Original title:
Přínos programu všeobecné primární prevence z pohledu žáků na druhém stupni základní školy
Translated title:
The benefit of the general primary prevention in the point of view of lower secondary school pupils
Authors:
Nejedlová, Johana ; Klapálková, Veronika (advisor) ; Komárková, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2023
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Vzhledem k důležité roli primární prevence ve společnosti a mé osobní praxi s předcházením rizikového chování ve školách skrze realizaci preventivních programů, jsem se rozhodla, věnovat se ve své diplomové práci konkrétnímu programu všeobecné primární prevence, zaměřující se na téma šikany a agrese. Cílem práce je zjistit, zda je tento program přínosný pro žáky na druhém stupni základní školy a zda jim poskytuje požadované znalosti, vycházející z cílů programu. Teoretická část práce se zaměřuje na systém primární prevence ve školství a rizikové chování, ve kterém jsou specificky vybrána témata agrese a šikany, vzhledem k zaměření zkoumaného programu všeobecné primární prevence. Navazuje charakteristika dětí školního věku, které se stávají respondenty mého výzkumného šetření. Pro empirickou část mé diplomové práce byl zvolen kvantitativní přístup, konkrétně dotazníkové šetření u žáků šestých tříd druhého stupně základní školy. Klíčová slova Agrese, děti středního školního věku, program všeobecné primární prevence, rizikové chování, šikana, všeobecná primární prevenceBased on the importance primary prevention represents in society as well as my own professional experience with the prevention of risk behaviors in schools through preventive programs, I decided to dedicate my attention to the specific program of primary prevention, focusing on the topic of bullying and aggression. The goal of this paper is to describe whether this program is beneficial for middle school students and whether it is providing them with fitting information to gain appropriate knowledge, based on the goals of this program. In the theoretical part, I am focusing on the system of primary prevention in schools and risk behavior in which topics are specifically chosen to be aggression and bullying, according to the focus of the examined program of general primary prevention. I am following up on the characteristics of the kids in middle school who became respondents to my research questionnaire. In the empirical part of my senior thesis I chose to use a self-proposed questionnaire of quantitative method and approach. The responders were students of middle school, more specifically students attending 6th grade. Key words Aggression, lower secondary school pupils, general primary prevention program, risk behaviour, bullying, general primary prevention
Keywords:
universal primary prevention|risk behaviour|aggression|bullying|older school age|program of primary prevention|lector of primary prevention|school methodist of prevention; všeobecná primární prevence|rizikové chování|agrese|šikana|starší školní věk|program primární prevence|lektor primární prevence|školní metodik prevence
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/185618