Název:
Zpravodajství iDnes.cz a iHNed.cz během první vlny COVIDu-19 v ČR
Překlad názvu:
Reporting of IDNES.cz and IHNED.cz during the first wave of COVID-19 in the Czech Republic
Autoři:
Kejhova, Natalie ; Jirák, Jan (vedoucí práce) ; Miessler, Jan (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2023
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] Covid-19 did not only take over the lives of citizens in 2020, it also took over the media worldwide and the Czech Republic is no exception. Journalists always held the responsibility of portraying information to the public on major events. However during the first wave of the pandemic in particular journalists were seen as having a new sense of power which was that their words could influence the public's opinion on policies issued by the government like whether to wear a mask or not. The findings of this thesis showed that the publication Mladá fronta Dnes overall published articles that were informative and matter of fact whereas the publication Hospodářské noviny resulted in being more critical to the regulations that were issued by the government resulting in more of a discussion. Overall this thesis looked at how media frames are used by journalists in articles to portray particular ideological standpoints. Keywords Pandemic, Coivid-19, Media, Media FramesCovid-19 v roce 2020 neovládl pouze životy občanů, ovládl i média po celém světě a Česká republika není výjimkou. Novináři vždy nesli odpovědnost za zobrazování informací veřejnosti o významných událostech. Během první vlny pandemie však byli zejména novináři vnímáni jako lidé s novým pocitem moci, který spočíval v tom, že jejich slova mohla ovlivnit názor veřejnosti na politiku vydávanou vládou, jako zda nosit respirátor nebo ne. Ze zjištění této práce vyplynulo, že v Mladé frontě Dnes byly celkově publikovány články, které byly informativní, zatímco v Hospodářských novinách se stavěly kritičtěji k nařízením vydaným vládou, což vyvolalo větší diskusi. Celkově se tato práce zabývala tím, jak mediální rámce využívají novináři v článcích k zobrazení konkrétních ideologii. Klíčová slova Pandemie, Covid-19, Media, mediální rámce
Klíčová slova:
Covid-19; Media; mediální rámce; Pandemie; Coivid-19; Media; Media Frames; Pandemic