds upon foreign research of generations and seeks to explore this topic further within the Czech population. In the first part, the thesis is grounded in theory. Both generations are described, including their characteristics and differences on a general level, as well as already researched work value characteristics. The thesis is also anchored in the study of values, and three dimensions are conceptualized, forming the basis for subsequent analysis: internal, external, and socio-relational values. Data from ISSP modules Work orientations III and IV from 2005 and 2015 are utilized for the analysis. The analysis in the IBM SPSS program is based on crosstabs tables supplemented with the Chi-square test. Factorial and cluster analyses are then performed, testing the consistency, strength, and structure of the conceptualized dimensions and variables. In conclusion, the results of the analysis, the limitations of the work, and...
Klíčová slova:
Generace Y; Generace Z; Generační hodnoty; Mezigenerační srovnání; Pracovní hodnoty; Sociálně - vztahové hodnoty; Vnitřní hodnoty; Vnější hodnoty; Extrinsic values; Generation Y; Generation Z; Generational values; Intergenerational comparason; Intrinsic values; Socially - relational values